Persikoblom både här och på Cypern!

Nu blommar persikoträdet i min dotters växthus. Lika underbart söta blommor som det blir goda persikor! Tanken går osökt till vår semester på Cypern när vi uppe i bergen såg en hel plantering med persikoträd som blommade då i mitten av mars. Den tidiga blomningen är nog största problemet här, så inte frostnätterna tar blommorna. Men nog är det kul att även vi kan odla persikor. Sorten´Frost´ hos min dotter har klarat sig nu i många år.

Persikoblom hos Terese
Persikoblom hos Terese

Likadana blommor på Cypern men utsikten är mer storslagen får jag erkänna!

Persikoblom i en bergsby på Cypern
Persikoblom i en bergsby på Cypern

Själv har jag inget växthus på sommarstället, där vi är sommartid, men jag ruvar på planer…och då ska det förstås vara ett persikoträd i det växthuset! Nästa år hoppas jag att det kan bli av och det ska vara stort så att det kommer att rymma mera kul. Dr Schmidtmanns sockerdruva har jag hört ska vara speciellt god. Vad föreslår du att jag ska odla i mitt växthus?

Persikoblom på Cypern i mars
Persikoblom på Cypern i mars

Flera buskar ska det bli!

Att rota buskssticklingar är ingen konst. Åtminstone med vissa sorter som smällspirea, kornell, vinbär och forsythia. Här har jag bland annat klippt till sticklingar av smällspirean ´Summerwine´, som liknar den så kallade djävulsbusken ´Diabolo´, men är mindre och mer kompakt och har inte riktigt lika mörka blad. Liten pärlrönn ska jag också prova fast jag har inte kollat upp hur det går bäst att rota den. En del buskar är lättare att rota som vinterstickling, och en del som sommarstickling. Men det kostar ju inget att prova. HÄR kan du läsa om hur jag sätter sommarsticklingar.

Nya buskar av sticklingar

Egentligen ska man ta vintersticklingarna tidigare än så här, men nu har det som vanligt inte blivit av. Nu rullar jag in dem i fuktigt tidningspapper i en plastpåse och lägger in i kylen tills jorden har tinat i trädgårdslandet. Då är det dags att förbättra jorden med lite gödslad torvmull och gräva om. På ytan lägger jag några cm grov sand. Sticklingarna klipper jag så precis under en nod – där det sitter små knoppar som ska bli blad – och så någon centimeter strax ovanför en nod. 15-20 cm är lagom längd. Så trycker jag ner sticklingarna så bara en eller två bladknoppar  tittar upp, vattnar och väntar så kommer det gröna skott om någon månad. Nästa vår toppar jag buskarna och eventuellt planterar om dem och om två år har jag många små gratis buskar!

Vi kursar på…

Femte trädgårdskursen (och den sista för i vår) har kört igång på Billstagården. Så nu är jag på ruta ett igen så att säga. Alltså var det träff ett med frösådd med nya entusiastiska kursdeltagare. Kvällen innan hade vi avslutning för grupp 3 som nu är fullfjädrade trädgårderare. Och ser väldans nöjda och glada ut för det!

trädgårdskurs 3 Billstagården