Påskgott och härliga påskfärger

Jag lovade att visa en bild om det skulle lyckas med chokladägget. Jo igår avnjöt vi en fin efterrrätt, skalet blev inte helt perfekt, men okej. HÄR kan du se hur jag gjorde. Innehållet gjorde jag av gammaldags vaniljglass som fick tina lite och sedan rörde jag ner sylter från trädgården, hallonaroniasylt i hälften och krusbärssylt i resten. Har man egen god sylt finns väl ingen anledning att köpa glass med sämre sylt i.

Glass i äggskal av choklad

En påskbukett med härliga färger där limefrukter är pricken över i, bjuder jag också på idag. En härligt vårig färg som jag förstås gillar! Frukterna är fastsatta på kraftig ståltråd.

Påskbukett med limefrukter

Ikväll drar jag de lyckliga vinnarna av växtbelysning från Ljusbutiken, och sedan kör nästa tävling igång! Fortsatt trevlig helg önskar jag dig!

 

Glad påsk med forsythia!

En forsythiabuske är särskilt kul att ha till påsk. På en vecka slår kvistarna ut med glada gula blommor. Jag ställer kvistarna i varmt vatten så går det fortare. På påskbordet är forsythian ett måste och när våren kommer längre fram lyser den i trädgården. Gult är den minst populära färgen, men till påsk och på våren tror jag att alla tycker att det är fint.

Forsythia på påskbordet

Vanligast är Forsythia x intermediaSpectabilis’ med gyllengula blommor. Jag skulle tro att min gamla buske är av den sorten, för i många år frös den på vintern och inte en enda blomma kom det. Till slut har den acklimatiserat sig, så nu kan jag ta in många buketter på våren.

Forsythia i vas

För oss i norr finns det härdigare sorter, t ex `Northern Gold`, en kanadensisk sort. Om vi än köper rosor, azaleor eller buskar finns det mycket bra från just Kanada, så inte behöver vi avstå så mycket som vi tror. Däremot kan de här växterna vara svårare att få tag på. Hos BillaBlom satsar vi på att erbjuda många härdiga sorter. HÄR och HÄR kan du se exempel på några kanadensiska rosor.

Forsythia gör sig bra i blandat buskage och som bakgrund till perenner och lägre buskar. Den är frisk och tålig och klarar också blåst. Den täta grönskan ger ett bra vindskydd. Man klipper den direkt efter blomning och väljer överhängande form som den blir naturligt eller stammar upp till ett litet buskträd . Ett bra tips jag läste var att plantera en italiensk klematis bredvid som får klättra i busken och förgylla med sen blomning. Forsythian har gett sitt mesta under våren och blir rätt tråkig sedan, så det låter som en god idé.

Å Glad Påsk på dig!

 

 

 

Tulpaner under lysrörsljus

De tulpanlökar jag satte i en stor låda i höstas är snart färdiga att skörda. Tveksamt om några blir klara till påsk, jag skulle ha tagit fram lådan ur matkällarn tidigare, men Cypernsemestern gjorde att det blev uppskjutet. Sak samma, man vill väl ha fina blommor efter påsk också. Och nästa vecka ska jag ha föredrag om Blommor från Holland och även visa hur man binder olika tulpanbuketter. Då ska väl mina tulpaner vara klara, så får jag passa på och berätta hur man driver upp egna. Inte för att det är så mycket billigare, utan för att det är så roligt att odla och se något växa och utvecklas.

egenodlade tulpaner till bukett

Under mina lysrörsarmaturer växer det bra. Gamla fabriksarmaturer som mannen fick på ett jobb. Under dessa har jag varje år odlat hundratals plantor i en bred hylla med flera våningar och på vårt gamla köksbord. Armaturerna hänger i kedjor som är lätta att höjdjustera med hjälp av vanliga kökskrokar från Ikea. Vill du också ha en växtbelysning – var då med och tävla här på bloggen om rejäla växtbelysningar sponsrade av Ljusbutiken! En tävling pågår nu fram till söndag och sedan kör en tävling till igång. Läs under fliken “Tävling”.

Växtbelysningen i reglerbar höjd med kedjor