Betong i trädgården – utemöbler och fågelbad

Betong är ett material jag gillar, stabilt och rustikt. I Örnsköldsviks parker kan man hitta dessa betongmöbler.

Rejäl och slitstark soffa…

Sådana här möbler kostar skjortan att köpa, men den som är händig kan gjuta själv. Det handlar mest om att kunna snickra ihop en form. Man kan ju förenkla formen. Armering med nät inuti behövs också. Eller annars bara gjuta ett fågelbad i ett rabarberblad så får man ändå lite betong i trädgården. På sensommaren när det finns stora blad lägger man ett blad upponer på en sandhög och lägger på betong. Enklast är att köpa en säck finbetong och röra ihop med vatten. Släta ut med en murslev eller planteringsspade och gör platt en liten del längst upp på toppen så att bladet kan stå när det är klart. Lägg en plast över så det torkar långsamt. När allt torkat blir det att pilla bort rabarberbladet, så kommer det fram ett fat med vackert mönster.

Det har varit glest med inlägg pga mycket arbete. Men på Instagram lägger jag ut bilder ganska ofta, så följ mig gärna där. Använd knappen till höger på denna sida.

Jag har haft deadline för ett designjobb och en tidningsartikel. Dessutom säljer vi nu massor av kastanjestaket över hela Sverige. Svårt att hinna med allt men kul att staketet blivit så populärt! Jag tror nu att det ska bli lugnare, så jag ska hinna blogga mer. Det händer ju så mycket ute i trädgården nu!

Blomning i Lund när snön ligger i norr. Massor av bilder!

Vi är på hemväg från ett besök i Halland och Skåne och sov senaste natten i Lund. En vänlig dam på hotellet frågade medlidsamt om vi fortfarande har snö hemma i Norrland. Jodå, 3 dm var det sist vi var i Nordingrå i varje fall. Jag undrar om hon funderade över hur man kan tänka sig bo så långt norrut när man kan vara i Lund. Vi passade på att ta en sväng i Botaniska trädgården för att se körsbärsträden, magnolia och massor av tulpaner. Mannen hängde med i släptåg och fascinerades nog ändå lite han också, då av de urgamla träden.

Japanskt tårkörsbär
Prunus ’Kiku-Shidare-Zakura’
Magnolia ’Alexandrina’
Stjärnmagnolia
En helt vanlig lönn blommar fint den också. För oss inte helt vanlig då den var mastodontisk!
Tulpaner i Lunds Botan
Kinesisk sekvoja har en spännande stam

Flyinge plantshop ligger nära Lund så jag fick tillfälle att köpa den eftertraktade vasen som liknar en vallmokapsel. Jag valde förstås den gröna varianten fast den bara fanns kvar i liten storlek. Massor av fina trädgårdsprylar fanns det förutom alla växter. Men jag var ståndaktig och köpte bara några småsaker. Bilens bagage är ju begränsat..

Vallmovas

På hotellet fanns det också en häftig vas. Jag menar den blänkande förstås.

Elite Hotel Ideon

Tro nu hur det ser ut där hemma – är snön borta eller ser det ut som 7 april när jag sist jag var i Nordingrå?

Seg vår i år…

Håller vintern på att släppa sitt grepp?

Nej, jag tror inte det, men jag njuter och lever upp när det känns som vår. Det har varit plusgrader i många dagar men sägs komma snö igen. Och det är ju naturligt. Här kommer en bild från idag och sedan en bild från samma plats 16 mars för 3 år sedan. Hur det såg ut i ifjol med 1,3 m snö tänker jag inte visa…Nu vill jag ha vår eller åtminstone om 1 månad, det kan duga.

Ullångersfjärden 27 februari 2019
Ullångersfjärden 16 mars 2016