Hittade våren i Sollefteå

Kallt och blåsigt har vi haft det länge, och växternas utveckling  står nästan still, men våren hittade jag i Sollefteå igår. Jag föreläste för Villaägarna som fått ihop väldans många åhörare på vackra Hotell Appelberg. Kul med stort intresse och många frågor. Ett alltid aktuellt ämne behandlades, nämligen ” Lättskött trädgård”.

Trädgårdsföredrag på Appelbergs i Sollefteå

På hemvägen fick jag några kvällsbilder från den mäktiga Ångermanlandsälven.

image

Det var betydligt grönare i Sollefteå än hemma, det märks att havet håller kylan kvar hos oss. Men bara solen kommer och det slutar vina i knutarna ska det komma igång även hemma.

Ångermanälven

Psst… växthuset töms eftersom på tomatplant och in flyttar sommarblommor. Vi har fått hem sommarblommor som tål några minusgrader. Stjärnöga, praktklocka, både vit och blå som faktiskt är en perenn, fina gräs som också är tåliga och maffiga plantor av olika taklök. Fast nog finns det tomatplant kvar. Passa på, nu får du 5 fina plantor för 100kr. 5 sorter finns det kvar och även några för mindre krukor eller amplar för 35kr st. Vi har öppet alla dagar, även imorgon Kristi Him. Lördagar kl 10-16 och alla andra dagar kl 14-19. När folk är lediga alltså.

Härligt vårjobb i friska luften

Igår hann vi en tur till Nordingrå. Vad härligt när våren är här! Våririsen hade nu fått sällskap av den söta gullflockan Hacquetia epipactis ´Thor´, som längre fram kommer med vackra variegerade, vitbrokiga blad. Dagen ägnades åt trädgårdsstädning. Frisk och klar luft fast grått väder, men inte blåsigt utan perfekt temperatur för jobbet. Är jag konstig som tycker att det jobbet är härligt? För mig är det avkoppling från annat och hjärnan får en behövlig utrensning.

Våriris och gullflocka

Perennerna ska ju inte klippas på hösten, så nu var det desto mer att göra. Jag har inte lite perenner direkt. Då får man göra det enkelt för sig. De stjälkar som är styva och torra, bryter jag bara i bitar och låter ligga kvar i rabatten. Grova och långa som från riddarsporre, rosenflockel och ruta, får gå till komposten. Vi har börjat på en ny låda, då är det bra med grovt material i botten så det blir luftigt. I rabatten ser det lite skräpigt ut men så fort jag hinner lägger jag på lagrat gräsklipp. Sedan kommer perennerna med raketfart att dölja allt skräp. Och min PT, daggmasken (personlig trädgårdsmästare), har något att äta på.

Vårstädning i trädgården

Just nu är det fullt upp med plantskolan så inläggen blir lite glesare, däremot utökas sortimentslistan under fliken BillaBlom så där kandet vara intressant att titta.

Gofika

Sista kurskvällen för grupp fyra firade vi med smarriga cupcakes. Tack ni som bjöd! Ett glatt och trevligt gäng återigen som skiljs åt, men vi torde ses. Havtornsgruppen kallar jag dem av någon anledning. Efter sista gruppen på onsdag ska vi nu alla ha tid att ägna oss åt trädgårdarna.

trädgårdskursen m grupp 4

Två bilder måste det bli för att få med alla – två killar på trädgårdskurs är sällsynt så de måste vi visa upp!

Trädgårdskursen Grupp 4