Har ni nere i landet börjat få problem med mördarsniglarna? Jag har löfte från Bionema att få en förpackning som tävlingsvinst, när sniglarna vaknat. Är det dags?
Kategori: ÖVRIGT
Trött ikväll
Det börjar bli dags för snarklådan, som mannen med maskinerna brukar säga. Senaste dygnet har jag hunnit mycket så nu behövs det sömn. Annonsen för BillaBloms öppnande är klar, den kommer i 7an på fredag, och beställningar av växter är klar just för stunden i alla fall, ett kvällsföredrag “Trädgårdsdax” är avverkat, mitt snack om marktäckare gick i alla fall hem. Och kollat bilder och en väldans lång text om vår trädgård som snart trycks i en tidning. Artiklarna till 7ans Hus och Trädgårdsnummer skickade jag in när natten hade blivit idag. Och nu ska jag bara slå på värmefläkten i växthuset. Jag ska sova gott – hoppas du också gör det. En marktäckarbild bjuder jag på. Sen kryper jag under mitt täcke.

Snygga och tåliga träd för Norrland
Jo men visst, det finns många fina träd att välja på för zon 5 som här. Den vitbrokiga skogslönnen Acer plantanoides ´Drummondii´ har så snygga blad i grönt och vitt, hela sommaren pryder den sin plats. HÄR finns bild.
Och blodhäggen Prunus padus ´Colorata´sätter verkligen färg på tillvaron. En bra ersättning där det inte går med rosablommiga körsbärssorter. Mörkröda blad, stam och grenar OCH rosa doftande blommor OCH härdig till zon 6! TItta på bilden HÄR! Imorgon packas vår första order på träd, hoppas att dessa kommer enligt vår order. Jag funderar just på om vi borde ta hem näverhäggen. Prunus maackii, också. Den har så fin och blank gulbrun stam och är ännu härdigare.
