3 nya tips! Mina supergoda recept – saft och sylt av aroniabär.

Här kommer några nya tips på vad man kan göra av aroniabär. En del tycker de är goda naturella och passar till allt möjligt, men nog tycker jag att de är både sura, beska och fadda. De är så nyttiga och snabbplockade så det är synd att inte använda dem. När jag blandat dem i sylt kommenterar barnbarnen : “Är det dom där bären igen!?” Bären är ganska kompakta så de märks väl och när jag mixat aroniabären känns ändå bitarna liksom lite hårdare än andra bär. Och inte blir de nämnvärt godare för att man fryst dem heller.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_20201025_224204-769x1024.jpg
Nyttiga aronia till saft och sylt

Nu har jag kommit på att koka aroniabären och sila bort dem. Sedan blanda saften med jordgubbar och koka sylt. Jordgubbarna ger den goda smaken och med aroniasaften blir det en härlig mörkröd färg och ingen känner av några sträva bär! Här är receptet:

Min bästa jordgubbs/aroniasylt

  • Ställ in glasburkar i ugnen på 100 grader och koka locken i vatten så blir de steriliserade.
  • Koka 1 liter aroniabär i 1 liter vatten i ca 20 minuter. Sila dem i en trådsil och pressa ur saften med en gaffel. Spara saften och kasta bären.
  • Koka 3 liter halverade jordgubbar ( jag brukar frysa dem så, det är lite mer mängd än hela jordgubbar) med 7-8 dl socker eller mer efter smak, så de blir mosiga, ca 20 minuter.
  • Tillsätt aroniasaften, koka upp och tillsätt 3-4 tsk Melatin Röd (geleringsmedel) utrört i lite socker. Låt koka i 2 minuter. Blir sylten lite lagom lös känns den mer som hemkokt.
  • Häll upp på varma glasburkar och vrid fast locken. När burkarna kallnar bildas vakuum och sylten håller bra.

Passa på att smaka lite till pannkakor eller gröt! Och en pannkakstårta med sylten blir helt otroligt god!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_20201025_223219-768x1024.jpg
Pannkakstårta med jordgubbs/aroniasylt

Tips 2: Blanda aroniasaft med läsk. Vi brukar välja Portello, vanlig i Norrland. Blandningen uppkom när det var vad vi hade hemma och barn och barnbarn hälsade på. Alla upptäckte att aroniasaften blev jättegod. Slurp, slurp! Jag gissar att Trocadero också passar, i alla fall en inte alltför neutral smak så den maskerar aronians beska. Här finns olika saftrecept: https://gladigront.se/manga-tips-for-anvandning-av-aroniabar/ https://gladigront.se/nyttigt-och-snabbtgjort-av-aronia/

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Ruts-aroniasaft-1024x683.jpg
Aroniasaft

Tips 3: Aroniasaft blir mindre besk om den lagras.

Någon hade önskat aroniatips – minns inte vem, men hoppas du läser detta! Tips för havtorn och chilin ´Jamaican Bell` är också önskat så det kommer.

Övervintra dahlior på mitt sätt. 7 enkla punkter.

Att spara dahlior över vintern är inte svårt. Tar lite tid att gräva upp och lagra men ger mycket tillbaka, då det blir desto fler, eftersom knölarna oftast går att dela. I år väntade frosten till mitten av oktober så jag har nyligen grävt upp de sista. Ja, en del gräver jag inte upp, för att få plats med några nya sorter nästa år.

De vita buketterna med dahlian ´Kelvin Floodlight´ blev populära i sommar.

Så här gör jag:

  • Jag klipper ner stjälkarna så det blir 1 dm stumpar kvar – bra som “handtag”.
  • Märkningen är viktig, det gör jag enkelt med en bit frystejp som jag drar runt en stjälkstump. Den sitter väldigt bra, oftast är tejpen kvar från förra året till och med. Enklast är att först skriva direkt på rullen med en vattenfast tuschpenna, och riva av bit för bit. Om jag inte märker före uppgrävning gäller det att märka fort. Det är så lätt att blanda ihop sorterna.
  • Sedan gräver jag upp med en kraftig grep. Sticker först rakt ner runt om, en bit utanför, bänder sedan upp knölen med grepen.
  • Så spolar jag med vattenslangen bort så mycket jord det går.
  • Nu måste knölen ligga och torka, ute om det är varmt, fint väder eller inne i ex garaget. Obs! De tål INGEN kyla! Liksom med potatis behöver de ligga ett tag för att få tjockare skal. Skulle det blivit någon skada vid uppgrävningen behöver den också torka.
  • När knölarna är helt torra, efter ca 1 vecka inomhus, så lägger jag dem i hinkar och baljor, och fyller på sand, den sorten jag odlar i, grovlek 0-8 mm.
  • Hinkarna ställer jag in i matkällaren och där får allt stå i godan ro. Eventuellt en vattenskvätt någon gång under vintern. Helt kruttorr ska sanden inte vara.
Renspolade dahliaknölar märks och torkas

Jag planterade 50-talet knölar i våras, så jag har många att ta reda på. Ger också bort en del till den som gräver själv. Som du ser är det stora dahliaknölar, många kilo att bära in. Vore det potatis hade man mat länge. Men faktiskt togs dahlian till Sverige först, för att man tänkte ha den som mat. Vi har provat att tillaga och äta, men inget man längtar efter…

Med det sagt, så lyckas folk att spara sina dahlior med andra metoder. Jag vet en som bara stoppar dem i kassar och ställer i ett frostfritt garage. Man får helt enkelt anpassa sig efter hur utrymmet är. Varmt, torrt, svalt eller fuktigt. Svalt är förstås bäst. Här kan du se mer hur jag gör: Så enkelt vinterförvarar jag dahlior.

Den vita pompondahlian vill jag absolut spara. Blommar med så perfekta små bollar!

Någon gång i mars tar jag fram hinkarna och ställer i källarvåningen, vattnar ev pyttelite i hinkarna, så kommer knölarna igång lite innan jag har tid att plantera i för fördrivning i krukor. Då brukar jag passa på att dela. På varje delning måste finnas en tillväxtpunkt eller öga, som man kallar det. Ser ut som en liten grön knopp. Vid delning blir det förstås så att man måste skära rakt igenom knölen. Då ska snittytorna ligga och torka för att inte ruttna sedan i krukan. Före plantering brukar jag också klippa bort alla tunna rötter, de har torkat och kommer inte att växa utan det blir nya sugrötter istället. Jag läste just på https://www.svenskdahlia.se/ att det är bra att klippa bort smårötterna redan före lagringen, så nu ska jag testa det.

Tro nu inte att jag bara vill ha vita dahlior, nej färgstarka gillar jag, så dessa blir kvar m fl. Inför nästa sommar ska jag också skaffa de koppar – och aprikosfärgade bolldahliorna som blivit så populära.

Jag har inte bloggat på länge, så nu är det mycket som väntar. Det har kommit önskemål om tips på användning av aronia, chili och havtorn, så det kan du förvänta dig! Bloggen har varit under omgörning men nu ska allt funka. Tiden har också gått till att ta vara på massor av frukt, bär och grönsaker, men nu känns det kul att vara igång här igen!

Dahlia ´Myrtle´s Folly´
Dahlia ´Karma Choc´

Nu ska pionerna planteras! Mängdrabatt just nu!

Riktigt optimalt blir det om pionerna grävs ner på hösten, för då rotar de sig bäst och får en bra start inför nästa säsong. Under sommaren står de bara och väntar på svalare väder. Hos BillaBlom och i Salsåker kan du nu köpa dina pioner med mängdrabatt. Ovanliga sorter dessutom. Finns i olika storlekar:(bilder i samma ordning)
Bowl of Love (=Wladyslava) rosa/gulvit, 95,135, 185 kr
Callie´s Memory aprikos/ljusgul, Itohpion ovanlig korsning med kinesisk buskpion,125, XL 395 kr, XL 445 kr

Immaculée, vit, 95, 135, 185 kr

Coral Sunset, aprikos, 135 kr

Leslie Peck, slut

Paula Fay, rödrosa,185 kr

Lord Kitchener, mörkröd,75 kr, 135 kr, 175 kr, XL 225 kr
Rosenpion, rosa/vit, delning, 95 kr

Erbjudande:
köp för 200 kr= 10% rabatt,
för 300 kr = 15% rabatt,
för 450 kr, få gratis en `Lord Kitchener` värde 135 kr.

RING FÖRE BESÖK i Salsåker 0736-372212. Finns även andra perenner från trädgården som delas samt buketter och snittblommor i mängd. Det går bra att hämta på BillaBlom efter förbeställning. (Alla växter finns i Salsåker)