Snart kladdkakans dag! Baka den ultimata kladdkakan!

Kladdkaka bakad på god choklad överträffar det mesta. Ett klassiskt recept som lär har rötter i 1800-talet. Inte på var mans bord på den tiden, förstår jag. Fransk chokladtårta är namnet, men den är precis som en vanlig kladdkaka fast mycket godare. En 200 g chokladkaka som kompletteras med vanliga ingredienser är vad som behövs. Till glasyren kan man ta ännu mer choklad eller strö bara över lite florsocker. Kakan räcker långt, bara små bitar av den socker och fettstinna kakan räcker.

HÄR har jag 7 andra bra kladdkakerecept.

Kladdkaka/Fransk chokladtårta

Fransk chokladkladdkaka 12 – 16 bitar 175 gr ca 30 minuter

  • 200 g mörk choklad eller valfri smak. Marabou eller liknande.
  • 200 g smör
  • 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 3 dl vetemjöl

Glasyr:
(1/2 sats av glasyren kan räcka)

  • 25 g smör
  • 1 dl vispgrädde
  • 150 g mörk choklad

Smält försiktigt smör och choklad under omrörning. Låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner vetemjölet och sedan chokladblandningen. Vill du kan du tillsätta en smaksättning, exempelvis rivet apelsinskal, pepparmyntsolja eller romarom.

Grädda i 26 cm rund form med löstagbar kant. Lägg ett bakplåtspapper i botten och smörj sidorna, så blir kakan lätt att ta ur.

Kakan ska vara rejält kladdig i mitten. I min ugn blir den perfekt gräddad på 30 minuter. I kanterna ska den vara genomgräddad – prova med en sticka – och i mitten ska den precis ha slutat dallra om man skakar lite på formen. Låt kallna innan den tas ur formen.

Här syns hur den upp-o-nervända kakan blivit perfekt kladdig i mitten.

Glasyren: Värm ingredienserna och rör tills det blir jämnt. Bred ut på den upp-o-nervända kakan, obs! den måste kylas först. Eller dofta bara över lite florsocker. Då ska kakan inte vändas.

Njutes med lättvispad grädde och bär.

Recept med härdiga superbäret havtorn!

Enligt önskemål kommer här några av mina bästa havtornsrecept. I år har vi fått massvis och i frysen fanns kvar även från förra året. Du som också har i frysen kan prova mina recept direkt. Bären finns ju även att köpa, men dyrt. Härlig färg så här i Halloween-tider också!

Havtornsdryck med smak som persika och apelsin

Havtornsdryck är min nyaste recept.

Enkelt och gott. Och massor av nyttigheter!

  • Mixa 1 dl tinade bär i en smal skål (med mixerstav)
  • Häll på vatten så det blir 1 liter dryck.
  • Sila drycken genom en trådsil
  • Rör ner 1/2 dl strösocker eller efter smak.

Barnbarnen gissade först på att drycken var gjord av hjorton eller persikor, när de var på besök igår. Vi kom till slut fram till att smaken nog var som apelsin/persika. Ser exakt ut som apelsinjuice dessutom.

Härliga nyttiga havtorn!

Morots- och havtornsbröd

Detta recept delar jag inte nu – blir min bok av, ska det finnas där. Men jag kan berätta att det jag silar av från havtornen, fruktkött och frön, använder jag i brödbak, tillsammans med riven morot och lite havtornsjuice. Havtornsfrön sägs innehålla så nyttig olja så jag tänkte att det var synd att kasta bort. Nu sparar jag alltid avsilet i frysen tills det blir bak.

Havtornsmarmelad
Passar till viltkött och utrörd i creme fraiche som dressing till sallad.

Mixa bären, sila av och koka upp med valfri mängd socker. Tillsätt geleringsmedel. Jag brukar använda Melatin Röd. Jag tycker det är svårt att få marmeladen riktigt fast, men den är användbar ändå.

Hemlagad havtornsglass

Havtornsglass

Recept finns HÄR. Både surt och sött ihop. Riktigt lyxig men enkel att göra. Fler tidigare inlägg om havtorn hittar du med att använda förstoringsglaset (syns uppe till höger bara på mobilen)

Jag fick frågan om jag torkar bären men det har jag inte provat. Det är stora frön, så jag tror inte det blir bra. Däremot har jag kokat ihop morötter och havtornsjuice. Mixat och kokat länge för att sedan bre ut och torka på bakplåtspapper i ugnen. Tänkt att bli som fruktremmar. Blev ganska bra men väldigt surt. Jag ska göra nytt test med mera morot innan jag delar det receptet. Har du ett bra recept på det så dela gärna med dig.

Ska bli fruktremmar med havtorn och morot.

Om odling, sorter och skörd kommer ett annat inlägg.

Så gör du en fin gravdekoration till Allhelgona!

Med mest naturmaterial kan man göra en fin gravdekoration. Här får du en beskrivning på hur man kan göra.

Tutorial till gravdekoration
Gravdekoration till Allhelgona

Material:
Granris (från vanlig rödgran eller ädelgran)
Blåbärsris
Lingonris
Lärkkvistar
Kvistar med bär (jag använde pärlberberis)
En bit oasis (stickmassa) invirad i en plastpåse och frystejp.

Pynta med 3 konstgjorda tygrosor

Verktyg:
Grön ståltråd (spoltråd)
Avbitartång
Sekatör

  • Lägg några grankvistar på arbetsbordet i form av en halvmåne, så att kvistarnas snittytor möts. Bind ihop dem där med ståltråden. Några ädelgrankvistar satte jag upp och ner så den fina gråblå baksidan syns. Låt långa “tottar” av ståltråden sticka ut för att använda sedan.
  • Snurra ihop, med ståltrådsbitar, 3 knippen blåbärsris. Lägg ut ovanpå grankvistarna och bind fast på samma ställe med “tottarna”.
  • Gör på samma sätt med lingonris.

Nu har du en bullig kulle av ris och resten material ska stickas i mer vertikal linje, se bilder. Mittenkvisten sätts helt vertikal och övriga lutar lite mer och mer, för att till sist möta riskullen. Man tänker sig en yttre form som ett upp-o-nervänt U.

Successiv lutning även sett från sidan. Som ett halvt upp-o-nervänt U. Baksidan mot gravstenen är platt.

För att sätta i kvistarna behövs en blötlagd oasis förstärkt med en plastpåse och frystejp under snurras fast med en ny bit ståltråd inunder kullen, precis bakom bindestället, se nedan. Utan plastpåse skär tråden igenom oasisen som då går sönder.

  • Stick i lärkkvistarna, bärkvistarna och sist rosorna, enligt anvisning ovan. Har rosorna långa skaft med blad, korta in skaften, så rosorna blir tripp-trapp-trull i längd och stick in även stumparna med bladen. Rosorna var så stadiga så jag satte dem inte i oasisen utan tryckte bara in dem i riskullen.

För en nybörjare kanske resultatet inte blir riktigt som man vill, men säkert fint ändå. Och det är ju så bra med gratis material man plockat själv eller köpt billigt. Då är det bara att träna vid fler tillfällen. Som bordsdekoration i juletid kan man använda idén, till exempel. Då behövs ett skydd inunder.

Det går bra att byta ut en del material, men granris är en billig och bra stomme att bygga vidare på. Den som har snöbär i trädgården kan välja sådana kvistar och kombinera med vita tygrosor. Skulle bli jättefint.

Lycka till och ha en fin Allhelgona!