Utflykter i Höga Kusten

Denna sommar är vi många som gör utflykter, vandrar, och ser Höga Kusten. Det märks att många fler turister hittar hit i år. Det är absolut kul, men vi väljer platser där det inte redan är mycket folk. Så idag blev det Mäjasjöns fäbodar. Bra bad för de små barnbarnen, välordnat och idylliskt.

Tänk vad vackert det kan vara, några tallar och en blänkande stilla sjö.

Riktigt varmt i vattnet så barnbarnen doppade tårna och lite mer. Sedan blev det föreställning på scenen med Blinka lilla m fl sånger och minstingen trummade ivrigt till.

Mäjasjön Höga Kusten

En vandrare tog sig en skön meditationsstund på bryggan efter badet. En riktigt fin norrländsk idyll. Inga myggor kom det fram mot eftermiddagen heller.

Tidigare i veckan tog vi med grillmat till favoriten Rotsidan. Ett naturreservat som ofta invaderas av turister. Nu var vädret blåsigt och kallt så det var inte svårt att hitta en ledig grillplats. Längst ner kommer en liten video.

En blåsig dag är det nog så härligt här, när man får känna av naturens krafter.

Så får man tidiga hösthallon i norr och björnbär som hinner mogna!

Det har blivit ett långt uppehåll med blogginlägg. Tro inte att jag lagt av, men annat har pockat på tid. Jag har inte heller hunnit med andras bloggar. Det blir snabba bilder på Instagram för mig när jag inte hinner blogga. Följ mig gärna där på @gladigront. Det händer mycket hela tiden i trädgården, så det finns massor att skriva om, så nu ska jag bli flitigare, även på bloggen.

Björnbärsblom

Nu är härliga tider när man får plocka egna bär! Hallon och björnbär mognar olika tider så man sprider ut njutningen. Tänk att gå ut en morgon och plocka munnen full! Och barnbarnen tycker som mig. Hösthallon har jag inte haft tidigare, för de har svårt att hinna mogna här i norr. Kanske inte härdiga heller, men jag vet en som har dem på friland. För att prova köpte jag en ´Elektra´ifjol och satte i en stor kruka på altanen. Några stora hallon hann det bli ifjol. Sådana som dem man köper i små askar i butiken.

Redan 26 maj blommade hallonplantan på sin plats i uterummet.

Över vintern har krukan stått i jordkällaren, sedan i uterummet och nu ute på altanen. En enda planta ger inte så mycket, men vi får smaka hallon varje dag. Det är på fjolårets kvistar det är bär nu och årets nya skott börjar redan blomma lite, så de ger en senare skörd. Fjolårets kvistar klipper jag bort när allt på dem mognat. Hinner sedan inte alla nya skott få mogna bär är det bara att ta in plantan till uterummet igen. Praktiskt, eller hur? Om man orka lyfta eller har hjälp, vill säga!

Blommande sibiriska björnbär för norr

Björnbär i norr kändes förr som en ouppnåelig dröm, men nu finns flera sorter som klarar sig här. Leif Blomqvist, plantskolemästare och expert på odling i norr, säger att sibiriskt björnbär är den bästa sorten. Tur att det är den jag satsat på då. Nästan inga taggar, lite skötsel och söta bär. För att hinna mogna måste den dock växa mot en solig vägg. Den blir hög och sprider sig åt sidorna så jag rekommenderar inte växthus. I så fall ett riktigt stort sådant. Vinterkylan är inget problem.

Björnbär i blom

Inte bara bären är söta, utan även blommorna. Visst ser knopparna ut som små rosenknoppar! Även på hösten är det vackert, inte bara de mogna bären utan kvistar med björnbärskart är väldigt dekorativa i blomsteruppsättningar. Om man nänns offra några kvistar till det. Eftersom våra björnbär inte fått en södervägg, mognar inte allt kalla höstar. Som den hösten vi åkte på långsemester och möttes av björnbär med mössa av snö!

Björnbär med massor av antioxidanter
Björnbär med massor av antioxidanter

Pionens dag firas med erbjudande hos BillaBlom och Monicas Cottage Garden

18 juni är det Pionens Dag i hela Sverige. Klart att vi ska fira det. Vi har många stora fina pioner, en del i knopp. Extra fina sorter man inte hittar var som helst. Köp 3 st får du den fjärde gratis, välj mellan vit ´Immaculee´, mörkröd ´Lord Kitchener´eller rosa/ljusgul ´Bowl of Love. Eller köp 1 pion och få en av ovan nämnda till halva priset! Och vi firar i minst en vecka!

Hybridpion ’Paula Fay’ finns i vårt sortiment. En av de populäraste vid trädgårdsvisning.

Dessa pioner finns just nu, även enstaka ´Purple Spider´ från i fjol.

Här i norr har vi det bästa kvar, men några tidiga pioner är igång. Quad-hybriden ´Athena´och den dubbla dillpionen blommar nu och rosenpionerna har några blommor kvar. Nu kan vi njuta av blomning i minst en månad, ibland längre. Pioner finns i så många fina varianter så man kan bli ha-galen. Själv har jag bara 50-talet hittills. Men det bli fler varje år, bara jag hittar plats… Det är lätt att samla på pioner, för de är tåliga, härdiga och bara helt underbara! Visst håller du med?

Vacker hybridpion´Athena´med rosa flammor
Klassisk dillpion med mörka blommor, liten och långsamväxande, således värd sin vikt i guld!
Lättskött rosenpion, växer fort och fröar av sig så det växer små “ungar” runt fötterna.