Äntligen utplantering av alla fördrivna blommor!

När nattfrosterna är över ska alla plantor ut i trädgården. Det inglasade uterummet ar toppen för att driva upp dahlior mm. Det håller värmen bättre än växthuset och får även värme inifrån huset. Riktigt mysigt med så många plantor – tills de växt sig jättestora. På slutet blev det trångt och krävde väldigt mycket vattning. Lite fusk är det på bilden men om jag ställde ner den lila dahlian på golvet vore den ändå högre än mig själv, även med borträknad kruka. Det säger sig självt att så stora växter får det trångt i krukorna och måste ut så fort det går. 50-talet dahlior ska jag ut med i trädgården. Sedan de mindre sommarblommorna, men en del är så små så de kan vänta i sina krukor. Om jag sköter (=vattnar flitigt) alla blommor bra ska det bli många snittblommor till många buketter. Så då är jag min egen blomsterbonde.

Lila dahlia ´Ferncliff´

Minst sagt skräpigt ser det ut nu. När det är tömt och uppstädat blir det ett uterum för folk igen.

Den vita klockrankan är jag rädd om så den ska fort ut, men jag måste hitta nåt den kan klättra på. Har man skött den sedan i januari så vill man få utbyte.

Afrikas blå lilja har liksom andra växter stormtrivts i uterummet så några är redan i blom. Bra att några är senare så allt inte går över så fort över. De blommar ju bara en period. Nu har vi en lååång sommar framför. 3 månader borde vi i alla fall få med skaplig sommarvärme.

Här får du ett titt på det trånga uterummet som det såg ut innan jag började utplanteringen. Tur att vi inte haft gäster under våren…

Uterummet som växthus

Följ med in i vitsippeskogen!

Den vilda naturen bjuder på så fin blomning slag i slag under våren och försommaren. Tur för den som inte har en trädgård – och för oss med trädgård för den delen. Jag minns från barndomen i Näsänget i Nordingrå hur jag längtade efter de första blåsipporna. Jag smög till grannens tomt där de första brukade titta fram inunder en gammal gran.

Naturens egen design med vitsippor som matchas av björkarnas vita stammar med svarta stänk. Och till det en härlig vårgrön färg.

Sedan kom vitsipporna. Såklart man plockade buketter. Sommaren är sen i år så de är fortfarande i blom i skuggiga lägen.

Nu ser jag fram emot liljekonvaljerna. I soliga lägen börjar de slå ut. Då minns jag alla skolavslutningar, när jag på morgonen gick till mitt eget ställe och plockade en bukett till fröken. Jag gick i en byskola, bara 1 km hemifrån. Det var på den tiden det bodde många familjer med barn i Nordingrå, så det var en skola, en affär och ett bönhus i många av Nordingrås 52 byar. Så är det inte längre, men nu liksom då, fortsätter de vilda blommorna att glädja vintertrötta ögon.

Härliga utflykter i Höga Kusten

I hjärtat av Höga Kusten, Nordingrå, hittar vi våra smultronställen. Igår var vi till naturreservatet Rotsidan med sina stenhällar som slipats av havet i årtusenden.

Rotsidan, Nordingrå

Vid en av de välordnade grillplatserna uppe mot skogskanten tillagade vi en fin middag värdig en pingstafton. Grillad älgfilé och halloumi med egen tomatchutney. Hemgjord syrlig havtornsmarmelad på salladen ersätter vad helst man kan köpa. Och ett glas alkoholfritt bubbel till det.

Grillmiddag på Rotsidan

Den soliga pingstdagen satt det perfekt med en båttur till ´Gamnolvika´, en långgrund vik på norrsidan av Nordingråhalvön. Båtturen gick förbi Mjällomslandets stugor och sjöbodar.

Mjällomslandet, Nordingrå

På böljan den blå!

Båttur på Ullångersfjärden

Längst in i viken var det alldeles vindstilla, solen stekte och faktiskt var vattnet inte iskallt.

Vindstilla sommardag vid havet

´Gamnolvika´ har en fin sandstrand, möbler där man kan inta sin matsäck och i en kallkälla kan man hämta det godaste vatten som finns enligt en gammal man som kom förbi och skulle ut och fiska. Ända sedan han var barn hade källan funnits där, ja, kanske längre. Han tyckte vi skulle ta hem vatten och jämföra. Ja, nästa gång gör jag det.

Fin sandbotten och mycket långgrunt gör stranden till ett bra ställe för mindre barn. Någon kanske vill ha översättning av ´Gamnolvika`. På rikssvenska skulle det bli Gamla Norrviken. Inte konstigare än så!

Vilken vackert mönster i vattnet! Nog finns det mycket att se och uppleva i närområdet. Vi i Höga Kusten behöver då inte åka långt för semester!

Havets konstverk