Blommande påsktårta!

Påsktårtan bjöd jag på idag när några av barnen med familjer kom. Vi grillade hamburgare utomhus och höll distans. Vi fick träffas och prata i alla fall.

Tårtan gjorde jag med sockerkaksbottnar fyllda med hemgjord vaniljkräm, recept HÄR, och hemkokt svartvinbärssylt blandat med jordgubbsmos från frysen. Och så vispad grädde förstås. Ungefär som en vanlig tårta. Men marängkransen hade jag inte bakat förut. Här är det enkla receptet.

Marängkrans 125 grader i ca 1 timme

3 äggvitor, rumsvarma
2 1/2 dl socker
hushållsfärg

Vispa äggvitorna med elvisp i en skål av rostfritt stål och tillsätt sockret eftersom. Ställ skålen i vattenbad: i en kastrull med vatten ca 5 cm djupt och låt vattnet koka. Vispa under tiden tills marängen har tjocknat. Ta skålen ur vattenbadet och fortsätt att vispa emellanåt tills marängen svalnat. Dela upp marängen i små skålar eller dricksglas och färga med hushållsfärg. Spritsa ut på smort bakplåtspapper med tyllar av olika storlek. Istället för spritspåsar, går det att klippa bort lite av hörnet på en liten fryspåse och trycka in tyllen och fylla i smet. Sedan är det bara att skapa!

Grädda i mitten av ugnen. Skulle marängen inte vara klar efter en timme kan du sänka värmen lite och låta kransen stå tills den är helt torr.

Tårtan var svår att skära, då den mjuka tårtan gav efter när man skulle först skära igenom marängen. Men gott var det. En annan gång ska jag prova att lägga kransen på ett fat och fylla mitten med grädde och bär.

Påskprydnader med minnen

Våra gamla påskprydnader måste fram för att det ska bli påsk. Inga värdefulla saker i pengavärde, men traditioner är värdefulla. För så där en 30 år sedan jobbade jag som kantor i en kyrka, där en kvinna vid namn Dorothy skänkte så roliga saker till missionsauktionen. Dessa skojiga stickade påskkycklingar har hängt med sedan dess. Dorothy som var uppvuxen i Skottland gav mig också receptet på sina ovanliga skotska konfektkakor White Christmas bakade med bl a kokosfett, torrmjölk och ris krisp. Mycket roligt att ha som minne från Dorothy som inte längre finns i livet.

Minnen från resor har jag också, oftast har det blivit ikoner men en tupp har jag från Madeira och trätuppen följde med hem från St Petersburg.

Porslinstupparna var billiga i inköp för länge sedan.

Som minne från när barnen var små har jag sparat ett skojigt godisägg. Roligt för barnbarnen att se.

Den gula påsktuppen är ganska nyss inköpt men retrostilen passar bra hos mig.

Påskägget jag gjorde ifjol med pärlhönsfjädrar är jag förtjust i, så det kommer att få bli en av klassikerna. HÄR kan läsa om hur jag gjorde.

Äggen av stearin eldas aldrig upp. De i hyllorna är också stearin förutom det gröna glasägget.

Fortsatt Glad Påsk önskar jag dig. Sköt om dig och de dina!

Hemgjort godis till påskkäringarna, ja, de kom på besök den här påsken också!

Fast vi inte träffar folk pga coronapandemin ordnade vi så några av barnbarnen ändå kunde komma till oss. Jag la ut en låda godis, påskkort och några guldpengar på verandan innan de kom. Sedan umgicks vi genom hallfönstret. Roligt att se dem ändå. Men inga påskkramar i år. Vi saknar varann förstås. Vi fick ett så gulligt hemritat kort. Det har jag visat på Instagram @gladigront.

En låda hemgjort påskgodis.

I vanliga fall pysslar jag med barnbarnen inför påsk och de gör själva godiset. Nu blev det mormor och morfar som stod och rullade godisägg igår. Vi handlar inte som förr så man får ta av vad som finns hemma. Sugarpaste i olika färger fanns i frysen, den blev ägg doppade i choklad och strössel med olika smaker. Kanelmandlar, recept HÄR, och ett nytt recept med jordnötsmör och puffat ris. Fördelen en sådan här gång är att man använder upp vad som finns i skåpen. Jordnötsgodiset blev riktigt gott, lagom sött och lite salt också. Receptet hittade jag HÄR . Sedan måste det förstås vara med några rullar av deras favorit fruktremmar. HÄR finns det receptet. Ha en fortsatt fin påsk och fira på det sätt det går!