Två olika praktiska staket

På Facebook fann jag detta snygga och praktiska staket gjort av @fialottasparadis. Ann-Sofi har använt gamla hästskor och störar, och gjort så att om man ska ut med exempelvis en skottkärra är det bara att skjuta störarna tillfälligt åt sidan. Duktig tjej och visst var det snyggt också! Bilden lånad med tillstånd.

För mig som är mindre duktig på att göra staket är kastanjestaketet toppen. Bara att beställa färdigt på rulle och fästa vid nedslagna stolpar. Som jag förstås fått hjälp med. Och den stora fördelen är att man aldrig behöver måla eller behandla staketet på något sätt eftersom kastanje innehåller garvsyra så det håller i många år. Det grånar vackert och passar förstås bäst i en lantlig miljö. Vi på BillaBlom säljer detta staket över hela Sverige och just nu är det högsäsong, när folk vill fixa i sina trädgårdar. Är du intresserad så välj fliken Kastanjestaket eller klicka HÄR. Staketet körs med DHL direkt från vår leverantör i södra Sverige. Det kommer hem på din gård. En del sätter upp kastanjestaket för att avgränsa sin tomt, hålla undan rådjur, hundar, hönor från sina odlingar, den tätare varianten som insynsskydd. Andra, liksom jag, sätter upp staketet bara för att det är fint och odlar vackra blommor invid det. Vid mitt staket på bilden växer luktärter, rosor och klematis.

Snart blommar persika och aprikos i växthuset!

Å så jag har gått och tittat på knopparna, när de blir tjockare och tjockare! Persikoknopparna är ludna som minipersikor och börjar skifta en aning i rosa. Aprikosknopparna är mer mot mörkrosa. Här på bilden blommade persikoträdet ifjol. Och 30 underbart goda persikor fick jag under sommaren! Jag säger att det är värt att ha växthus bara för att få odla persikor! Här i zon 4-5 och även högre upp går det att odla sådana här exotiska frukter i växthus. Titta på videon längst ner hur jag har skyddat mot vårsolen, så det inte blir onödigt tidig blomning, för då måste jag ha lite värme mot nattfrost. Känsliga växter kan skadas även innan blomning, när de väcks av vårsolen och sedan fryser på natten. Men båda dessa träd är väldigt härdiga. Inte minsta vinterskada syns.

Persika `Frost´ efter 3 vintrar

Nu när trädet knoppas ser det faktiskt ut som videkissar på håll.

Persikoträd i knopp
Ludna små persikoknoppar, som miniminipersikor!

Aprikosträdet blommade för första året ifjol, två år sedan det planterades. Men pollineringen blev nog inte skött så inga egna aprikoser har jag fått smaka än. De köpta är oftast inte särskilt goda, men egna borde vara det. Så nu ska pollinering skötas med en liten pensel.

Lovande knoppar på aprikosträdet ´Hargrand´

Här får du kika in i mitt växthus och se vad som är på gång!

Fina tagetes – faktiskt. Frön bortskänkes så långt det räcker! En liten tröst i corona-tider!

Tänk att jag som hatat tagetes har ändrat mig! Linnétagetesen ´Burning Embers´vann mitt hjärta förra sommaren. Enkla röda blommor med gul kant, lite som guldkantad. Jag satte den i växthuset för att den är så bra mot växtsjukdomar och jag hade hört att den var bra att sätta med tomater. Oj så den växte! Och otroligt blomrik. Till slut slingrande den sig runt fötterna när man gick där, så i år sätter jag den runt insidan av väggarna istället. Tagetes är så snabbväxande och tacksam att den går bra att så nu och hinner ändå blomma massor i sommar. Också fint med flera plantor i stora urnor. Jag tog vara på många frökapslar så nu delar jag ut till mina läsare. En liten tröst i corona-tider. När jag gav bort frön sist fick jag ett väldigt gensvar, fina kort och del till och med skickade fröer till mig!

För att få frön ska du posta ett adresserat och frankerat kuvert till mig, men du måste maila till info@gladigront.se först, och invänta svar från mig. Ange “Tagetes” i rubriken. Får du inget svar räckte inte fröna till dig. Det brukar vara massor som vill ha, fast jag har många frökapslar… ca 40-50 frön blir det i varje påse.

Linnétagetes ´Burning Embers´