Hållbara syrener i vas

Nu – ja först nu! blommar syrenerna fast det är veckan efter midsommar. En bukett på köksbordet hör till, men syrener slokar så lätt. Här får du några tips:

  • Plocka bort de flesta bladen för de dunstar vatten och kan stjälken inte dra upp tillräckligt slokar bladen.
  • Snitta stjälken snett och skala bort barken på nedersta decimetern.
  • Sätt kvistarna i djupt varmt vatten, ca 60 grader. Jag brukar ta det hetaste som finns i kranen och tillsätta en mugg vatten som jag kokat upp i mikron.

På detta sätt håller de i alla fall längre, men de dricker mycket vatten så kom ihåg att fylla på!

Visste du att det blir god saft av syrenklasar? Fast den blir inte lila utan rosa. HÄR finns receptet.

Syren i vas

 

Egensådd buskpion – något för folk med tålamod

Att så pioner måste vara något för folk med tålamod. Först tar den lång tid att  komma upp och sedan får man vänta på blomningen. Jag hälsade på en trädgårdsbekant i Övikstrakten för att se hennes ståtliga buskpion. Hon har själv sått den för 22 år sedan, vad hon minns så var det frön från en Paeonia suffriticosa. 10 år! fick hon vänta på den första blomningen.

Buskpion

När blommorna har en mörk fläck vid basen av varje blomblad kallas de purpurfläckig buskpion, förr  Paeonia rockii, men nu ska det rätta namnet vara Paeonia Gansu-Gruppen.  31 fantastiskt väldoftande blommor blev det i år på denna buske.

Buskpion

Förr trodde man att buskpioner inte klarar sig här i zon 5 men här har vi motbeviset. Kvinnan som sått denna buskpion anser sig ha zon 5, men det skiftar häromkring. Inne i Örnsköldsviks stad, till exempel är det säkert en zon bättre på grund av alla hårdgjorda ytor som håller värmen, och alla byggnader dessutom. I stadsparken lär det också finnas tre stora exemplar som är planterade på senare tid. Sommartid tillbringar jag all ledig tid i Nordingrå så jag hinner inte se allt fint i vår stad. Sedan vår nya stadsträdgårdsmästare kom har mycket spännade kommit till. Värt att ta sig en promenad.

I Nordingrå slår min ena buskpion, som står soligt, ut när som helst, och den större som står på västersidan av huset hoppas jag väntar ett tag så Långsele trädgårdsförening som kommer 4 juli får se den. Dagen efter söndag 5 juli öppnar vi för allmänheten, då blir det visning kl 13, och därefter ett antal fler söndagar under sommaren. Fler tider kommer under fliken Besöksträdgård.

En tålig miniros look-alike

Små lila fyllda blommor som liknar miniatyrrosor, har praktnävan Geranium himalayense ´Plenum´, Ibland kallas den också för ´Birch Double´ och är precis lika lättskött som andra nävor och bättre upp. Den vanliga praktnävan är fin till att börja med, men sprider sig med utlöpare. ´Plenum´ håller sig på plats och blir bara en större tuva. Hos mig är den först ut  i blomning bland nävorna, så några blommor är nu utslagna i trots mot den sena sommaren. Höjden är ca 25 cm och den finns hos BillaBlom på extrapris. Av den och 9 andra perenner kan du välja 4 för 100 kr:

Geranium himalayense ´Plenum´ ´Birch Double´ (1)