Ympat äppelträd

Ett familjeäppelträd ute på Nyängetsvägen har nu fått 3 extra sorter förutom sina 4. Ympa kan man göra när barken släpper, i vanliga fall fram till midsommar. Eftersom vi har tidig midsommar och sen sommar går det ett tag till. Jag använder japansk ymptejp för att fästa den nya sorten i trädet. Tejpen förintas så småningom av solljuset och då har ympen vuxit fast. Det går med annat material också, till exempel frystejp, gummiband, bast kombinerat med ympvax.

Ympat familjeäppelträd

Det verkar som att sommarn äntligen kommit, bonden som arrenderar vår mark slog höet igår. Kändes märkligt då jag gått med långkalsonger fram tills nu. Det har varit riktigt kallt ute på BillaBloms växtförsäljning. Många gånger har även mössan suttit på. Men i helgen hoppas jag få njuta av fint väder. Vi har stängt hela helgen för en välbehövlig vila. Men på måndag är vi igång igen. OBS att dä är det kortare öppettider, se under fliken BillaBlom.

Så var sommarpratet inspelat

Idag fick jag en ny erfarenhet – att spela in ett radioprogram. En hel timme skulle jag fylla med bara sånt jag själv ville ha med. Det var spännande, för jag hade inte tid att i förväg kolla om jag skulle få in allt jag tänkt. När jag har föreläsning har jag en förmåga att hålla på lite för länge, ja jag skulle nog kunna prata tills det blir natt. så jag plockade bort en låt för säkerhet. Det gick ihop med marginal och nu är det skönt att kunna släppa, Eric skötte inspelningen och vad bra att han kunde redigera och plocka bort någon enstaka felsägning. Jag snubblade lite på orden när jag pratade om kossan Rosa i kyrkan och fick ta om. Inte så konstigt kanske.

radioinspelning av sommarprogram

Programmet sänds den 24 juli och 24 augusti på Örnsköldsviks närradio. Nu ska jag bara fundera på hur jag ska sammafatta innehållet i några få meningar. Hoppas nu att jag ska hinna blogga mer, det händer så mycket ute nu, så idéer och bilder fattas inte. Midsommarhelgen stänger vi BillaBlom och tar ledigt. det är behövligt, men till veckan öppnar vi igen. Det blir kul att få träffa er kunder igen! Juni ut har vi öppet, sedan drar vi till Nordingrå och startar så småningom upp trädgårdsvisningarna. Vill du ändå handla i Billa kan det gå, bara vi avtalar tid. Och i Nordingrå är det bara att titta in om du har vägen förbi och vi är där. Mer info under fliken Besöksträdgård.

Försommarblomning i woodlandet

Oj vilka vackra växter som trivs i skugga. I mitt lilla woodland trängs det ena och andra med stora rhododendron. De här växterna gillar lite sol på försommaren och när buskar och träd växer till sig under sommaren får de den skugga de vill ha då. Lunddockans ljuvliga ljuslilablå blommor blommar över så fort, så nästa gång jag kommer till trädgården har de nog tappat kronbladen. Faktiskt lyckades jag fröså den för många år sedan. Annars är den nog dyr att köpa, tror jag.

Lunddocka Glaucidium palmatum
Lunddocka Glaucidium palmatum

Indiskt fotblad är som läckrast just nu med sina spännande blad, och blommorna blir längre fram till stora röda frukter som fåglarna brukar tro är goda. Men de äter aldrig upp dem. Hela växten är giftig förstås.

Indiskt fotblad Podophyllum hexandrum
Indiskt fotblad Podophyllum hexandrum

´Jack Frost´ tycker jag är den finaste sorten av kaukasisk förgätmigej. Den trivs i skugga, blir så småningom marktäckande och blommar länge. Och den fröar inte av sig så vansinnigt som vanlig förgätmigej. Efter blomningen växer bladen till och blänker som om de vore målade med silver. Efter dessa skönheters blomning ser jag fram emot bergvallmon som börja få svällande knoppar. Rapporter kommer…

Brunnera macrophylla ´Jack Frost`
Brunnera macrophylla ´Jack Frost`