Åter i Nordingrå nu med gamvolvon fylld med växter. På senaste Trädgårdstisdag planterade de klockranka och spanska flaggan, precis vad jag tänker göra bland annat. John Taylor gillade klockrankan för att den är så frodig som klätterväxt men nog är blommorna enastående, så mina plantor ska växa så soligt som möjligt så de hinner blomma. HÄR kan du se blommorna. Spanska flaggan ser du längst fram i bilden. Lustiga blommor som sitter på ena sidan av stjälken som en flagga hänger. Och Spaniens färger är det förstås. Sedan ska det bli fler klättrare, luktärter och Törnrosas kjortel kan jag inte vara utan. Alla spaljéer och väggar mot solen blir nog proppfulla.
Intensivt minst sagt…
BillaBlom rullar på med växtförsäljningen förstås, men det finns annat som ska hinnas med. Igår var jag till revisorn i Härnösand för deklaration. Usch vad mycket papper och uppgifter det behövs, men bra att ha hjälp av en kunnig person. En visit blev det också i trädgården i Nordingrå. Mycket fint blommar och buskpionerna står i knopp. Sommarn är så sen så jag skulle tro att någon blomma finns kvar till trädgårdsvisningen 4 juli när Långsele trädgårdsförening kommer. Bredvid blåbärstryn ´Anja´ har några förgätmigej tagit sig in. Enkelt men vackert, men innan de fröar sig får jag rycka bort dem. De vill nog gärna invadera hela trädgården om de får. Hoppas nu att de många blommorna på blåbärstryn blir bär. Du vet väl att både den och 5 andra blåbärstry finns hos BillaBlom?

Idag skulle jag ha spelat in mitt sommarpratprogram, men fick skjuta fram det till tisdag. så då har jag det kvar att förbereda…Sångerna är valda, det ska bli lättlyssnad musik har jag tänkt. Mest pop och visa, och ett klassiskt stycke med orkester och ett orgelstycke ska med. Det senare hittade inte ljudkillen, så det blir att söka på nätet.
Fram till midommar blir det olika erbjudaden, nu under helgen är det förmånligt, vi delar ut buketter till kunderna. Handla för minst 200 kr så får du en bukett. Så långt lagret räcker förstås. Efter helgen kommer annat erbjudande. Håll utkik ubnder fliken BillaBlom.
Dags att sätta ut sommarblommorna!
Den 10 juni är nattfrosterna säkert över, de så kallade järnnätterna. Ett gammalt märke som väl kanske får omvärderas, då det är länge sedan det var frost den tiden.
Men nu kan i varje fall sommarblommorna få komma i jorden. Hos BillaBlom har vi laddat med kvalitétsblommor från Holland. Ny leverans varje onsdag och söndag. Priserna är bland de lägsta, till och med lägre än priserna på en av stans största matbutiker. Och kvalitén på blommor är som ofta sämre på matbutikerna.
Här kommer några tips som även du som inte kan komma och handla kan ha nytta av. Faktiskt är alla blommor jag tipsar om i detta inlägg, fleråriga i rätt klimat, vilket betyder att de går att övervintra inomhus, svalt och ljust.
Det är inne med amplar igen och där kan du sätta småpetunian Million Bells, Calibrachoa. Den är mycket sötare än de vanliga storblommiga och man behöver inte putsa bort vissna blommor. Vill växa i full sol. Vattna varje dag vid varmt väder! Många nya sorter finns och de dubbla är extra söta. Hos oss kan du välja på 4 färger. Gult brukar inte vara populärt, men dessa gula är bara för söta!
En annan bra hängväxt är Bacopa, snöflinga, som egentligen heter Sutera cordata.
Här finns den i blålila, vitt och rosa till pangpriset 35 kr. Bilderna visar hur fint den blommar just nu. Den tål inte torka och ska inte gödselvattnas allför mycket. Det bästa med denna blomma är att den trivs bäst i halvskugga och skugga, vilket inte många sommarblommor gör. Skugga av exempelvis ett hus kan ändå ge himmellljus. Med en öppen himmel blir det aldrig riktigt mörkt även om solen inte når dit många timmar. Även rosenskära kan fungera i sådana lägen, så den kombon ska jag testa i år tillsammans med ett gräs. De flesta gräs vill ju ha sol, men det ska gå ändå , fast gräset kommer inte att växa. Jag brukar inte putsa snöflingan, utom när den står i växthuset. När den kommit utomhus och blivit frodig brukar inte de torra blommorna märkas.
Klätterväxter som jag kan rekommendera är klockranka, flott och frodig, bild HÄR, och Törnrosas kjortel, en gullig slingrare man bara måste ha, bild HÄR.
I torka fungerar sommarnejlika bra, just nu har vi bland annat en fin aprikosfärgad sådan hemma. Den vill växa i full sol och håller i 1-2 veckor som snitt och kan passa i låga oasisdekorationer. Speciellt den doftande ´Pink Kisses´ skulle vara härlig i en skål på matbordet! Se bild HÄR!
En ny bekantskap för mig är Angelonia med det sköna namnet ´Angel Mist´. En härlig mix i lila och blått. Den vill växa i ett ljust läge och blommorna blir inte fula av regn. Här gäller måttlig gödsling. Den kan bli upp till 35 cm hög och är släkt med lejongap och är precis som den en bra snittblomma. Klipp bort utblommade stjälkar eller plocka vissna blommor.

Och till sist kommer den ädlaste av alla, den orientaliska liljan ´After Eight`. Härligt doftande som alla orientaliska liljor, och du kan ha den som krukväxt tills den blommat över och sedan plantera ut den, eller sätta ut den direkt. Orientaliska liljor klarar inte att stå blött på hösten, så plantera den nära en husvägg eller som jag gör, i 0-8 sand med gräsklipp uppepå. I sökrutan längst uppe här på sidan kan du skriva in “sand” så kommer mina inlägg om odling i sand fram. I samtal med en kund kom vi fram till att krukan med sina liljelökar förstås går att förvara svalt och mörkt inomhus över vintern också. I matkällare eller garage.

