Pink Kisses – nejlikan med doft!

Det måste vara något speciellt med nejlikan Pink Kisses. Tvåfärgad är den och blomrik, men dessutom doftar den så gott. När en kund kom in i växthuset började hon snusa på alla blommor för att hitta varifrån den goda doften kom, och hon kontasterade att det var Pink Kisses. Ifjol var den väldigt populär så vi tar hem den också i år. Första omgången tog slut, men idag har vi fått hem fler. Och mycket mera sommarblommor förstås. Angelonia Angelmist i blålila som kom idag är en ny bekantskap. Otroligt fin den också. Får bli bild på den också någon dag.

Nejlika Pink Kisses

Intensiv dag med fest till slut

En grå dag med rejält mycket regn på eftermiddagen men ändå massor med folk hos BillaBlom! Kul var det men därefter var det skönt att få gå på fest och få middagen serverad. En milstolpe idag då vår förstfödde fyller 40. Han gillar blått så jag har satte ihop en bukett i blått och lila. Som manschett 3 monsterablad som jag beställt alldeles för stora. Bara tre blad blir som en propeller, så ska man inte göra en manschett men den här gången kan det vara befogat. Han gillar ju att åka båt (propellern) och att fiska (med lite god vilja kan bladen likna fiskben).

Blålila bukett med monsterablad.jgp

Yngste sonen kom också hem en snabbis från Halmstad. Sladdisen som är 15 år yngre än sin 40-årige bror.

Daniel o Kristian

Efter fin middag fick vi se alla nytillskott i stallet, tre små söta föl av minishetlandsponny. Inte mycket större än en hund!

Föl

Efter ett vrålfika kan vi nu med gott samvete ta nattvila. Imorgon lär det bli uppehåll i regnet och fler kunder dyker upp. Vore kul med fint väder någon enda dag.

Vrålfika

Bloggens bilder numera är enkla mobilbilder, inte mer än en dokumentation, mer finns inte tid för. Men i trädgården finns många objekt som så småningom ska fångas med mitt fina makroobjektiv jag skröt med i vintras. Denna tid på året är för härlig för att glömma bort, när vintern åter är här behöver vi se bilder och minnas.

Imorgon Trädgårdens Dag

För första gången har vi egen Trädgårdens Dag. Istället för att packa hela konkarongen i släp och bil och åka till Nordviks försäljning lägger vi tiden på att ordna lite trevligt på BillaBlom. Vi sätter upp flaggor, bjuder på kaffe, det blir föredrag och alla sommarblommor handlas till 10 % rabatt. Hoppas nu bara på ett skapligt väder. Dessa glada killar kom och handlade igår (med sin mamma förstås), men de valde och handlade själva. Var sin planta för 35 kr. Förgätmigej och anagambräcka. De förstod att välja lättskötta växter – ska de bli trädgårdsmästare måntro?! Willmer och Dennis var namnet.

Willmer och brorsan

Nu är växtsortimenet påfyllt med den nya leveransen så det är proppat med bra utvalda träd, buskar, klätterväxter och rosor. Och det finns kvar av fruktträd och många sorters bärbuskar. Och förstås så många sorts perenner att jag inte orkar räkna upp. Vanliga sommarblommor har vi köpt in från Nordvik och från Holland har vi det lilla extra, till exempel gräset pärlhirs med svarta kolvar, chokladblomman, Bacopa i olika färger och mycket annat. Några ex av Årets Pelargon hittade jag också på Nordvik. HÄR kan du läsa om den. Längst bak i bild har du den. Fin ihop med silverbjurvinda och rosa Bacopa.Violino pelargon