Långsam vår men ändå för snabb!

Å vad glad jag blir när jag hinner till sommarstället en halv dag ibland och får njuta av trädgårdens vårblomning! BillaBlom har ju öppet varje dag så det blir till att hålla sig mest hemma i Överbilla. Mitt ibland ogräs, löv och skräp lyser vårblommorna som den här dubbla jordvivan jag glömt namnet på. Tålig och lätt att dela och få fler. Den finns i mängder av färger så det är lätt att bli hagalen. Och massor av andra söta vivor finns det. HÄR kan du se fler söta jordvivor.

Gul dubbel jordviva

Ogräset ska väl bort nån gång det också. Vissa platser kommer sist i tur, först har jag lagt tid på att lägga gräsklipp i alla sandplanteringar så växterna får näring och skjuter fart. Speciellt rosorna och klematis behöver rejält med gödsel den här tiden. Gräsklippet har jag lagrat från ifjol i svarta plastsäckar, så nu är det en svart, gödselluktande gegga, som är rena krutet för växterna. Den blålila jordvivan med vita kanter trodde jag hade försvunnit men nu tittar den fram igen. Nog är den speciell, Primula vulgaris ´Blue Sapphire´.

Primula vulgaris ´Blue Sapphire´Lilavit primula jordviva

Den här tiden kommer belöningen för det man fick ner i höstas. De rosa hyacinterna piggar upp de gamla vanliga påskliljorna. Tokigt att kalla dem påskliljor, när de blommar i maj, före pingst till och med. Knappast ens pingstliljor hade varit rätt namn. Mallen är väl södra Sverige som vanligt… Vi borde hitta på ett bättre passande namn här i norr!
Knallgult med chockrosa- vårfärger

Ha en skön vår du också och njut av varje nytt livstecken naturen ger oss!

 

 

Järnvägshängapel – ett av de vackraste träden! Helt klart härdigast!

Aldrig hade jag sett trädet i verkligheten, men bilder räcker för att förstå att trädet är underbart vackert. Just nu står i varje fall 4 exemplar i BillaBloms sortiment. Än så länge har de bara några grenar på den höga stammen. HÄR kan du se en fin bild om du scrollar och tittar längre ner på den sidan. Som ett formidabelt vattenfall av äppelblommor! Konstigt att trädet är så ovanligt då det måste vara idealiskt med sin höga härdighet. Hör och häpna – zon 7! Ett riktigt fynd för norrlänningar, och faktiskt fick jag påringning från Värmland igår, av en kvinna som ville att vi skulle skicka en sådan apel till henne. Hon är inte den första som hittat något spännande i vårt sortiment, men tyvärr skickar vi inte träd och buskar.

Bukettapel Malus sargentii (1)

På hösten blir det också gulröda små äpplen som är användbara. Äppelblommorna på bilden kommer från min buske bukettapel men om du kollat in länken ovan så är det bra likt, bara så mycket mer på järnvägshängapeln! Dess botaniska namn är Malus ´Hyvingiensis´, och sorten kommer från Finland.

Godaste potatisen är på gång!

Jag slarvade och satte potatis på samma ställe i flera år och fick till slut så mycket brunröta att jag la av. Jo nog hade jag hört att man måste byta odlingsplats, men tänkte att det skulle gå ändå. Minst fyra år behöver man vänta innan samma gröda odlas. Många otrevliga sjukdomar och skadedjur som ger sig på plantorna frodas annars. Vad gäller potatisen så har svampen som ger upphov till bladmögel och brunröta börjat övervintra i jorden. Ett 10-tal av godaste potatissorten Amandine mjukstartar jag nu med.

Förgrodd potatis

I några veckor har sättpotatisarna legat i fuktig torvmull. Innan de helt växt ihop till en rothärva har jag nu planterat dem i mjölkpaket som jag ställt i en gammal balkonglåda. Med en blandning av jord från trädgårdslandet, grov sand och gammal kogödsel tror jag potatisarna blir mycket bättre och godare än i konstgödslad torvmull. Bäst med naturlig vara!

Förgro Amandine potatis

När sista nattfrosten är över, 9-10 juni, gräver jag ner plantorna där det ifjol stod kålplant. Så är växelbruket igång och inget slarv denna gång! Fast det är ju bra att ha provat att fuska, så vet man av egen erfarenhet!