Tulpaner under lysrörsljus

De tulpanlökar jag satte i en stor låda i höstas är snart färdiga att skörda. Tveksamt om några blir klara till påsk, jag skulle ha tagit fram lådan ur matkällarn tidigare, men Cypernsemestern gjorde att det blev uppskjutet. Sak samma, man vill väl ha fina blommor efter påsk också. Och nästa vecka ska jag ha föredrag om Blommor från Holland och även visa hur man binder olika tulpanbuketter. Då ska väl mina tulpaner vara klara, så får jag passa på och berätta hur man driver upp egna. Inte för att det är så mycket billigare, utan för att det är så roligt att odla och se något växa och utvecklas.

egenodlade tulpaner till bukett

Under mina lysrörsarmaturer växer det bra. Gamla fabriksarmaturer som mannen fick på ett jobb. Under dessa har jag varje år odlat hundratals plantor i en bred hylla med flera våningar och på vårt gamla köksbord. Armaturerna hänger i kedjor som är lätta att höjdjustera med hjälp av vanliga kökskrokar från Ikea. Vill du också ha en växtbelysning – var då med och tävla här på bloggen om rejäla växtbelysningar sponsrade av Ljusbutiken! En tävling pågår nu fram till söndag och sedan kör en tävling till igång. Läs under fliken “Tävling”.

Växtbelysningen i reglerbar höjd med kedjor

Persikoträdet är på G!


Dotterns persikoträd börjar nu
slå ut, så jag var där idag och lekte humla. Fast ett träd kan det aldrig bli, utan får trängas i växthuset. Ifjol var jag tvungen att beskära ganska hårt, så det var spännande att se hur det skulle gå i vinter. Persikoträd är ju inget för Norrland egentligen och då måste man var extra försiktig med beskärning. Som tur är har vintern varit mild och nu är många trinda knoppar på gång!

persikoblom på gång

Över vintern har hon skyddat med presenning och en ljusslinga som värmer innanför, men det som är bäst för “trädet” är att det växer i djup sand. En bra lösning för oss norrlänningar. HÄR kan du läsa mer om hur hon har planterat och se när alla söta blommor har slagit ut.

Persika Frost red

Nu gäller bara att blommorna inte fryser, då får jag smaka så här fina persikor även i höst.

Tävling om 2 växtbelysningar med totalt värde 1070 kr!

Vad kul att Ljusbutiken sponsrar igen! I denna tävling vinner 2 personer varsin komplett lysrörsarmatur Riga, som är perfekt för odling. De allra bästa lysrören BioVital med fullspektrum följer med! Värde per armatur 535 kr! Hos Ljusbutiken finns inte bara växtbelysningar, utan alla möjliga sorts belysningar för inne och ute, ljuskällor, batterier mm. Jag har själv beställt alla mina lysrör för mina odlingar därifrån. Jag tycker att Ljusbutiken har bra varor till bra priser, så därför vill jag tipsa om det här på bloggen. Just nu vet jag att många börjar få trångt i fönsterbänkarna, så då passar det bra att vinna en växtbelysning!

riga (1)

Läs under fliken “Tävling” och svara på en enkel fråga så är du med! Du kan få upp till tre vinstchanser!

Första tävlingen startar sönd 29/3 kl 21 och avslutas sönd 5/4 kl 20. Därefter kommer en till tävling med samma fina vinster!