Påskgott och härliga påskfärger

Jag lovade att visa en bild om det skulle lyckas med chokladägget. Jo igår avnjöt vi en fin efterrrätt, skalet blev inte helt perfekt, men okej. HÄR kan du se hur jag gjorde. Innehållet gjorde jag av gammaldags vaniljglass som fick tina lite och sedan rörde jag ner sylter från trädgården, hallonaroniasylt i hälften och krusbärssylt i resten. Har man egen god sylt finns väl ingen anledning att köpa glass med sämre sylt i.

Glass i äggskal av choklad

En påskbukett med härliga färger där limefrukter är pricken över i, bjuder jag också på idag. En härligt vårig färg som jag förstås gillar! Frukterna är fastsatta på kraftig ståltråd.

Påskbukett med limefrukter

Ikväll drar jag de lyckliga vinnarna av växtbelysning från Ljusbutiken, och sedan kör nästa tävling igång! Fortsatt trevlig helg önskar jag dig!

 

Glad påsk med forsythia!

En forsythiabuske är särskilt kul att ha till påsk. På en vecka slår kvistarna ut med glada gula blommor. Jag ställer kvistarna i varmt vatten så går det fortare. På påskbordet är forsythian ett måste och när våren kommer längre fram lyser den i trädgården. Gult är den minst populära färgen, men till påsk och på våren tror jag att alla tycker att det är fint.

Forsythia på påskbordet

Vanligast är Forsythia x intermediaSpectabilis’ med gyllengula blommor. Jag skulle tro att min gamla buske är av den sorten, för i många år frös den på vintern och inte en enda blomma kom det. Till slut har den acklimatiserat sig, så nu kan jag ta in många buketter på våren.

Forsythia i vas

För oss i norr finns det härdigare sorter, t ex `Northern Gold`, en kanadensisk sort. Om vi än köper rosor, azaleor eller buskar finns det mycket bra från just Kanada, så inte behöver vi avstå så mycket som vi tror. Däremot kan de här växterna vara svårare att få tag på. Hos BillaBlom satsar vi på att erbjuda många härdiga sorter. HÄR och HÄR kan du se exempel på några kanadensiska rosor.

Forsythia gör sig bra i blandat buskage och som bakgrund till perenner och lägre buskar. Den är frisk och tålig och klarar också blåst. Den täta grönskan ger ett bra vindskydd. Man klipper den direkt efter blomning och väljer överhängande form som den blir naturligt eller stammar upp till ett litet buskträd . Ett bra tips jag läste var att plantera en italiensk klematis bredvid som får klättra i busken och förgylla med sen blomning. Forsythian har gett sitt mesta under våren och blir rätt tråkig sedan, så det låter som en god idé.

Å Glad Påsk på dig!

 

 

 

Påskpysslat äggskalsskålar av choklad

Ikväll påskpysslade jag med barnbarnen. Först kakbak och sedan testade vi en ny idé. Skålar av choklad i form av stora äggskal skulle det bli. Först blåste vi upp ballonger och så bredde vi ut tjocka rundlar med smält choklad på smörpapper.

Påskpyssel äggskalsskålar av choklad (2)

Så doppade vi ballongerna i chokladen och ställde ovanpå rundlarna och lät stelna. Då kom det svåra, att få bort ballongen. Vi prövade att sakta släppa ut luften, men då satt en del av ballongen kvar inuti. Nästa gång ska jag testa att smörja ballongens botten med lite olja, sedan kan jag tro att kvalitetschoklad skulle ha blivit hårdare så ballongen släpper bättre.

Påskpyssel äggskalsskålar av choklad (1)

Vi gjorde också en större, där stack jag hål på ballongen som lossnade lite bättre av bara farten. Skålen står nu i frysen tills imorgon så ska jag försöka dra bort sista ballongbiten. Och så ska den fyllas med något gott till efterrätt. Ja, om den inte gått i bitar innan dess… Blir det nåt att visa så kommer det.