Läckraste godbiten – citronbiskvier i långpanna!

Festligaste biskvien bakas i långpanna, trots att det brukar vara de enkla kakorna man bakar så. Det tar en försvarlig tid att baka dessa, men det är värt all tid. De traditionella runda chokladbiskvierna ligger i lä mot dessa sötsyrliga snygga bakelser. Jag fick smaka dem på en trädgårdsträff där jag pratade om dahlior och vart tvungen att söka reda på receptet. Jag bakade dem när jag hjälpte min syster att baka till hennes mans begravningskaffe, då ville jag göra något riktigt fint. Dessutom bakade jag nougatrutor. Det receptet hittar du HÄR.

Citronbiskvier i långpanna

Citronbiskvier i långpanna 40 st

600 g mandelmassa
4 äggvitor
1 1/2 dl strösocker

Citronsmörkräm
350 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 dl lemoncurd
1 citron rivet skal
1/2 dl pressad citron
2 msk vaniljsocker
2 äggulor

Ganach:
300 gr vit choklad
1 dl vispgrädde
1 citron, det rivna skalet (riv gärna i förväg)

Dekorera med bär och ätliga blommor. Nu till midsommar väljer jag syrenblommor.

Sätt ugnen på 175 grader och fodra en långpanna med bakplåtspapper så att det blir ca 30×25 cm. Vik upp kanterna på papperet om långpannan är för stor, och fäst ihop i hörnen med gem.

Riv mandelmassan och blanda med äggvitor och socker med hjälp av en mixerstav tills smeten är helt slät. Smeten ska vara ganska lös.

Bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. Kakan får var lite kladdig. Låt svalna helt och vänd upp och ner på ett nytt bakplåtspapper och dra loss bottenpapperet.

Blanda alla ingredienser till smörkrämen med mixerstaven tills allt är poröst. Bred ut jämnt på mandelmassekakan som måste vara helt avsvalnad. Ställ kallt tills smörkrämen hårdnat.

Ganach: Koka upp grädden, ta kastrullen från spisen och rör ner den hackade chokladen. Rör tills den har smält. Skulle det inte smälta helt kan du lägga allt i en skål och värma försiktigt i micron. Låt svalna lite.

Bred ganachen över kakan och strö över rivet citronskal. Nyrivet citronskal klumpar sig lätt, så därför är det bäst om du river det i förväg och låter torka lite utbrett på ett fat.

Ställ kakan kallt att stelna helt och skär fyrkanter med vass kniv som du torkar av ofta med hushållspapper. Dela sist fyrkanterna i trianglar. Går utmärkt att frysa. Biskvierna är mäktiga så det går att göra mindre bitar – så får man fler också!

Garnera gärna med några bär och ätliga blommor, nu till midsommar är några syrenblommor vackert.

Ljuv vårblommande perenn för skuggigt läge!

Lunddockan är lika ljuv som namnet antyder. Tunna skimrande rosalila kronblad och lönnliknande blad. Just nu blommar den som vackrast i skuggan av mina stora rododendron. Den finns också som vit, men jag gillar denna färg.

Lunddocka, Glaucidium palmatum

Den trivs i fuktighetshållande mullrik jord, fast här sköter den sig själv utan vattning. Jag torde gjort något rätt när jag planterade för många år sedan. Denna perenn har den fina egenskapen att den trivs och blommar i halvskugga till skugga. Då krävs inte så mycket vatten heller. Varje vår slänger jag bara på lite kornad hönsgödsel, liksom i övriga trädgården.

Lunddockan växer sig större från år till år och blommar rikligt.

Min lunddocka är placerad i woodlandet, där växter som blommar tidigt hinner komma igång innan buskar och träd tar bort för mycket solljus. HÄR och HÄR kan du se fler växter i mitt woodland.

Lunddockan, ljuv som en … docka

I år fick jag för mig att testa några blommor i vas, vilket blev lyckat, då de höll sig fint i åtminstone en dryg halv vecka.

Lunddocka – bra snittblomma

Så odlar jag tomater i sand och gräsklipp enligt Åkerstedts metod.

I mitt växthus odlar jag tomaterna i en djup sandbädd istället för i jord. Det har jag gjort sedan växthuset byggdes för 5-6 år sedan (Nu 2023).Trädgårdsmästaren Nils Åkerstedt, som inte längre lever, etablerade denna metod som passar mig väldigt bra. Jag fick en fråga från Jennie om råd, som kommer här sent omsider. I mina trakter har inte alla planterat än och ni söderut som odlar på friland kanske inte heller vågat sätta ut än. Så då har ni chans att testa detta. Sandodling funkar bra även i hinkar både utomhus liksom i växthuset.

´Mei Wei´ körsbärstomat, min favorit

Fördelar med att odla i sand

  • Sanden behöver inte bytas ut år från år liksom jord.
  • Sanden finns att köpa på orten och inga jordsäckar måste köras landet runt. Torvmullen som säckarna innehåller är inte miljövänlig. När den förmultnar går koldioxiden till väders. Bättre om torven får ligga kvar i sin mosse som en kolsänka.
  • Sanden är varmare än jord, vilket tomaterna och många andra växter gillar.
  • I sand blir det lite ogräs och de är enkla att dra bort om det ändå skulle bli.
  • Gräsklipp är gratis förutom viss gödsling av gräsmattan.
  • Även paprika, aubergine och gurka trivs i sandodlingen, ja alla växter som vill ha värme. Dessutom klarar sig persika, aprikos och vindruva bättre i sand. Till och med tulpanerna trivs och återkommer eftersom de behöver “bakas” på sommaren – ha det riktigt varmt och världränerat om fötterna.
Tomatodling i sand och gräsklipp. Tulpaner i bakgrunden. Jag har nyss planterat tomaterna och inte lagt på gräsklippet för i år ännu.

Så här odlar jag i mitt växthus:
Växthusets grund är byggt på 1 m djup natursand med kornstorlek 0-8 mm (krossad sand är sämre). I denna sand odlar jag direkt i växtbädden med gräsklipp som täckning. 1 dm färskt gräsklipp direkt vid plantering och efter 1 månad 1 dm till. Jag lägger även mellan plantorna men inte alltför nära stammen. När gräsklippet bryts ner avger den all näring som behövs. Vid utläggningen vattnar jag med hård vattenstråle så att gräsklippet blir kompakt. Sedan håller jag fukten några gånger per vecka med droppslang med många små munstycken som sprutar ut vattnet i cirklar. Ibland kompletterar jag det med vattning över hela gräsytan med vattenslangen också. En vanlig droppslang vattnar inte lika brett så gräsklippet kan torka. Ofta använder jag lagrat gräsklipp från året innan istället för det färska, som kan innehålla en del gräsfrön från t ex maskrosor. Det gräsklippet är starkare så då lägger jag bara på max 5 cm 2 gånger per sommar. Jag har lagrat gräsklippet i svarta sopsäckar som fått ligga till året efter. Gräsklippet sjunker då ihop och blir mer som en gegga. Rena gödseln! Luktar därefter också. Så innan jag lägger på det lagrade gräsklippet måste säckarna stå öppna några dagar för att lufta ur. Även i växthuset behöver det vädras efter utläggning. Så klart att färskt gräsklipp är lättare att hantera, men kan som sagt dra med sig lite ogräsfrön. I det lagrade klippet har fröna dött.

För att odla tomater mm behövs inte djupare sandbädd än 40 cm men vi har 1 m djupt både för att slippa markisolering och för aprikos- och persikoträd och vinrankor som står nerplanterade i växthuset. Vi har inget golv i växthuset utan odlar det mesta direkt i marken. Då behöver jag inte passa med vatten lika ofta. I början hade jag trädgårdsplattor som gång, men myrorna bosatte sig under, så nu har jag bara en vattentålig matta i mitten som jag kan rulla ihop när jag vill störa myrorna. Efter några år behövs inte lika mycket gräsklipp för de tidigare årens gräsklipp har förmultnat och bildat ett jordlager på ytan av sanden.

Flera års gräsklipp har förmultnat i sandytan och blivit fin jord.

Jennie hade tänkt odla i sand i sina fyrkantiga murbruksbaljor och det kan gå. Men först bör hon kolla så det inte avråds för att odla ätligt i dessa baljor (t ex Biltemas baljor). Minst 10 l bör varje tomatplanta ha att växa i. Lägre busktomater i alla fall, men högre tomater behöver 20 liters-kruka. En svart kruka/balja ger tomatplantan extra värme men man får se upp så det inte blir för hett. Då kan man ställa något framför som solskydd. Borra flera stora avrinningshål i botten och lägg några cm planteringsjord i botten så inte sanden rinner ut. Tänk på att man måste vattna oftare vid odling i krukor och baljor än vid odling direkt i marken. Lägg på 1 dm gräsklipp över hela ytan 2 ggr per sommar precis som vid odling i marken och håll det fuktigt.

Kul med tomater av olika slag

Precis som vid odling jord, gräver man gärna ner tomatplantan djupare än den stod i krukan. Rotsystemet blir då större när det bildas rötter längs stamdelen under jord. Men kom ihåg att plocka bort alla blad som kommer under markytan. Ett annat bra tips är att skaka plantan lite varje dag för pollineringens skull. Jag har en lång bambukäpp stående i växthuset, med den slår jag lätt på snörena som plantorna är uppbundna i.

I sandodlingen trivs både tomat, aubergine och paprika

Enligt Åkerstedt blir tomater odlade i sand godare än om de är odlade i jord. Jag vet inte om det stämmer, för jag har aldrig odlat i jord. Men goda tomater får jag. Min favoritsort är ´Mei Wei´. Långa fina klasar och smakar mycket tomat. Blir också supergod som torkad. Besökare förra sommaren tipsade på ´Chilega´, som ska vara ännu sötare, så den provar jag också i år. Och dessutom ´Green Zebra´ som vunnit ett smaktest. Den mycket mörkröda sorten ´Kakao´ från Impecta måste alltid vara med och bifftomaten med det tuffaste namnet, ´Plan 9 of Outer Space´. Härligt rödgulrandiga stora skivor till mackan! I år provar jag också s k jordgubbstomaten ´Strabena´, en yrkesodlarsort som ska likna jordgubbar i utseendet. Den vill till att den är riktigt god, för fröna kostade ca 25kr styck!

Har du någon favoritsort?