Tiramisutryfflar

Inte hade jag tänkt att göra mera julgodis, men jag får väl kalla det nyårskonfekt, då. Det mesta av julgodiset vi hade över skickade jag med ungdomarna när de åkte vidare till Gotland, men vi kommer att ha en del gäster framöver, så kanske det finns avsättning för mera godis. Allt orkar man inte smälla i sig själv, men det brukar vara uppskattat att bjuda på.

Här kommer det nya receptet som jag provat just ikväll. Tryfflarna är inte ens färdigrullade än, men smaken är testad och klart godkänd!

Tiramisutryfflar ca 30 st

1/2 dl vispgrädde
1/2 dl mascarponeost
200 g mörk choklad, hackad eller bruten i bitar
2 msk kaffelikör
1/2 tsk espressopulver
2 dl cornflakes

Koka upp grädde och mascarpone. Dra kastrullen från värmen och lägg ner chokladen. Rör tills den smält. Rör ner smaksättningen. smula cornflakes i små bitar och rör ner. Låt stelna i kylen. Forma bollar som rullas i en blandning av 3 msk kakao och 1/2 tsk espressopulver.

Jag kommer också att prova att rulla i smulade torkade hallon. Imorgonkväll får gästerna avgöra vad som är bäst. Före snasket ska vi äta en lätt och nyttigt middag med sallad, groddar, svampsoppa och gott blåbärs- och valnötsbröd. Och det blir förstås kakfika fram mot kvällen…

Imorgon kommer här en annorlunda dekoration med vita tulpaner för nyårsbordet .

 

 

Snart nyår! Bordsdekoration i silver och vitt

En dekoration i vitt, silver och grönt känns passande nu när det snart är nyår. Men de vita hyacinterna och julkulorna får hålla kvar julen som varar till Trettondagen enligt min mening. Sedan ska den ut!

dekoration i rund skål med grengaller hyacinter och julstjärnor (2)

Av torra tunna grenar från lindträdet gjorde jag ett galler redan före jul, som legat och väntat på fortsättning. Jag fäste ihop med ståltråd och sprayade med vit färg. För att hålla gallret på plats fick ståltråden går ner, som ben, på några ställen precis innanför skålkanten.

Nät av kvistar till hyacintdekoration

Lite mer vit spray på grengallret och över ståltråd som syntes. På tre vita hyacintlökar spolade jag bort jorden och skalade bort det torra yttersta lagret.

hyacintdekoration i glasfat (1)

Därefter sprayade jag med silverfärg och fäste lökarna i grengallret med två kraftiga ståltrådar per lök, stuckna genom lökens nedre del.

hyacintdekoration i glasfat (2)

De tre vita julstjärnor som tidigare fått släppa till små snittblommor till julaftons bordsdekoration (HÄR kan du se den) bidrog även nu med småblommor. Otroligt vad långt några krukväxter kan räcka! Så pyntning med små gröna äpplen och silverkulor, som jag limmade på med den användbara limpistolen.

dekoration i rund skål med grengaller hyacinter och julstjärnor (1)

Den läckra silvriga builliontråden och pärlor på tråd blev sista finishen. För mycket pynt skulle dölja gallret, det är ju egentligen fint som det är. Några släta guldiga blad passar faktiskt ihop med det silvriga. Förr ville jag inte kombinera guld och silver, men visst går det, bara det är mest av något. Hyacinternas rötter når ner i skålens vatten och är en prydnad i sig, de skimrar de också!

Saffranspannkaka = lyxrätt av julgröt

Sista dagen med yngste sonen och sambo bjöd de på gotländsk saffranspannkaka med salmbärssylt. Så klart, eftersom hon ursprungligen kommer från Gotland. Nästan hela familjen samlades igen för tredje gången under julen – alltid fattas några – men vi har fått träffa alla. Mannen med maskinerna hade gjort god rotfruktsgratäng som serverades med ett smaskigt rökt lammlår han fått i julklapp (från några hästar – ja han hade hjälpt till med ett vindskydd) Efterrätten kom som sagt från Gotland. Den vill vi äta fler gånger…

Saffranspannkaka med salmbärssylt (1)

Saffranspannkaka 175 grader i ca 30 minuter

Koka risgrynsgröt av 4 dl grötris, 8 dl vatten, 2-3 msk smör, 12-14 dl mjölk och 1 kanelstång. HÄR finns tips för att koka på enklaste sätt.

Blanda gröten med 8 uppvispade ägg, 2 dl socker, 1,5 gr saffran (3 paket) och 100 gr hackad sötmandel. Rör ev ner 2-4 dl mjölk.

Grädda smeten i en långpanna smord med lite matolja. Den här satsen räckte till en ordinär långpanna och en rätt stor ugnsform. Grädda tills pannkakan blivit lite ljusbrun. servera med grädde och salmbärssylt. Sylten är inte lätt att få tag på men björnbärssylt eller hallonsylt blir också bra.