Odlingen av marshmallows har lyckats – nu blir det till att koka!

Läkemalvan, Althaea officinalis, även kallad Marschmallow på engelska, lockade mig just för att få testa att göra marshmallows som förr. Det kan ju vara hur äckligt som helst, men jag måste bara pröva. Hittills har jag hittat ett engelskt recept som verkar krångligt, så jag söker vidare. Man ska tydligen koka rötterna som avger ett slem vilket blir gelémedlet som ska få det att tjockna – ett sorts vegetariskt gelatin. Så länge får jag ta och skörda rötterna ifall vintern och snön skulle komma.

Läkemalva Althaea officinalis (1)

Läkemalvan är minst meterhög och har blommat med små söta blommor. Bladen ska jag skynda mig att plocka, då de ger ett te mot hjälper mot hosta. Nog torde någon förkylning dyka upp innan sommarn åter är här. Just nu känner jag mig lite frusen så jag sippar på en kopp lindbloms- och pepparmyntste, som också är verksamt. Redan för 2000 år användes läkemalvan i Romarriket, Kina, Egypten och Syrien, men då som mat. Araberna använde bladen till omslag mot hudinflammation.

Tänk, i trädgården har man snart sitt eget apotek! Och så gym förstås. Och stressbehandling!

 

 

Jättefuchsia med bär

Trädfuchsia och syrenfuchsia är några av namnen på den rätt ovanliga Fuchsia arborescens. Här odlas den som krukväxt då den inte är härdig, men det behövs ett jättestor kruka då fuchsian faktiskt blir som ett litet träd. Den här har jag odlat upp från en liten stickling jag tog på trädgårdsutbildningen våren 2010. Snabbväxare som synes! Spretet i bakgrunden är afrikas blå lilja och hör alltså inte till fuchsian!

Trädfuchsia

Nu står den på vinterförvaring i tvättstugan vid ett fönster och vattnas lite så att bladen fortsätter att leva. Tvättstugan är så sval att det inte går att torka tvätt där, men fuchsior och andra övervintrare trivs ju! Blommorna på denna fuchsia som faktiskt liknar syrenklasar skiljer sig mot de vanliga små krukväxternas blommor. HÄR kan du se några av mina andra fuchsior.

Blommande syrenfuchsia fuchsia arborescens

Fuchsiablommor är ätliga så de kan bli en fin tårtdekoration. För att plantorna ska fortsätta att blomma brukar jag ta bort allt överblommat men trädfuchsian har fått vara ifred och istället bildat små bär, vilket alla fuchsior gör. Bären är ätliga och söta men inte mycket att koka sylt av. Men visst är de dekorativa!

Fuchsiabär

Barndomens onyttiga mellanmål – men ändå mest ekologiskt och närodlat

Tänk vad tiderna och åsikterna förändras. Numera har vi lärt oss att vitt mjöl, socker och sirap är riktigt ohälsosamt. Förr reflekterade man inte så mycket över det. Ett vanligt mellanmål för mig var en tallrik med skorpbitar och mjölk med sirap uppepå. Innehåller nästan bara de nämnda ingredienserna. Jag upplivade gamla minnen ikväll, men vill knappast upprepa det.

Skorpor och mjölk med sirap

Man har hört att det är så viktigt att barn äter en riktig frukost för att klara skolarbetet. Själv fick jag bara i mig ett glas O´boy på morgonen innan jag gick till byskolan, några hundra meter hemifrån där jag bodde i en liten by ut mot kusten i Nordingrå. Och så fanns O´boy med banansmak eller jordgubbssmak. Jordgubbsvarianten slank ner många mornar. Men skolarbetet gick som en dans och jag tror det blev folk av mig ändå. På den tiden var det kanske det enda söta man fick i sig, ja förutom sirapslimpan då. Holmbergs limpa minns jag som var en anings degig. Men att äta upp en hel påse lösgodis fanns inte på kartan, det blev på sin höjd några små kolor. Och fick man en läsk var det verklig fest. För övrigt drack man obehandlad mjölk från lagårdens kossor, åt fisk från havet, kött från en hemslaktad kalv, bär och frukt och grönsaker från natur och egen trädgård. Min mamma jobbade mycket så visst köpte hon mer färdigt än de andra kvinnorna, men tänk vad nyttigt man åt. Det allra mesta ekologiskt och närodlat. Så lite skorpor och mjölk var nog ingen fara!