Trädgården från ovan

Flygfotona kan vara kul att titta på när sommarn är över, ja, inte än, men det sägs att kylan är på väg. Min egen trädgård har jag aldrig tagit mig tid att skissa men nu har jag den färdiga skissen här. Mjuka organiska linjer precis som jag tycker det passar bäst mot skogen, åkrarna och havet. Tydligt ser jag här också det som inte är klart, men en trädgård blir väl aldrig klar. Det är vägen som är målet.

Trädpården i Salsåker

Den stora ljusgröna rundeln ovanför dammen på nästa bild är en sånt ställe ska som väntar på att bli färdigt. Den har innehållit en gammal körsbärsbuske som vi tog bort för något år sedan. För att kunna sätta liknande bärslag igen måste jag vänta några år på grund av så kallad jordtrötthet. Äppelträd hade jag till exempel kunnat plantera redan nu, men med 4 äppelträd med minst 15 olika sorter (måste ta och räkna) kan jag knappast behöva mer av det. Nej, ett chokladkörsbär ska det bli i rundeln. Nu finns där bara marktäckaren flocknäva som effektivt håller undan ogräset. Varje år jag har beställt hem chokladkörsbär har alla buskar blivit sålda. Nästa år måste jag gräva ner en fort som ögat, så jag får behålla den!

Trädgården i Salsåker

Bilderna är lite bleka, men hur kul som helst att ha ändå. Killen som hjälpte mig med bilderna fick problem med sin drönare, som kameran satt på. Men det är inte var dag man får tillfälle att få flygbilder! Ni som hälsat på i trädgården vet ju att den är så mycket större – en visning tar 1,5 timme. Vill du se mer än bilderna så titta in på en visning nästa sommar!

Klematis – trädgårdens klättrare del 2

Klematis kan jag inte vara utan! Nu på hösten när många blommor börjar lägga av, strålar klematisblommorna! Lite kinkig med planteringen och skötsel första åren, men sedan bland det mest lättskötta jag kan tänka mig. Många sorter för zon 5 finns det också. HÄR kan du läsa om hur du ska göra de första åren för att lyckas. Beskärning av klematis varierar från sort till sort, men inget katastrofalt händer om man inte beskär en etablerad klematis. Utan beskärning kan klematis bli gles nertill men visst är Viticellasorten ´Södertälje´ på bilden nedan fin, då den blir riktigt lång så den kan klättra upp i tallen!

Klematis ´Södertälje´ (1)

Kronklematis ´Rose O´Grady´ täcker en stor del av min östervägg – precis som jag vill ha det! Frodigt och lite djungelstuk! Den är både härdig och anspråkslös och eftersom den blommar på försommaren så klipper man på våren bara bort det som är dött, annars ryker ju knopparna. Direkt efter blomning går det däremot att klippa så mycket man vill. Till slut kan den ju bli för stor, precis som alpklematis, som också är extra härdig. Just nu återblommar ´Rose O´Grady´samtidigt som den mörklila `Jackmanni´- klematisen. Den sistnämnda är en senblommare och kan således beskäras på våren eller redan på hösten som en del rekommenderar, för knopparna har ännu inte bildats. Sanningen att säga så brukar jag låta vintern styra beskärningen – här i mina trakter brukar det bli kvar lagom mycket, så jag klipper bara bort det som är dött på våren. Man ska inte göra det onödigt svårt för sig.

Klematis jackmanii och Rose o ´Grady

De silverskimrande fröställningarna från Rose O´Grady´ är närapå lika vackra som blommorna!

Fröställningar kronklematis Rose O´Grady

Klematis är också fin och hållbar i vas. Av någon orsak vill jag gärna ha en slinga i vas inne i just badrummet men avklippta blommor är också jättefina som flytblommor i ett låg skål på bordet eller ute i trädgården i en balja eller ett betongfat.

Klematis Jackmannii i vas (1)

 

 

Tips på helggott : Krusbärstosca

Med krusbär från frysen gjorde jag denna smarriga kaka. Färska direkt från busken går naturligtvis lika bra, för den som fortfarande har att plocka. Ganska lik vanlig toscakaka men krusbären gör kakan extra saftig i botten då de sjunker ner och syrligheten blir bra mot den söta glasyren. Jag gjorde två satser, det fyllde en vanlig långpannas yta till 2/3.  Av glasyren gjorde jag fyrdubbelsats, godare så.

Krusbärstoscakaka med vanlijsås (1)

Krusbärstosca 200 grader i ca 20 minuter+10 minuter ca 30 bitar

150 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl krusbär
1–2 msk strösocker

Glasyr
50 g smör
½ dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde eller mjölk
65 g mandelspån och/eller hackad mandel

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret och blanda ner mjölet som blandats med vaniljsocker och bakpulver. Häll i en långpanna med bakplåtspapper. Om långpannan är för stor, vik upp bakplåtspapperet till en kant runt om i den storlek du vill ha. Fäst ihop papperet i hörnen med gem el stifta. Blanda krusbären med strösockret och strö över smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 15-20 minuter. Tänk på att om smeten fördelas över en stor yta blir gräddningstiden kortare och vice versa.

Blanda smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull. Låt sjuda tills smeten börjar tjockna. Blanda i mandelspånen eller mandelhack. Ta ut kakan ur ugnen och fördela försiktigt glasyren över kakan. Grädda i mitten av ugnen i ytterligare ca 10 min. God som den är  (ja, väldigt god!) eller med vaniljsås. Jag hade ambitionen att göra hemgjord vaniljsås men tog genvägen med halvfabrikat som jag piffade upp med vaniljessens coh vispad grädde.