Goda och mindre goda plommon

Alla möjliga frukter mognar nu, så även de snygga plommonlika frukterna på perennen indiskt fotblad, Podophyllum hexandrum. I Perennboken av Marie och Björn Hansson står att hela växten är giftig, men från flera källor har jag hört att frukten är ätlig, men ska smaka jäst. Ja jag är då inte hågad att smaka, men plantan är en verklig prydnad, fina blad också.

Indiskt fotblad, Podophyllum hexandrum
Indiskt fotblad, Podophyllum hexandrum

Jättegoda plommon får vi i mängder från vårt gamla Czarträd. Inte så tåligt träd, bara zon 4, men ack så goda plommon. Blålila skal och ett saftigt gulgrönt fruktkött som släpper från stenen. Jag äter massor varje dag.  Den finska sorten Sinikka ger också ganska många goda, söta plommon i år, fast de är små. Trädet är härdigt till zon 6 – det syns stor skillnad mot Czarträdet, som ändå har repat sig från ifjol,  då jag trodde att det var på väg att dö.

Sinikka blåplommon
Sinikka blåplommon

Har du något bra recept att rekommendera för allt vi inte hinner äta upp?

Tänker på våren – planterar roliga tulpaner!

De dyraste tulpanlökar jag nånsin köpt kom i jorden idag. Tre stycken för 50-lappen måste vara rekord! Med så är de ovanliga också. På Facebook såg jag sådana på bild, men trodde att bilden var fejkad. Till våren blir de spännade att se, inte vackra kanske, men kul. De har fått bästa platsen där solen tinar upp snön rätt fort trots vårt norrläge.

`Ice Cream´tulpan
`Ice Cream´ tulpan –  läcker som en glasstrut

Vill du ha tidiga tulpaner till bukett, pröva tipset att plantera lökarna i växthus, om du har ett sådant. En till två veckor tidigare blommar de. I mitt växthus ifinns inga odlingsbäddar, och plats finns inte, utan det brukar vara fullt av perenner under våren. Kom gärna med förslag om vilka perenner du vill köpa nästa år. En del beställs redan i november. Idag fick jag en beställning på vintergrön ormbunke. Någon som känner till? Jag misstänker att den har dålig härdighet.

Nyhemkomna buskar hos BillaBlom och många reafynd!

Idag startar rean! Rabatten ökar 10 % för varje dag till och med torsdag! (Fre-sö säljer vi i Salsåker till 50% rabatt) Årets sortiment av buskar, perenner, barr och rosor reas ut, billigare för varje dag! Hur länge vågar du vänta? Vecka 38 är det 50% rabatt i Överbilla. Se öppettider under fliken BillaBlom plantskola eller ring 0736-372212. De nyhemkomna buskarna ingår inte i rean men är efterfrågade så vi tog hem lite extra i höst.

Syrenhortensia och djävulsbusken (2)

Syrenhortensian, Hydrangea paniculata ´Grandiflora´, är en härdig sort, zon 5,  som lyser upp många trädgårdar på hösten. Kallas också höstsyren – kul att ha något fint på hösten också. Den kan bli flera meter hög men tål beskärning bra och skulle den mot förmodan frysa in gör det inget för det är bara bra att beskära på våren, då blir det mer blommor.

Syrenhortensia och djävulsbusken (1)

Även några av den så kallade djävulsbusken med mörkpurpursvarta blad finns nu. Visst blir syrenhortensian fin med den busken som kontrast i bakgrunden! Silverbusken med medelhavskaraktär finns nu och några chokladkörsbär och gula krikon, en sorts plommon. Även några snöbollsbuske och äkta fläder. Alla härdiga bra sorter.