Mjölfri morotskaka med olika frosting

Höstens morötter blir smarriga kakor. Här har jag bytt ut mjölet mot fiberhusk och mandelmjöl så kan alla i familjen få smaka. Mindre mängd socker än vanligt ger ett ganska nyttigt bakverk. Frosting av Philadelphia Marabou och kokos eller vanlig frosting av Philadelphiaost, mjukt smör, florsocker och några tsk pressad citron med lite rivet apelsinskal eller som här torkade ringblommor som garnering.

Morotskaka Black and White utan mjöl

Morotskaka ca 35 rutor 175 gr ca 35 min

8 ägg

3 dl socker

400 gr rivna morötter

400 gr mald sötmandel

3 tsk bakpulver

4 tsk vaniljsocker

1/2 dl pofiber

3 msk fiberhusk

rivet skal av 1 citron eller citronessens

Vispa äggen med sockret och rör ner övriga ingredienser. Grädda mitt i ugnen i en stor långpanna med bakplåtspapper. Bred på frostingen när kakan kallnat och strö på kokos eller torkade ringblommor.

 

 

 

Enkelt att lyckas med dagliljor

I sommar har mina dagliljor blommat som aldrig förr. Vilket inte varit fallet förut. Jag har ändå alltid tyckt om dem på grund av det dekorativa bladverket. Speciellt vid dammen är det fint med de hängande gräsliknande bladen. ‘Crimson Pirate’ heter dagliljan nedan.

Daglilja Crimson Pirate (1)

Det sägs ju att dagliljor är så lättskötta men mina har blommat ytterst sparsamt under alla år. En del för så länge sedan att jag har glömt vilka sorter det var. Men på Facebook har jag hittat en vän, Karin Skara, som visar fantastiska bilder från sin trädgård, och sina dagliljor som blommar för fullt. Så då bad jag om råd och tänk att i år har mina dagliljor varit fantastiska!

Daglilja

Så här sa Karin: gödsla mycket på vår och försommar men bara med korn av något slag så att jordlagret inte höjs över rötterna. Det är viktigt att dagliljorna planteras grunt. Jodå, det sistnämnda hade jag hört och jag trodde väl att det var tillräckligt med gödsel åtminstone där jag brukar lägga på gräsklipp. Men i år slängde jag på rejält med hönsgödsel två gånger på försommaren och jag gläds fortfarande över nya blommor varje dag. Den gamla sorten ‘Catharine Woodbury’ är småblommig men riktigt söt. Den provade jag i bukett och den visade sig vara riktig hållbar snittblomma. HÄR kan du se den sparsmakade buketten.

Daglilja Catharine Woodbury

Daglilja Lacy Doily

Någon sa att det inte finns riktigt rosa daglilor, det är bara på omslaget till förpackningen. Men den här dubbla ‘Lacy Doily’ är jag då inte besviken på. Eftersom jag tidigare inte har lyckats så bra med dagliljor finns inte så många sorter i min trädgård, men nästa år torde jag utöka samlingen, nu när jag vet hur man gör. Tack Karin Skara! Klicka HÄR så kan du titta in i hennes trädgård.

Gullig buske med bär till prydnad

Den lilla pärlrönnen, Sorbus koehneana,  har nu vuxit på sig så att jag kan klippa kvistar och få vackra bär. Nu innan de är mogna är de så fint ljusgröna. De vore fina till en krans tillsammans med andra bär. När jag köpte mitt exemplar var det toppat till buske, men jag har börjat stamma upp den till ett miniträd. En riktig liten skönhet är det! När jag började trädgårdsutbildningen var jag mest intresserad av blommor och perenner, men när jag såg denna buske, blev det en anteckning i mitt block: Köp den!

Liten pärlrönn (1)Sorbus koehneana

Den blir bara 2-3 m hög, härdig till zon 4-5.  Små sirliga mörkgröna blad som blir orange och vinröda på hösten och bären blir kritvita med mörk vinröd fluga och skaft. Den är så söt och fåglarna ser ju inte bären. När höstfärgerna kommit klipper jag mer och försöker konservera i glycerin. Någon som kan konsten? Jag gissar att jag varit för sent ute förr, när det inte har gått.