Vårlig dekoration i rosa och grönt av återbrukade blommor från julen.

Amaryllis kommer ibland med extra blommor efter julen. Är de då inte röda går det att göra en fin dekoration med vårkänsla. Min rosa dubbla amaryllis och fyra Echeveria som var kvar från en julgrupp blev stommen till denna dekoration i en stor skål.

Vårdekoration med amaryllis och Echeveria från julen

Detta material använde jag:

  • 1 stor låg skål
  • 2 bitar oasis
  • 2 klockor från en utslagen amaryllis (jag ställde dem i en vas med vatten en stund)
  • 4 Echeveria (liknar taklök)
  • 1 liten krukväxt Plättar i luften
  • Några stjälkar prärieklocka (liknar små rosor)
  • Korta kvistar med gröna blad från rhododendronbusken i trädgården, de har också stått i vatten (andra vintergröna blad, eller köpta går bra)
  • Rosa band och snören, en dekorationsnål
Material till en vårdekoration

Så här gjorde jag:

  • La några bitar oasis i vatten så de fick dra in tills de sjönk.
  • Satte några oasishållare (med oasisfix) i botten på en stor låg skål. Syns på bilden bredvid oasisblocket.
  • Tog krukväxten ur krukan, ställde den på ena sidan i skålen och tryckte ihop den så den blev lite lägre än skålkanten.
  • Skar till oasisen så den blev lite lägre än skålkanten och satte fast på hållarna. Hela skålens botten måste inte täckas.
  • Skar bort stjälkstumpen på amaryllisklockorna så bara själva blomklockorna var kvar och tryckte ner dem i oasisen.
  • Ställde alla Echeveria på skålbotten (utan kruka) så de fick stöd av omgivande oasis. Lite oasisbitar jag skurit bort “tätade” jag med.
  • Skar till korta stjälkstumpar på prärieklockorna och stack ner grupperat här och var där oasisen syntes. Deras rosalila blombladskanter matchade Echeverians grårosa skiftning. Och fint att de små knopparna får sticka ut lite. Jag försökte hålla ungefär samma höjd på alla blommor i dekorationen men låta amaryllisen råda lite.
  • Stack ner små kvistar av rhododendron där oasisen behövde täckas.
  • Till sist pyntade jag med rosa band och snören bundna till en rosett med en lång dekorationsnål som gick att trycka ner i krukväxten.
Vårgrupp med julens amaryllis

Gör något extra av en 10-pack tulpaner, lite salalblad och vaxblomma!

Inte många blommor behövs för att göra en fin blomsterdekoration. Välj gärna dubbla tulpaner som har små ungar i bladvecken, de fyller upp bra. Gulliga också. Och mycket grönt som ger vårkänsla även det. Här kommer beskrivningen på hur jag gjorde en rätt stor dekoration av 10-packen.

Det kan bli mycket av en 10 pack tulpaner

Enklast möjligt tog jag en liten vit glastallrik jag köpt billigt på Ikea. Den ska ändå inte synas. På den satte jag fast en halv oasiskloss som legat i blöt. Jag skar bort lite på höjden och gjorde den ännu lägre i hörnen. Med oasisfix satte jag två oasishållare på tallriken och tryckte fast oasisen. HÄR kan du se oasishållare och samtidigt få ett floristtips för påsken. Av tulpanerna skar jag bort nedre delen av stjälkarna med bladen kvar, och sparade dem. En tulpan fick bli topp högst upp och runt om satte jag 5 st jämnt fördelade.

Först en tulpan i toppen och 5 runt om

Sedan dolde jag oasisen med plattmossa som jag fäste med märlor, små böjda ståltrådsbitar. Mossan plockade jag på stenar i höstas. Finns annars att köpa. Därefter började jag sätta i fräscha gröna blad, salal. De kvistarna är billiga att köpa, hållbara och det är många blad på varje stjälk så att man kan dela den i minst 3 bitar, så räcker det långt. Sedan gällde det att fördela de 4 kvarvarande tulpanerna. Att göra nåt vackert med ett jättefång blommor är inte svårt, men här behövdes lite sparsamhet. Jag ville få en bred dekoration så 2 tulpaner fick peka åt var sin sida. Ganska lågt liggande av en orsak jag berättar längre ner i inlägget.

Mossa och salalblad döljer oasisen

De nedre delarna av tulpanstjälkarna blev fina krullar när jag rullade bladet och stack in i oasisen. Har man bara 10 blommor behöver man använda alla delar.

Rulla tulpanbladet till en fin krull

Här har jag fortsatt med fler krullar och stuckit in olika långa delar av salalstjälkar, i lager på lager men luftigt. Så nu syns inte tallriken längre.

Tulpaner, mossa och salal är på plats men lite till behövs då det är så få tulpaner

Vaxblomma blir ett fint komplement till tulpanerna, smala blad som liknar barr i kontrast mot de breda tulpanbladen och de små blommorna lyfter fram tulpanernas stora blommor. Där det “fattas” tulpaner fyller vaxblomman upp istället. Tulpanerna kommer att slå ut mer och söka sig mot ljuset, vända “ansiktet” uppåt, så då kommer de att fylla upp bättre, just därför fick de fyra sitta lågt ner. Men det är klart att jag gärna hade använt 10 tulpaner till, men nu ville jag visa hur långt 10 tulpaner kan räcka. Istället för att köpa vaxblomma kan man ta in drivkvistar från trädgården och driva upp dem någon vecka innan de ska användas. HÄR finns tips om hur du gör. Har du brudspirea så är den en väldigt bra ersättare för vaxblomma.

10-pack tulpaner blev en fin bordsdekoration

Det är viktigt att tänka på att alla blommor som sätts i oasisen ska vara nysnittade och får inte ligga utan vatten och torka under tiden du arbetar. Lycka till!

Min nyårsmeny med goda favoriter.

Jag använder i år delar av tidigare nyårsfavoriter och försöker hålla igen lite. Man äter så vansinnigt mycket i dessa tider. Så till efterrätt blir det varsin liten form med brylépudding med goda smaker av kanel, lakrits och apelsin. Till det egna björnbär från frysen. Litet men naggande gott. Se recept längst ner.

Brylépudding

Till huvudrätt blir det helstekt fläskfilé på planka, med duchessepotatis (spritsat potatismos) Recept HÄR, och tillägg av vad vi har eget i frysen: kantareller stuvade med grädde, Sugar Snaps, bondbönor och morotsstavar kokta i äppelmust. Dryck blir egen lingondricka och kolsyrad äpple- och päronmust dricker vi framåt kvällen. Vi diskuterar fortfarande om vi ska ha förrätt, plankan är ju så mättande…Kan bli avocadoskivor på ett sallatsblad och uppepå lite gravlax och räkor och någon sås. Allt detta har jag förstås inga bilder på än, men från andra år finns färdiga menyer med bilder. Till exempel HÄR . Om du söker här på sidan på ordet nyår hittar du också förslag till blommor och dekoration, snacks och annat.

Nu är det gott att hitta infrysta Sugar Snaps!

Till snacks blir det baconlindade dadlar med valnötter, HÄR är receptet, och pestosnurror av egen pesto som finns i frysen, och färdig smördeg. Peston innehåller vår norrländska Västerbottensost.

Baconlindade dadlar

Att dippa morots- o äppelstavar fram mot kvällen mår man bra av, men klart att chipsen och hela kakfatet ska fram. Och så har jag tänkt baka en liten tårta med fyllning av hallon, mascarpone, kvarg, vit choklad och grädde. Rostad flagad mandel runt om kanterna och uppepå ett överflöd av delade naturgodiskulor i guld, koppar och silver. Och små strösselkulor i olika färger. Kanske. Det blir i stundens ingivelse.

Testa gärna någon av mina idéer och ha en Riktigt Fin Nyårsafton!

Brulépudding med lakritssmak 8 små suffléformar 175 grader ca 40 min

1 kanelstång
2 stjärnanis
4 dl vispgrädde
6 dl mjölk
12 äggulor
1/2 dl steviasocker eller strösocker
1 apelsin, det rivna skalet
Karamellisering:
4 msk farinsocker
4 msk strösocker

Sätt in en långpanna med vatten i nedre delen av ugnen och slå på ugnen. Koka upp grädde och mjölk med stjärnanis och kanelstång. Låt dra i minst 20 minuter innan du silar. Vispa ihop äggulor, socker och apelsinskal i en bunke, och blanda noga med gräddmjölken. Smöra formarna och häll i blandningen. Grädda formarna i långpannan i ca 40 minuter eller tills de stelnat. Ta ut formarna och låt dem kallna, strö på sockret och gratinera i ugnen på 250 grader eller bränn med gasolbrännare tills ytan blir knäckig.