Jättesemla av sockerkaka med läcker pistagefyllning.

Det är inte fettisdag än, men vi har tjuvstartat med en ny variant av semlor. Sockerkakan kan du baka med ditt vanliga recept och tillsätta kardemumma och den goda fyllningen. Eller prova receptet nedan.

Sockerkakssemla med pistagefyllning

Sockerkakssemla för många 200 grader ca 25-30 minuter

Kakan:
100 g smör
1 dl mjölk
2 stora ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1/2 – 1 tsk malen kardemumma
Fyllning:
200 g mandelmjöl eller 200 g hela mandlar
100 g pistagenötter
2 1/2 dl florsocker
2 äggvitor
1/2 tsk bittermandelolja
ev grön livsmedelfärg
3 dl vispgrädde
vatten

Smält smöret och häll i mjölken. Ställ att svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop övriga ingredienser separat och rör sedan ner i äggvispet tillsammans med smörblandningen. Grädda i en smord och bröad form (1 1/2 l) i mitten av ugnen ca 25-30 minuter. Prova med en sticka. Låt kakan kallna. Jag använde en mindre form och fick smet över till några muffins också. Mindre form kräver förstås kortare gräddningstid.

Pistagefyllning Mmm…

Fyllning:

Mixa mandel och nötter fint i matberedare. Det ska bli riktigt finkornigt. Tillsätt övriga ingredienser (utom grädden) och mixa mer. Tillsätt ev vatten så det blir en trögflytande smet. Jag tog också lite grön livsmedelsfärg för lite mera stuns. Med grön färg kan man också ersätta pistagenötterna med mandel om man hellre vill det.

Spritsa på grädden

Vispa grädden. Skär av ett lock, bred på pistagemassan rikligt och spritsa grädden eller bred bara på den. Lägg på locket och strö över mycket florsocker genom en trådsil. Pimpa ev med lite hackad pistage eller grönfärgat mandelhack.

Semletårta

Har du nu åkt en runda i skidspåret eller tränat annat är det bara att hugga in med gott samvete. Vi andra hugger in ändå…

Vårdekoration med tulpaner, ginst och Echeveria från julgrupperna.

Förra veckan visade jag på Instagram (@gladigront) hur jag återbrukade julens amaryllis och Echeveria i en oasisdekoration. Oasisen går att återanvända, så under helgen ersatte jag bara vissnat med de ovanliga tulpaner jag hittat och så förstås lite ginst för doftens skull!

Vårdekoration med tulpaner och ginst

Sedan förut har jag rhododendronblad för att fylla upp och tänk – nu när tulpanerna kommit till, ser det nästan ut som rhododendronblommor!

Fina krusiga tulpaner

Eftersom jag klippte ner tulpanerna fick jag blad över som jag rullat och använt för att dölja oasisen. Praktiskt, billigt och dekorativt. Jag sprejar över lite vatten varje dag så håller de längre.

Återanvändning av tulpanbladen som rullas
Små krullar av tulpanblad blir dekorativt!

Ginsten vill jag ha med bara för den goda doften. Jag köpte en enda lång fin kvist och delade i flera längder som räckte till en tulpanbukett och de korta skotten nertill har jag använt här i dekorationen.

Ginsten med små vita klockor på smala stjälkar doftar underbart!

Echeveriaplantorna (de som liknar taklök) är så söta med lite rosaskimrande kanter på bladen. Jag ska hålla dem vid liv länge så de ska få samsas med påskblommor och påskägg när den tiden kommer. Då har vi haft jul(-blommor) ända till påska!

Kladdkakesandwich GG med glassfyllning.

Så mycket godare än de köpta sandwichglassarna tack vare de sega mjuka cookiesen med mycket chokladsmak. Receptet hittade jag i ICAs nya Buffe´. Barnbarnen fick testa att baka själva och det blev superbra. Och superenkelt, bara att röra ihop smeten, men man måste börja i tid, för den ska stå och svälla länge.

Kladdkakesandwichglass, så mycket godare än köpt!

Även god att äta bara som kaka, påstår mannen som snabbt tog en till kaffet. Vi provade med glassfyllning. En hit som blir vår nya favorit.! GG istället för GB glass, betyder förstås GladiGrönt.

Kladdkakesandwich med Rocky Road-glass. En kaka till ovanpå så är den klar.

Kladdkakesandwich GG med glass 16 st 175 gr ca 12 minuter

100 g mörk choklad, bruten i bitar
100 smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
2 ägg
flingsalt

Vaniljglass eller Rocky Road-glass till fyllning

  1. Smält smöret i en stor kastrull och ta kastrullen från värmen. Tillsätt chokladbitarna och rör tills de smält.
  2. Rör ner socker, sirap, vaniljsocker, mjöl och kakao. Rör ner äggen, ett i taget och ställ smeten i kylen ca 45 minuter.
  3. Lägg bakplåtspapper på en plåt.
  4. Ta upp degklickar med en sked och forma till runda bollar. Enklast om du har kallvattenkranen på, och sköljer händerna före varje boll. Lägg bollarna på plåten och platta inte till. Strö över lite flingsalt.
  5. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Prova med sticka. Kakorna ska vara en aning kladdiga i mitten.
  6. Låt kallna helt innan du fyller två och två med mjukrörd vaniljglass eller Rocky Roadglass. Väldigt gott med den senare!
  7. Lägg i frysen så glassen stelnar till.
Kladdkakesandwich med glassfyllning