Början till adventsljusstake av halmkrans

Igår lovade jag att visa hur man gör adventssljusstaken, men efter begravningen fylldes dagen av allehanda göromål, men den halvfärdiga kransen får du ändå se. Jag har klippt upp buxbomkvistar i 4-5 cms-bitar och bundit på en 24 cms halmkrans med grön spoltråd. Jag vill inte att kransen ska synas igenom så jag har lagt täta varv med kvistar. HÄR finns lite mer tips hur du binder en krans. Ett snabbalternativ som är lättare är att binda på så långa kvistar du har. Då går det fort men bindetråden syns, så då är det bättre att välja en vacker dekorationstråd, till exempel slät silvertråd.

Buxbomkrans (2)

När kransen är färdig blir det fint att dra silvertråd i mitten, kors och tvärs, upp och ner. Här har jag buillontråd som man kan dra ut i önskad längd. Då blir den mer eller mindre som sicksack och blänker därför extra mycket. Eller använd en slät silvertråd som ger ett lugnare intryck. Imorgon (läs idag för klockan är nästan 12 på kvällen nu när jag skriver, så de flesta läser väl detta på lördagen) fortsätter jag med att fästa ljusen, jag återkommer får vi se hur det lyckas!

Buxbomkrans (1)

Du har väl inte missat tävlingen om ljusträd från ljusbutiken.nu? Läs under fliken “Tävling”.

 

Tung dag imorgon

Begravning för våra vänners dotter blir en tung dag. Eftermiddagen har jag ägnat åt att göra en begravningskrans. Många tankar som snurrar i huvudet. Livet tar ju slut någon gång för alla, men nog ska det vara tufft att ta avsked av sitt eget barn liggande i en kista. Kransens form symboliserar evigheten och för oss som tror på ett liv efter detta kan det vara någon tröst att veta att det blir ett återförenande en gång. Men tills dess måste livet gå vidare. Det finns inget val.

Begravningskrans i lila och purpur
Begravningskrans i lila och purpur

Nu är det kvar att sätta på kort och band och binda handrosor. Julpysslet har förstås fått maka åt sig just nu, men imorgonkväll ska jag fixa lite vinster för Billstagårdens julfest som är på lördag. Jag kommer bland annat att göra en adventsljusstake av en halmkrans 22-25 cm i diameter, buxbomkvistar, grön spoltråd, silvertråd, fyra kronljus och najtråd, svart eller silverfärgad. Instruktionen får du här imorgonkväll så kan du göra en egen.

Julgott del 3: Recept på skumtomtefudge och fruktlädret är klart!

Mer godis är det på gång, med bland annat den härligt rosa skumtomtefudgen, men godast är fruktlädret som jag provade göra för några dagar sedan. Det torkade klart på några timmar i ugnen och resultatet ser du här. Jag klippte i remsor och sedan är det lätt att dra av smörpapperet. Det blev väldigt tunna godisar, men otroligt goda och smakrika. Syrligt förstås då det är utan socker, men det behövs inte. Jag ska bara göra tjockare lager nästa gång. HÄR finns det receptet. När jag tänker efter, är det faktiskt raw food, då jag torkade godiset på 40 grader. Julgodis som man mår bra av är det verkligen.

Skumtomtefudge och mera godis

Men till jul hör det till med skumtomtefudge. Lite mindre socker än vanligt är det i detta recept. De bruna godisarna i bakgrunden däremot, Ruts chokladkarameller, är riktigt knastriga av socker, farligt goda. HÄR finns det receptet.

Skumtomtefudge ca 50 bitar

15 skumtomtar klippta i bitar, 50 g smör, 1 dl grädde, 1 dl socker kokas i 5-10 minuter. Ta kastrullen från spisen och tillsätt 150 g vit choklad bruten i bitar. Rör emellanåt tills den smält ner. Häll upp i form med bakplåtspapper ca 20×20 cm. Ställ i kylen.  Skär i bitar  när det stelnat.