Bröllopsblommor fortsättning följer

På Instagram och Facebook har jag visat lite från bröllopsförberedelserna. Emellanåt blir det glimtar här också. Nu fattas bara de lila rosorna och lite till i honnörsordets dekorationer. Det ska ske idag och så ska allt köras till festlokalen.

Lila tema blir det på festen

Sedan ska brudbuketten och corsagen fixas, ja, och så ska jag fixa mig själv, stryka klänningen och så. Förbereda tal, nja, det har jag tänkt ut, det blir nog bara med hjälp av en liten post-itlapp. Lite kul har jag att berätta från brudgummens barndom. Kolla på videon får du en glimt av honnörsbordets dekoration. Jag har blommor över så jag hoppas hinna med en dekoration för kyrkan. På festdagen, då får jag vila.

Dopfest med blommor och tårtor

Här kommer bilderna från dagens dopfest för allra yngsta barnbarnet. Först dop i ett av Nordingrås fina gamla kapell. En litet rosenhjärta hade jag gjort att lägga på altaret.

Rosenhjärta

Efter dopet fick lillan en krans med rosenknoppar. Hon var nöjd hela dagen trots all uppmärksamhet och en glad livad fest med nästan 40 personer i vår sommarstuga.

 

Krans till den nydöpta

En tårta i oasis av blommor, bara för att se, med allt från trädgården, blev gjord i sista stund, och så fyllde jag massor av småvaser och gamla flaskor med blommor.

Tårta att bara se på
Här är alla vaser ihopplockade och borden avdukade

Vänner till dopbarnets föräldrar hade gjort så tjusiga tårtor, tänk vad man kan göra numera av sugarpaste och mallar. Rena konstverket! Gott också tyckte dom som inte liksom jag behöver undvika gluten.

Tårtor med dekoration av sugarpaste och med chokladfingrar som kant

Själv hade jag gjort en pavlovarulle fylld med jordgubbar. Tar bara en halvtimme att baka. Glutenfritt och gott det också. Receptet finns HÄR.

Pavlovarulle

Välkommen hit på visning sön 6/8 kl 13. Artikel finns i fredagens Nordsverige. Bilder från artikeln kommer i ett inlägg.

Från dagens fest

 

Lila tema för 50-åringen

En stor blomsterdekoration i  lila tänker jag blir en bra present för en tjej som nått 50 år. Jag hoppas hon inte läser det här så hon vet i förväg! Men bilder på den färdiga visar jag inte än, bara de härliga blommorna jag valt. Sommaren ska gå i lila för mig, så att jag är förberedd för sonens bröllop i höst då jag ska fixa alla blommor. I trädgården ska det växa både dahlior och gladiolus i lila. Plommonlila skulle jag kalla den färg de valt för bröllopet, då tänker jag att den rödlila rosen Blueberry skulle bli fin. Och så ska jag bygga ut färgtonen med flera lila nyanser. Det finns inte så många lila rosor, men andra fina blommor att kombinera med. Eustoma-sorten kallas blå, men nog är det blålila, den fluffiga Trachelium under Anastasian kallas ljusblå, men visst är den lila. Så då börjar jag med mixen.

Eustoma, prärieklocka ´Rosita blå´
Blueberry ros
Chrysantemum Anastasia Vit/Milka och blå Trachelium