Höstdekoration av vad som finns i trädgården – snabbt och enkelt!

Går man en runda så finns det mycket användbart i trädgården. Mina stamrosor skulle in på vinterförvaring så jag tog vara på de små outslagna rosorna. Fröställningar från smällspirean åkte med – de är så dekorativa. Och så såg jag den lilla pärlrönnens dekorativa vita bär och några små blad.  Mer än så behövdes inte.

Det sista från trädgården blir en fin dekoration

Jag hade tänkt göra en oasisdekoration och skulle bara sätta blommorna i vatten tills vidare i en djuptallrik med vatten. Men kom på att jag inte behövde oasisen. Jag gjorde ett rutnät av transparent tejp över tallriken och stack bara ner där. Den som inte har rosor att hämta i trädgården kan köpa en billig 10-pack, och har man inte en trädgård går det att hämta fröställningar och blad i naturen. Vi får passa på, om någon månad finns inte så mycket mer än barrkvistar och mossa att hämta ute.

Rosor, smällspirea och vita rönnbär

I den nya boken Fyra Årstider, floristisk inspiration,  kan man hitta idéer för hela året. Här kommer snart en recension av den och samtidigt en tävling där du kan vinna den fina boken!

(Besöksräknaren ser konstig ut, något har blivit fel i widget, så de nya siffrorna kommer inte fram. Får vara så tills jag hittat ett alternativ, så vet du.)

Bröllopsblommorna

Så är det dags att samla ihop bilder och minnen. Bröllopsblommorna kommer här. Bruden önskade med namn på bukettens blommor, kanske det är intressant för fler. Det kommer längst ner i inlägget. Lila är ju en populär färg nu, så kanske någon har nytta av det.

Honnörsbordet kvällen före den stora dagen

De silvriga bollarna är Craspedia, gula blommor, som jag sprayat. De var med för att symbolisera golfbollar, då sonens liv mycket kretsar just runt sådana.

´Cool Water´- rosorna slog ut under festens lopp och blev riktigt maffiga

Till de runda borden fick dekorationen vindruvor som växt hemma vid väggen. Mannen blev fundersam då jag klippte dem, men de hinner ändå inte mogna i år. De såg faktiskt konstgjorda ut, som plast. Men äkta norrlandsodlade vindruvor var det!

Den snygga nejlikan ´Hypnosis´ fanns med i alla dagens blomsterskapelser

 

Detalj av brudbuketten

Basen i bordsdekorationerna kom från min egen trädgård. Dagen för avfärd mot Gotland, plockade vi och satte i hinkar som fick stå inne i husbilens dusch. Klematis och hortensia samt olika gröna blad för att dölja oasisen. Kaprifolen bidrog med runda blanka blad och även den vanliga alunroten ´Palace Purple´. De bladen vände jag på så den rödlila färgen framträdde. I en lång kartong tog jag med kvistar från trädgårdshallon, hållbara de också. De långa bladen är jungfruhirs som har fina gröna tofsar. Dessutom tog jag med många gladiolus som knappt slagit ut. När vi kom fram satte jag dem i varmt vatten, så till festen hade de flesta blivit fina. Men det blev inte att jag använde dem, då jag fick ryggskott med mycket värk, så orken var slut när jag kom till dem. En härlig vecka med fina minnen blev det i alla fall. När värken är över är den glömd.

Dagen efter var blommorna lika fina, så en del fick åka med hem i husbilen och står nu på vårt köksbord
Brudbukett i lila med blomnamn

 

Bröllopstårta med levande blommor

Sonen ringde tidigare i veckan och önskade levande blommor till tårtan. De blommor man köper kan vara hårt besprutade, så jag offrade mina orkidéer som jag haft länge. Inget offer för jag hade ställt fram dem och försökte komma på en användning vid bröllopet. Till brudbukett och bordsdekorationer passade de inte. De stora rosorna skulle få ha huvudrollen där. Så jag tänkte att orkidéerna får väl vara kvar då. Tills sonen ringde. Orkidéer är inte giftiga utan helt ätliga- om man vill…

Tårtdekoration av levande blommor

Orkideklockor är hållbara bara de fått dra vatten. Och inte behöver de stå svalt heller. För att fästa dem klippte vi sugrörsbitar och fyllde med sugarpaste och tryckte bara i de korta blomskaften. Dotter och svärdotter hjälpte mig med det för min energi började sina. I några dagar har jag haft ryggskott och så ont att det varit svårt att sova. Men otroligt kul har det varit att få förmånen att göra all blomsterutsmyckning. Roligt att min nya svärdotter gillade sin bukett. Den blev precis så lagom vild som hon ville och inte så strikt. Mer bilder från blommorna kommer, här eller på Instagram.