Dags att sätta ut sommarblommorna!

Den 10 juni är nattfrosterna säkert över, de så kallade järnnätterna. Ett gammalt märke som väl kanske får omvärderas, då det är länge sedan det var frost den tiden. Calibrachoa Million Bells (3)Men nu kan i varje fall sommarblommorna få komma i jorden. Hos BillaBlom har vi laddat med kvalitétsblommor från Holland. Ny leverans varje onsdag och söndag. Priserna är bland de lägsta, till och med lägre än priserna på en av stans största matbutiker. Och kvalitén på blommor är som ofta sämre på matbutikerna.

Här kommer några tips som även du som inte kan komma och handla kan ha nytta av. Faktiskt är alla blommor jag tipsar om i detta inlägg, fleråriga i rätt klimat, vilket betyder att de går att övervintra inomhus, svalt och ljust.

Det är inne med amplar igen och där kan du sätta småpetunian Million Bells, Calibrachoa. Den är mycket sötare än de vanliga storblommiga och man behöver inte putsa bort vissna blommor. Vill växa i full sol. Vattna varje dag vid varmt väder! Många nya sorter finns och de dubbla är extra söta. Hos oss kan du välja på 4 färger. Gult brukar inte vara populärt, men dessa gula är bara för söta!Calibrachoa Million Bells (2)

En annan bra hängväxt är Bacopa, snöflinga, som egentligen heter Sutera cordata. Snöflinga (1)Här finns den i blålila, vitt och rosa till pangpriset 35 kr. Bilderna visar hur fint den blommar just nu. Den tål inte torka och ska inte gödselvattnas allför mycket. Det bästa med denna blomma är att den trivs bäst i halvskugga och skugga, vilket inte många sommarblommor gör. Skugga av exempelvis ett hus kan ändå ge himmellljus. Med en öppen himmel blir det aldrig riktigt mörkt även om solen inte når dit många timmar. Även rosenskära kan fungera i sådana lägen, så den kombon ska jag testa i år tillsammans med ett gräs. De flesta gräs vill ju ha sol, men det ska gå ändå , fast gräset kommer inte att växa. Jag brukar inte putsa snöflingan, utom när den står i växthuset. När den kommit utomhus och blivit frodig brukar inte de torra blommorna märkas.Snöflinga (2)

Klätterväxter som jag kan rekommendera är klockranka, flott och frodig, bild HÄR, och Törnrosas kjortel, en gullig slingrare man bara måste ha, bild HÄR.

SommarnejlikaI torka fungerar sommarnejlika bra, just nu har vi bland annat en fin aprikosfärgad sådan hemma. Den vill växa i full sol och håller i 1-2 veckor som snitt och kan passa i låga oasisdekorationer. Speciellt den doftande ´Pink Kisses´ skulle vara härlig i en skål på matbordet! Se bild HÄR!

En ny bekantskap för mig är Angelonia med det sköna namnet ´Angel Mist´. En härlig mix i lila och blått. Den vill växa i ett ljust läge och blommorna blir inte fula av regn. Här gäller måttlig gödsling. Den kan bli upp till 35 cm hög och är släkt med lejongap och är precis som den en bra snittblomma. Klipp bort utblommade stjälkar eller plocka vissna blommor.

Angelonia Angel Mist

Och till sist kommer den ädlaste av alla, den orientaliska liljan ´After Eight`. Härligt doftande som alla orientaliska liljor, och du kan ha den som krukväxt tills den blommat över och sedan plantera ut den, eller sätta ut den direkt. Orientaliska liljor klarar inte att stå blött på hösten, så plantera den nära en husvägg eller som jag gör, i 0-8 sand med gräsklipp uppepå. I sökrutan längst uppe här på sidan kan du skriva in “sand” så kommer mina inlägg om odling i sand fram. I samtal med en kund kom vi fram till att krukan med sina liljelökar förstås går att förvara svalt och mörkt inomhus över vintern också. I matkällare eller garage.

Lilium orientale ´After Eight´

 

Intensiv dag med fest till slut

En grå dag med rejält mycket regn på eftermiddagen men ändå massor med folk hos BillaBlom! Kul var det men därefter var det skönt att få gå på fest och få middagen serverad. En milstolpe idag då vår förstfödde fyller 40. Han gillar blått så jag har satte ihop en bukett i blått och lila. Som manschett 3 monsterablad som jag beställt alldeles för stora. Bara tre blad blir som en propeller, så ska man inte göra en manschett men den här gången kan det vara befogat. Han gillar ju att åka båt (propellern) och att fiska (med lite god vilja kan bladen likna fiskben).

Blålila bukett med monsterablad.jgp

Yngste sonen kom också hem en snabbis från Halmstad. Sladdisen som är 15 år yngre än sin 40-årige bror.

Daniel o Kristian

Efter fin middag fick vi se alla nytillskott i stallet, tre små söta föl av minishetlandsponny. Inte mycket större än en hund!

Föl

Efter ett vrålfika kan vi nu med gott samvete ta nattvila. Imorgon lär det bli uppehåll i regnet och fler kunder dyker upp. Vore kul med fint väder någon enda dag.

Vrålfika

Bloggens bilder numera är enkla mobilbilder, inte mer än en dokumentation, mer finns inte tid för. Men i trädgården finns många objekt som så småningom ska fångas med mitt fina makroobjektiv jag skröt med i vintras. Denna tid på året är för härlig för att glömma bort, när vintern åter är här behöver vi se bilder och minnas.

Sista frösådden ska ge många fjärilar

Några inkakrage, Tithonia rotundifolia, vill jag ha i sommar så det blir frösådd även denna helg. Inkakragen ser ut som en liten gerbera och den är också en bra snittblomma. Orange sägs vara en färg som kommer tillbaka, oavsett det gillar jag ändå inkakragen som kan bli en nästan meterhög buske, så det behövs inte så många plantor.

Frösådd av inkakrage

Precis som mig, gillar fjärilarna inkakragen, men det är nog den orangea färgen de är ute efter, fjärilar fördrar ju alltid gult, orange och rött, oavsett modefärg. Och visst matchar amiralfjärilen inkakragen perfekt!

Inkakrage Tithonia rotundifolia

En annan krage som blir spännande att ha i trädgården i sommar är den låga chokladkragen, Berlandiera lyrata. Den är flerårig där den växer vilt i Nordamerika, men här måste man övervintra den inomhus förstås. Den ska dofta tydligt av choklad, men är inte samma som den så kallade chokladblomman, Cosmos atrosanguineus, som är helt mörkbrun. Chokladkragen däremot är gul med lite brunt i mitten. En kombination av inkakragen, chokladblomman, och chokladkragen skulle kanske bli fin. De månskensgula nya tagetes som ska få dispens för min trädgård skulle också passa in men jag väljer nog en annan plats för dem tillsammans med något blått. Den skarpa tagetesdoften skulle ta över chokladdoften. HÄR kan du se den fina tagetesen.

Chokladkrage bild fr Impecta

Luktärterna är det också dags att så och den goda svartkålen, blomkål och gurka är rätt tid att så nu. Sedan måste jag lägga all tid på alla perenner som ska krukas och redan nästa vecka kommer en stor leverans med fruktträd, bärbuskar, och massor av andra bra härdiga växter. I början av maj öppnar vi, snart dags att spika dagen och ladda för att ta emot många kunder.

Bild på chokladkragen från Impecta.