Blomsterskörden blir buketter

Nu finns det massor av blommor i trädgården så jag kan göra många buketter. Tyvärr har tiden inte räckt till i sommar för floristiska arrangemang. Det är konstigt, när man har som mest med gratisblommor. Jag var ansvarig för blommorna på gårdagens gudstjänst så nu jag tog saxen och skördade ett par hinkar snittblommor i går kväll. För altaret gjorde jag en somrig bukett med vita lejongap, långa rosa astilbe, ceriserosa röllika och rosenflockel.Lejongapsbukett

De enda ettåriga i denna bukett var lejongapen, som jag förkultiverat inomhus.. De övriga är perenner som inte har krävt mycket arbete. Lejongapen heter ´Rocket White´och frö finns hos Impecta.  Den sorten kommer jag att så fler gånger, den har blivit så otroligt kraftig och som högst 1,5 m. (80 cms höjd stod det på fröpåsen). En svag fin doft också.

Lejongapsbukett

Några små buketter till kaffeserveringen gjorde jag med pastellfärger av bland annat luktärter och ljusgul rosenskära. Perennen ruta ´Elin´, Thalictrum,  fick bidra med fluffiga skyar av ljuslila/gula blommor. Den rutan är fantastiskt vacker så jag får fixa fram någon bild. Ingen bild på buketterna heller, tyvärr, de är nu bortskänkta till två äldre damer i kyrkan, men de blev väldigt glada.

Och ja. i hinkarna väntar många blommor – nån som vill ha?

Pionerna blommar inne och ute

Äntligen är luktpionerna i full blom! Den gamla sorten Paeonia lactiflora `Festiva Maxima´ satte jag för tre år sedan och nu blommar den hejvilt. Pioner brukar liksom stanna upp i blomningen året efter plantering medan de etablerar sig, men sedan är det bara att njuta. En pionblomma i en vattenskål på matbordet ska man unna sig hela blomningssäsongen.

Pion i flytskål

Jag gillar de röda stänken i ´Festiva. En del pioner doftar lite kvalmigt, i mitt tycke, men den här har en mild rosdoft.

 

Hållbara syrener i vas

Nu – ja först nu! blommar syrenerna fast det är veckan efter midsommar. En bukett på köksbordet hör till, men syrener slokar så lätt. Här får du några tips:

  • Plocka bort de flesta bladen för de dunstar vatten och kan stjälken inte dra upp tillräckligt slokar bladen.
  • Snitta stjälken snett och skala bort barken på nedersta decimetern.
  • Sätt kvistarna i djupt varmt vatten, ca 60 grader. Jag brukar ta det hetaste som finns i kranen och tillsätta en mugg vatten som jag kokat upp i mikron.

På detta sätt håller de i alla fall längre, men de dricker mycket vatten så kom ihåg att fylla på!

Visste du att det blir god saft av syrenklasar? Fast den blir inte lila utan rosa. HÄR finns receptet.

Syren i vas