Tulpaner redan på gång!

Reatulpanerna från i höstas börjar nu visa sig, till och med utomhus. Jag provade för första gången att sätta i växthuset och har dessutom kommit ihåg att vattna alla varma perioder denna konstiga vinter. Så nu börjar de sticka upp. Lite konstigt ser det ut med allt hår jag lagt ut. Jag brukar ju klippa en stor del av familjemedlemmarna, så jag har tagit vara på håret för att skrämma möss och sork. Varierade färger – både grånat hår och svart! Det sägs att mössen får hårstrån i nosen och blir avskräckta. Hittills funkar det i alla fall!

Hårklipp mot sork bland tulpnalökarna

I matkällaren har tulpanerna kommit ännu längre, så det börjar bli dags att ta fram dem i värmen. Allt ska inte bli buketter, utan en del ska få pryda med både lök och blomma. HÄR hos Blomsterhörnan såg jag ett sådant arrangemang första gången. Raffinerat men busenkelt att göra själv.

tulpanodling i matkällaren

 

 

Tulpanglädje

Vad en enkel tulpanbukett kan pigga upp! När de är billiga kan man unna sig 30 stycken och gratis blåbärsris har jag som jag plockade in före snön kom.

Tulpanbukett i gult och rött (2)

Dubbla tulpaner är på ett sätt mer hållbara, för de är fina även som utslagna. De här röda doftar också, så jag har varit där med nosen flera gånger idag. Min influensa har inte släppt helt, men smak och doft börjar återkomma. Lavendelskorporna jag bakat för trädgårdskurserna hoppas jag smakar lavendel, men jag vet faktiskt inte. Mannen med maskinerna tyckte i alla fall att det var någon annorlunda smak.
Tulpanbukett i gult och rött (1)

Imorgon startar första kursen, det ser jag fram emot. Intresset är stort och både yngre och äldre vill vara med. Sammanlagt 30 pers för alla kurserna! Det var en överraskning att det var ett sådant sug efter trädgårdskurser!