Konstifikt med vita tulpaner till nyår

En annorlunda tulpankruka får du tips på här. Inte kostar det mycket heller. Avskurna stjälkar från amaryllis nerstuckna i oasis blev hållare till tulpanerna. Kulor i grönt och silver toppar en del hållare och några vide tar igen krukans runda form. Silvrigt gräs ger en transparent kontrast och alkottarna tar igen den runda formen och det bruna från videkvistarna. Kanske stoppar jag i mera silvergräs imorgon på nyårsafton för att likna ett nyårsfyrverkeri.

Annorlunda nyårstulpaner nerstuckna i amaryllisstjälkar (2)

På bordet binder en ljusslinga, silketall, kanelstänger och silvergräs ihop tulpankrukan med några ljuslyktor och ljus.

Annorlunda nyårstulpaner nerstuckna i amaryllisstjälkar (1)

Runda former fortsätter med alkottar och ett fint band med pärlor.

Annorlunda nyårstulpaner nerstuckna i amaryllisstjälkar (3)

 

Snart nyår! Bordsdekoration i silver och vitt

En dekoration i vitt, silver och grönt känns passande nu när det snart är nyår. Men de vita hyacinterna och julkulorna får hålla kvar julen som varar till Trettondagen enligt min mening. Sedan ska den ut!

dekoration i rund skål med grengaller hyacinter och julstjärnor (2)

Av torra tunna grenar från lindträdet gjorde jag ett galler redan före jul, som legat och väntat på fortsättning. Jag fäste ihop med ståltråd och sprayade med vit färg. För att hålla gallret på plats fick ståltråden går ner, som ben, på några ställen precis innanför skålkanten.

Nät av kvistar till hyacintdekoration

Lite mer vit spray på grengallret och över ståltråd som syntes. På tre vita hyacintlökar spolade jag bort jorden och skalade bort det torra yttersta lagret.

hyacintdekoration i glasfat (1)

Därefter sprayade jag med silverfärg och fäste lökarna i grengallret med två kraftiga ståltrådar per lök, stuckna genom lökens nedre del.

hyacintdekoration i glasfat (2)

De tre vita julstjärnor som tidigare fått släppa till små snittblommor till julaftons bordsdekoration (HÄR kan du se den) bidrog även nu med småblommor. Otroligt vad långt några krukväxter kan räcka! Så pyntning med små gröna äpplen och silverkulor, som jag limmade på med den användbara limpistolen.

dekoration i rund skål med grengaller hyacinter och julstjärnor (1)

Den läckra silvriga builliontråden och pärlor på tråd blev sista finishen. För mycket pynt skulle dölja gallret, det är ju egentligen fint som det är. Några släta guldiga blad passar faktiskt ihop med det silvriga. Förr ville jag inte kombinera guld och silver, men visst går det, bara det är mest av något. Hyacinternas rötter når ner i skålens vatten och är en prydnad i sig, de skimrar de också!

Titta in i vår julafton!

Jodå nog har vi frossat alltid, så att min mage bråkar på nätterna, men julen är ju något så mycket mer. Vad vore julen utan blommor och naturmaterial till exempel – det går bara inte! Och en jul utan kyrkbesök blir väldigt tom på innehåll som varar. Välkommen att titta in i vår jul!Bardisken

Morgonen började med tomtegröt och några kakor och sedan iväg för att se julspelet i kyrkan. Efter kyrkbesöket, hem för att packa ihop all mat som skulle med till en av sönernas hem där vi firade. En bordsdekoration som också var beställd fixade jag av en vit amaryllis som skadats i stjälken, så klockorna från den och de två sista klockorna från en strimmig blev huvudblommor. Sedan fyllde jag upp med blommor från mina tre vita julstjärnor, de små som växer inunder, 2 röda nejlikor och röda alströmeriaklockor. Julstjärnor är faktiskt också hållbara snittblommor. HÄR kan du se hur man hanterar dem.

Bordsdekoration på julafton

Tre låga rektangulärar oasishållare ihoptejpade undertill med gaffatejp blev underlag  och oasisen dolde jag med mossa som jag fäste med märlor – böjda ståltrådsbitar. Barrkvistar och andra vitmålade kvistar från trädgården fyllde upp. Att kunna få ihop något fint från det man har, är både en utmaning och roligt när det blir bra. Till bilderna behövde jag tyvärr använda kamerans blixt som inte är så bra. Nån gång ska det bli en förbättring där också.

Bordsdekoration på julafton 1

Kvällen fortsatte med tomte förstås, till barnbarnens glädje. Men det finns ju en vikig anledning till att vi firar. En av julradions återkommande låtar har på sätt och vis rätt: “O Jesus, se nu vad du har gjort. För om du inte blivit född hade vi sluppit en högtid med tomtar, lutfisk och kvalmig glögg vid nå’n risig gran och som ackompanjemang får man överdoser utav bjällerklang.” Alla kan välja hur de firar förstås och nog är julen mysig med granen, tomten och den risiga granen. Alla kyrkor som arrangerar julspel ger också stämning såväl som mening. Det var så vackert i vår kyrka i Själevad, med tidstrogna dräkter och kulisser.

Josef och Maria i julspel Själevads Kyrka'

Visst är den fin, den sjungande änglakören, och vad vore julen utan att få sjunga med i “Var glad, var glad…”, “Det är en ros utsprungen”, “Nu tändas tusen juleljus”! Kamelen hukar och den barska värdshusvärden ser ändå rätt glad ut. Så startade vår jul och har fortsatt idag med att äta rester – puh! – och ikväll med ett nytt sällskapsspel, och mer godis, oj, oj… Hoppas att du har det bra i jul!

Änglakören