En handfull med vår

Jag måste få visa Facebookvännen Anns härliga lilla vårkomposition. Säg den som inte piggnar till och får vårkänslor, även om jag vet att ni i syd har snöstorm.

Spirande Vårdekoration

Man riktigt ser hur det växer och spirar precis som den vår vi längtar efter. På ett visset Hostablad har hon lagt en oasis lindad med cellofan och stuckit blommorna parallellt. Just så växer stjälkar i naturen, rakt upp mot solen. Det liknar mycket vegetativ stil men är ändå härligt blommigt! HÄR kan du titta in på hennes sida.

Blomsterspråket och det misslyckade frieriet

Förr tolkade man in mycket i valet av blomma, antalet och färgen. En del gör så fortfarande, kanske främst vid större tillfällen. En bukett med blå, röda och vita blommor betyder frieri likaväl som 10 röda rosor. Det kan vara bra att veta så man inte ger felaktiga förväntningar. Under floristpraktiken var jag med om ett litet misstag. Vilken tur att det inte var jag som gjorde misstaget i alla fall…

Hjärtformad bröllopsbukett med röda rosor
Hjärtformad bukett från Nordvikskolans floristutbildning

En kille kom in och funderade länge innan han valde ett kort. Han beställde 10 röda rosor att hämtas senare. Det var vinter och han skulle vara ute och träna med sin påtänkta fru. När de tränat klart tänkte han fria genom att lämna fram rosorna i omgångar och säga något varje gång. Han var så gullig när han berättade sin plan. Problemet var ju att rosorna skulle ligga och vänta vid målet, i kylan. Hur det gick med den saken vet jag inte, men dagen efter kom han in i affären och ville ha kompensation. För vad?- jo att den tionde rosen fattades!! Oj vad snöpligt! Det är ju just den tionde som betyder: Vill du gifta dig med mig?. När han precis skulle till att fria fanns inte rosen där! Oj, Oj!


Vid ett tillfälle berättade jag om episoden
och en av mina söner hörde den ledsamma historien. Men hör och häpna vad han berättade då! – “Jo killen är min kompis och jag var på bröllopet, där han lämnade den tionde rosen. Det blev så fint när han höll ett så vackert tal till sin brud och anknöt till det “misslyckade” frieriet” .

Där skulle jag ha velat vara en liten mus i ett hörn…

 

Julens sista blommor

Julgranen åkte ut igår, då jag blivit så trött på den. Men julblommorna har en chans till. De sista röda amaryllisarna hänger kvar i köksfönstret.

Hängande julamaryllis

Amaryllisarna i vas hade några vissnade klockor som jag klippte bort och band sedan en julig bukett tillsammas med mörkröda nejlikor, skaftade grankottar och tallkvistar. Den bukett jag fick av gårdagens gäster bidrog med alströmeria, chrysanthemum, brudslöja och gröna kvistar. Några varv med mörkrött yllegarn så har jag en stor julbukett. Jag njuter av att titta på vackra blommor vart jag än går i huset – trots att näsan och ögonen rinner. Allergiläkaren sa ju att jag skulle rensa ut alla växter. Mina fina ormbunkar från ett norrfönster är i alla fall förpassade till komposten från och med idag.

Julbukett i rött

På en fin zinkbricka jag fann på rea, har jag gjort ett mindre juligt arrangemang som kan vara trevligt att ha när snart allt rött åker ut. Silver, vitt, glas, bruna kottar och kanelstänger känns mer vintrigt. Koppar är ju så trendigt nu, men jag har svårt att hitta ställen där det passar in hos mig. Här fick i varje fall två minipumpor från Allhelgona sin plats. De är förstås sprayade med kopparfärg. Med lite färg går mycket att återanvända.

Ljusfat i vitt silver brunt och koppar