Glad Påsk x 2

Vi är två Monica som önskar Glad Påsk, min namne här på bilden kom och hämtade sin påskbukett och jag passade på att få en fin bild. Varje vecka har hon hämtat en helgbukett, men nu övergår BillaBlom till att satsa på kommande trädgårdssäsong.

Monicas påskbukett

Idag har jag planterat barrotade perenner i krukor och snart läggs beställning av träd och buskar. Vill du beställa något så är det läge nu!

Det känns inspirerande då våren är så tidig – hoppas bara att det inte kommer något bakslag med svår frost. Jag minns ett år, så kom snön när jag hade sått trädgårdslandet. Det var i början av juni och alldeles vitt. Fast snön varade inte länge förstås. Jag minns exakt vilket år det var, 1985, för det var nämligen precis då jag gjorde mina examensprov på kyrkokantorsutbildningen.

Tänk vad åren går – då var min näst yngste som bara 3 år och nu har han själv en pojke och har en till på väg – eller, ja …kan det bli en flicka tro i denna pojksläkt?

 

Med blomma som en spetsduk

Sedan jag såg snittblomman Ammi visnaga, tandpetarsilja,  eller om det var Ammi majus, slöjsilja – de är rätt lika, har jag sökt frö. Nu är tandpetarsiljan hittad hos Thompson and Morgan och sådd inomhus så att det säkert ska bli sådana i trädgården denna sommar. Med sina vita spetslika blomflockar med lite grönt i liknar den hundkäx. Blir jättefin som utfyllnad i skira sommarbuketter.

Ammi visnaga tandpetarsilja (2)
Ammi visnaga

Bladverket är dillikt och den ser lite vek ut, och är ofta krokig, men står ändå länge som snittblomma. Jag tycker det krokiga ger den där vildblommekänslan som passar i sommarbuketter. Den är släkt med dill och morot, men även den goda kryddväxten spansk körvel som den är rätt lik. HÄR kan du läsa om den.

En ensam krokig tandpetarsilja i vas blir fint i badrummet
En ensam krokig tandpetarsilja i vas blir fint i badrummet

När jag tänker efter så var det nog torkad tandpetarsilja som en försäljare trugade på oss när vi för många år sedan var i Marocko. Han sa att den var bra att peta tänderna med och så var den någon sorts medicinalväxt. Har för mig att han också sålde på oss något som var bra mot snarkning. Vi åkte också hem med påsar med pepparmynta och smårosor som blev gott te. Vi blev liksom tvungna att köpa sedan han bjudit på sådant te. Tandpetarsiljan kommer dock att få sin plats i vasen oavsett vad den kan bjuda på för nyttigheter.

Ammi visnaga är fin utfyllnad i buketter
Ammi visnaga är fin utfyllnad i buketter

Begravningsdekoration i lila och vitt

På min praktik i Bjästa fick jag idag göra en låg begravningsdekoration.  Vackra blommor och vackra färger – bara favoriter! Floristen Mia lotsade mig i ett nytt sätt, här var det mer symmetriskt än de linjer vi lärt oss att följa, dessutom fick jag använda bara spetsiga blommor och de flesta framåt. De orientaliska liljorna och lövkojorna doftade ikapp och de mörklila prärieklockorna är ju så söta!

Liggande begravningsdekoration Bjästa

Bildens färger är inte bra- jag är inte överens med den “smarta” mobilens bilder.