Våren in!

Nu åker julen ut och våren kommer in med en nyköpt fönsterviva, Primula obconica. Jag valde en blå för då påminns jag om barndomens blåsippor. Hemma i Nordingrå fanns de i kopiösa mängder och jag visste precis var de skulle slå ut först.

Primula obconica blåsippsblå

Många primulor är allegena, men inte denna som tur är. Sorten heter så klart ´Touch Me´, för den här har inte ämnet primin som kan ge eksem när man rör bladen. En del tycket att primulor är skitblommor för att de vissnar så fort, men det beror i så fall på bristande vattning. Tänk på att i trädgården växer primulor bra på fuktiga platser. En primula får inte torka ut, så enkelt är det. HÄR kan du läsa om hur du sköter den.

Primula obconica fönsterviva

Jag har ställt en vårbukett med tulpaner, hyacinter och rosor på köksbordet. De välkomnar mig när jag kommer hem efter dagens sjukhusbesök. Hyacinterna är överblivna från jul. HÄR kan du läsa om dem.

Vårbukett med hyacinter

Just idag når solen för första gången i år, ovanför bergskammen, så varför ska man ha levande ljus, ljusstakar och stjärnor? Två stycken får dock dispens ett tag, det är den nya ljusstaken som även är fin som släckt, och den gamla ängeln som inte längre finns att köpa får stå kvar ett tag.

Röda julängeln liten fil

Hyacinter i bukett

Nu längtar jag efter vårbuketter. Jag gissar att jag är i gott sällskap. I veckan ska jag köpa tulpaner och mixa med mina överblivna hyacinter som inte kom till användning över julen.

julhyacinter blir snittblommor

Hyacinterna har stått svalt och torrt i källaren för att inte ränna iväg, men till bukett vill jag att de ska bli långa, så nu står de i ljummet vatten ovanför källarelementet.

 

Festdukning på Trettondagsafton

Igår när vi skulle få gäster skyndade jag mig att få bort lite mer av det julröda. Till min snabba bordsdukning återanvände jag de vita hyacinterna som jag tidigare planterat i drinkglasen. De har stått svalt i källaren, annars hade de varit utblommade. HÄR kan du se dem. Nu får bordet stå så här tills Tjugondag Knut. Yngste sonen kommer snart hem på besök så vi måste lämna kvar lite julkänsla åt honom.

Festdukning på Trettondagsafton vitt silver brunt (4)

Jag valde dukning med glas, vitt skimrande tyg, silvrigt gräs, bruna kottar, lärkkvistar och långa kanelstänger som matchar bordet. Vita äpplen och silversnören. Först tänkte jag ha tyget över hela bordet men det blev inte fint då bordets färg tog över det genomskinliga vita. Så då blev det i mitten istället. För att många gäster skulle rymmas drog jag ihop tyget i ändarna med silverband och knöt in rejäla knippen med långa kanelstänger.

Festdukning  vitt silver bruna kottar och kanelstänger

Här har jag tillämpat nyttiga tips från floristutbildningen: formen och linjerna är alltid viktiga. Eftersom bordsskivan är oval fick tyget också en oval form, fast mer avlång. Fast egentligen av praktiska skäl, som sagt. Kottarnas riktning och kanelstängerna förstärker formen.

Festdukning halmkrans täckt med bomull belysning rosor kottar silvertråd

En krans fick bli kronan på verket, fast den egentligen inte behövdes, men jag ville prova idén från Nordvikskolan. Jag har klätt en halmkrans med vanlig bomull, sådan som det går att dra ut en lång längd ur påsen. Köpt billigt på mataffären. Under det tredje tunna lagret bomull har jag virat två batterislingor och fäst bomullen med silvrig buljongtråd, så blev det mysig snölyktekänsla. Batterihållarna i mitten av kransen täckte jag snabbt med avklippta rosor.