Första egna uppdraget som florist

Idag har vi haft begravning för kära Göta, vår populära reserv-farmor. Jag fick i uppdrag att göra kistdekorationen. Jag sa  först ifrån, kändes besvärligt att skaffa blommor. Mycket enklare när man jobbar i butik och en hel del redan finns hemma. Som orutinerad är det svårt att veta hur stor mängd som behövs. Hela förpackningar måste man också köpa så här gällde noggrann planering för att få allt att gå åt. Att själv ta ansvaret utan en lärare som kollar kändes också väldigt spännande och – hur lång tid tar det? Ja, bara handrosorna tog mig två timmar, men då hade jag lite extra blommor med. Hur länge jag höll på med resten tänker jag inte berätta.                              Första snittblomsleveransen

Alla gröna blad och ifyllnadsblommor hade jag mängder av i min egen trädgård. Skönt att ha mycket så man inte står där och skulle ha köpt mer. Och härligt att kunna gå ut och hämta massor av fina hostablad, bronsrodgersia, pioner och annat.

Trädgårdsblommor till begravnings dekoration

 

I matkällarn fick all jättedaggkåpa, stjärnflocka och fingerborgsblomma stå. Sonens gamla kyl/sval stod redan installerad i källarvåningen så där rymdes en del av de inköpta blommorna. Vad härligt att packa upp färska, fräscha blommor, de röda rosorna Red Naomi, var superfina. Avbladning och snittning tog rätt lång tid, så först fram mot kvällen kunde jag börja. Mitt uppdrag var kistdekorationen, en hög begravningsdekoration och handrosor. Dessutom gjorde jag bordsdekorationer till minnesstunden. I nästa inlägg visar jag bilder av resultatet.

Finaste röda rosen Red Naomi

På skolan har vi alltid jobbat på ett kistlock, så jag var lite bekymrad över hur jag skulle klara storleken utan ett lock, så jag lånade helt enkelt hem ett lock från skolan. Tvättstugan blev floristverkstad för ett dygn. Svalt och bra. Min tvättstuga används ofta för annat än det var tänkt – precis som många andra trädgårdsfantaster har jag den ofta belamrad med växter och jord. Det är inte länge sedan jag städade ur det sista av vårens odlingar, och nu är det lika rörigt igen. Jag ställde fram stora tvättkorgen som fick bli skräpkorg, men kvistar och blad lyckas fara överallt ändå.

Påbörjad kistdekoration

Här har jag kommit en liten bit på väg. De långa vita liggande klockorna är vit fingerborgsblomma, Digitalis, från trädgården. En helt underbart ståtlig blomma. Lättskött dessutom. Stjärnflockan och jättedaggkåpan är också sådana där lättskötta, blomvilliga trädgårdsväxter som alla borde ha i ett hörn av trädgården. Ja åtminstone om man gillar buketter. Jag klippte ner alla stjärnflocka, för de blir bara finare och kommer igen med ett andra flor. På bilden syns också hostablad med vit kant, rodgersia längs sidan, och ormbunke, allt plockat i min egen trädgård. Dekorationen hade blivit jättefin i bara vitt och grönt, men vita rosor är känsliga och får lätt bruna kanter på kronbladen, så jag valde istället Sweet Avalanche. Just Avalanche-rosorna är alltid utslagna även som nyköpta. Dyrare men finare.

Musik kan byggas utav blommor

Inför sista dagen på floristutbildningen skulle vi välja två musikstycken/låtar och gestalta dem i blommor. Jag ante att det skulle bli fantastiska skapelser och det stämde. Allt gick att beskåda på Öppet Hus-dagen på Nordvikskolan. För dig som inte var där kommer här några bilder. Titta här på Marielles halsband som förgyllde toaspegeln!

Diamonds are. Marielle

Cecilias låt var inte svår att gissa – Cornelis´ Trasiga skor.Trasiga skor Cecilia

Jag gjorde en lång bordsdekoration för bröllop, med gabiontråden virad som hjärtan. Ted Gärdestads fina klassiker blev mitt tema.

För kärlekens skull bordsdekoration

Emelies Stairway to Heaven är läcker som en marsipantårta. Den rosa trappan är faktiskt gjord av oasis som finns i fler färger än den vanliga gröna.

Stairways to heaven Emelie

 

Bröllopsvecka

Snart är floristutbildningen slut för denna termin. Just nu känns det som lite flyt, och det är tur för på övrig tid håller jag på att starta mitt nya företag och växtmarknaderna duggar tätt. Bloggen kommer tyvärr lite på sidan, men jag SKA försöka bättra mig. Några bilder från floristernas bröllopsvecka kan väl sitta bra den här tiden när allt vaknar till liv och naturen liksom står på tårna för att fånga sommarn.

Handbunden brudbukett

Längst fram ligger en liten specialare. Jag har tänkt mig att bruden ska bära den på armen, som ett långt hängande armband. Stommen är av gabiontråd och jag har limmat på orkidéklockor och små Viburnumklasar. Den här armdekorationen kan tillsammans med hårsmycket ersätta en traditionell brudbukett.

Bröllopsbinderi

Klasskamraten Anna-Karin var snäll och agerade mannekäng för mina alster.

DSC_0051 DSC_0054

Stommen i den droppformade buketten är också av gabiontråd. Min klara favorit. Jag tog chansen och använde den i alla brudbinderier.

DSC_0068