Viccys dajm- och blåbärskakor

Julbaket är i gång! Varje år testar jag några nya recept. Kakor med godis blir alltid gott – förstås, och jag fick användning för blåbären jag torkade i höstas. Både syrligt och sött ihop. Jag bakar som vanligt trots att vi inte kommer att träffa mycket folk. Fast jag gör mindre satser. Julpyntningen vill jag inte heller släppa, är det någon gång den behövs, är det nu! Jag kommer med ett inlägg om hur jag pyntat på inglasade altanen. När det är klart..

Viccys dajm- och blåbärskakor, ett prisbelönt recept.

Viccys dajm- och blåbärskakor 35 st 175 grader ca 10 minuter

2 3/4 dl vetemjöl

1/2 dl potatismjöl

1 dl florsocker

150g smör

1msk vatten

1-2 hackade dubbeldajm

50 g torkade blåbär

Blanda ihop mjöl och florsocker. Lägg i smöret skuret i kuber. Finfördela smöret med fingrarna och blanda ner vattnet. Blanda ner dajmen och blåbären.

Forma degen till 2 rullar. Enklast att klicka ut degen på plastfolie och rulla ihop. Låt degen stelna i frysen 1 timme.

Ta fram rullen i rumsvärme en stund och skär sedan i centimetertjocka skivor.

Grädda i ca 10 minuter i mitten av ugnen, på plåt med bakplåtspapper.

HÄR har jag flera recept med godis, Polly, Kicks Dumle och After Eight.

Tredje Adventstävlingen om fröpaket från Impecta!

Sponsrat inlägg

I den tredje tävlingen blir det frön till mest ätbara godsaker. Info om tävlingen längst ner i inlägget. Mycket enkel! 6 finfina sorter får vinnaren. Först ut är Brytsockerärten ´Half Pint´som är helt perfekt att odla i stor kruka. Bra för den som har balkong men inte trädgårdsland. Bara 20 cm hög och snabbväxande så du fort får goda söta ärtbaljor att knapra på!

Brytsockerärt ´Half Pint´

Kapkrusbär är ju så goda! Plantan blir 75 cm hög och kan odlas inne såväl som ute. Förså redan i februari under tilläggsbelysning, så du hinner få frukter första sommaren. Kan du övervintra plantan inne ger den frukt också andra året.

Kapkrusbär

Rädisor måste vara bland det mest lättodlade. Växer snabbt och dessa blir riktigt långa – 8-10 cm.

Rädisa ´Patricia´

Chilipeppar ´Padron´är måttligt stark – ja, de flesta frukterna, men det kan komma någon enstaka vrålstark också. Ska passa till tapas. Behöver en varm odlingsplats. HÄR hittar du mina såråd.

´Chilipeppar ´Padro´

Rosenböna ger mängder av bönor att använda som brytbönor, eller till och med som torkade borlottibönor. Den blommar dessutom fint i rött och blir 2 m hög.

Rosenböna ´Prizegewinner´

Luktärter vill man väl ha i trädgården eller på balkongen. De är ju inte ätliga men man behöver en fröjd för ögat också. Och god doft för näsan! Denna gamla kulturarvssort har en gudomlig doft! HÄR hittar du mina enkla och säkra såråd för den! Både luktärten, rosenbönan och brytsockerärten förbättrar jorden där de växer, eftersom rötterna på dessa plantor fixerar kväve från luften som blir till gödsel när växterna förmultnat nästa år.

Luktärt ´Fransiscus Cupani´

Vill du tävla så läs under fliken Tävling eller klicka HÄR. Tävlingen avslutas söndag 13/12-2020. Lycka till!

Och nästa vecka kommer ytterligare en tävling!

Första Adventstävlingen om fröpaket från Impecta!

Sponsrat inlägg

Varje vecka under advent sponsrar Impecta med 6 olika fröpåsar till en tävling. Perfekt att få pigga upp sig, i dessa på flera sätt mörka tider, med att tänka på nästa odlingssäsong! Väldigt enkel tävling som vanligt, mer info längst ner.

Dessa finfina fröer ingår i vinstpaketet!

Bifftomaten ´Ananas´, en gammal sort med saftigt, orange fruktkött med röd ådring och söt, lätt syrlig, mycket god smak.

En gurka som jag hört går att odla inomhus i fönstret är ´Sherpa´F1. Passar också för den som inte har växthus eller trädgård. Mariana Mattson på FB berättade att hon sådde 7 mars i år, behövde extraljus i bara en månad och sedan kunde skörda från 24 april. Visst låter det härligt!

Söta vallmoblommor vill man också ha. Dessa fröar sig så de ska återkomma år från år. Ovanlig nyans på denna enkla vallmo ´Hungarian Blue´.

Rosenskära ser man i många inlägg på Instagram och bloggar. En perfekt sommarblomma för den som vill plocka många buketter. Ju mer du plockar, desto mer blommar den! Denna flerfärgade sort heter´Cosimo Red White´.

Och lite mer ätbart. Brytsockerärten ´Delikett´är såå god. Eftersom den är låg går den också att odla i stor kruka på balkong. Jag sådde den i trädgårdslandet i år och fick massor av söta, goda baljor under lång tid. Fram mot hösten kom en grävling, tror jag, på besök. Han tyckte också om dem…

Körsbärstomaten ´Sungold´ F1 är en av de sötaste tomaterna, så den har jag också valt in i detta första fröpaket. Av F1-sorter kan man inte ta eget frö, så det vore väl helt perfekt att få vinna det här fröpaketet!

Vill du tävla så läs under fliken Tävling, eller klicka HÄR. Nästa vecka kommer en till tävling om andra frön, och nästa, och nästa. Håll utkik och ha en fin första Advent!

Tävlingen avslutas söndag 29/11 2020.