Vackraste chilin ´Jamaican Bell´ blir godaste chilimarmeladen!

Nu har jag hittat ett toppenrecept för mina fina chilisar. Perfekt kombination av lagom starkt, sött och syrligt. Passar till kex och dessertostar och förgyller till och med en helt vanlig ostfralla.`Jamaican Bell´ är den enda chili jag odlar, bara för att den är så vacker. Sedan gillar jag den fruktiga smaken som inte alls är vrålstark. Jag har tidigare varit lat på att använda dem, men nu har jag kokat marmelad på allihopa.

Bästa chilimarmeladen

Chilimarmelad på ´Jamaican Bell´ ca 1,5 liter

150 g chili (helst ´Jamaican Bell´eller annan mild chili)
150 g röd paprika
6 dl äppelcidervinäger
1 kg syltsocker

Visst ser chilin ser ut som små juleklockor!
  • Ta bort skaft och frön och hacka chili och paprika riktigt fint, gärna i matberedare.
  • Häll socker och vinäger i en stor kastrull och låt sockret smälta på svag värme under omrörning.
  • Tillsätt chili/paprikahacket och koka i ca 15 minuter.
  • Värm under tiden burkarna i ugnen på 100 grader. Locken kokas i vatten i en kastrull, så blir allt steriliserat.
  • Ta grytan från värmen och ta bort skummet med en sked (det har sämre hållbarhet, så det äter du upp på första ostmackan!). Låt stå i ca 45 minuter så marmeladen stelnar lite. Annars flyter hacket upp i burkarna.
  • Häll sedan upp på varma burkar och sätt genast på locken.
  • Marmeladen håller länge pga det myckna sockret som också innehåller konserveringsmedel. Dessutom bildas vakuum när burkarna svalnar.

TIPS: Precis som tomater går det att eftermogna chilis inomhus om de är gröna vid plockningen.

Tänk vilken snygg chili ´Jamaican Bell´!

Verkligen en dekorativ planta som blir en stor buske om den får stor kruka. Den tål förstås inte kyla och går att spara inne över vintern. Det tar stor plats så jag har kastat mina plantor och sår nytt i slutet av januari. De hinner bli stora ändå. Huvudsaken de får större krukor eftersom det växer. Mina plantor var lite taniga i år för de fick vänta på omplantering.

Recept med härdiga superbäret havtorn!

Enligt önskemål kommer här några av mina bästa havtornsrecept. I år har vi fått massvis och i frysen fanns kvar även från förra året. Du som också har i frysen kan prova mina recept direkt. Bären finns ju även att köpa, men dyrt. Härlig färg så här i Halloween-tider också!

Havtornsdryck med smak som persika och apelsin

Havtornsdryck är min nyaste recept.

Enkelt och gott. Och massor av nyttigheter!

  • Mixa 1 dl tinade bär i en smal skål (med mixerstav)
  • Häll på vatten så det blir 1 liter dryck.
  • Sila drycken genom en trådsil
  • Rör ner 1/2 dl strösocker eller efter smak.

Barnbarnen gissade först på att drycken var gjord av hjorton eller persikor, när de var på besök igår. Vi kom till slut fram till att smaken nog var som apelsin/persika. Ser exakt ut som apelsinjuice dessutom.

Härliga nyttiga havtorn!

Morots- och havtornsbröd

Detta recept delar jag inte nu – blir min bok av, ska det finnas där. Men jag kan berätta att det jag silar av från havtornen, fruktkött och frön, använder jag i brödbak, tillsammans med riven morot och lite havtornsjuice. Havtornsfrön sägs innehålla så nyttig olja så jag tänkte att det var synd att kasta bort. Nu sparar jag alltid avsilet i frysen tills det blir bak.

Havtornsmarmelad
Passar till viltkött och utrörd i creme fraiche som dressing till sallad.

Mixa bären, sila av och koka upp med valfri mängd socker. Tillsätt geleringsmedel. Jag brukar använda Melatin Röd. Jag tycker det är svårt att få marmeladen riktigt fast, men den är användbar ändå.

Hemlagad havtornsglass

Havtornsglass

Recept finns HÄR. Både surt och sött ihop. Riktigt lyxig men enkel att göra. Fler tidigare inlägg om havtorn hittar du med att använda förstoringsglaset (syns uppe till höger bara på mobilen)

Jag fick frågan om jag torkar bären men det har jag inte provat. Det är stora frön, så jag tror inte det blir bra. Däremot har jag kokat ihop morötter och havtornsjuice. Mixat och kokat länge för att sedan bre ut och torka på bakplåtspapper i ugnen. Tänkt att bli som fruktremmar. Blev ganska bra men väldigt surt. Jag ska göra nytt test med mera morot innan jag delar det receptet. Har du ett bra recept på det så dela gärna med dig.

Ska bli fruktremmar med havtorn och morot.

Om odling, sorter och skörd kommer ett annat inlägg.

3 nya tips! Mina supergoda recept – saft och sylt av aroniabär.

Här kommer några nya tips på vad man kan göra av aroniabär. En del tycker de är goda naturella och passar till allt möjligt, men nog tycker jag att de är både sura, beska och fadda. De är så nyttiga och snabbplockade så det är synd att inte använda dem. När jag blandat dem i sylt kommenterar barnbarnen : “Är det dom där bären igen!?” Bären är ganska kompakta så de märks väl och när jag mixat aroniabären känns ändå bitarna liksom lite hårdare än andra bär. Och inte blir de nämnvärt godare för att man fryst dem heller.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_20201025_224204-769x1024.jpg
Nyttiga aronia till saft och sylt

Nu har jag kommit på att koka aroniabären och sila bort dem. Sedan blanda saften med jordgubbar och koka sylt. Jordgubbarna ger den goda smaken och med aroniasaften blir det en härlig mörkröd färg och ingen känner av några sträva bär! Här är receptet:

Min bästa jordgubbs/aroniasylt

  • Ställ in glasburkar i ugnen på 100 grader och koka locken i vatten så blir de steriliserade.
  • Koka 1 liter aroniabär i 1 liter vatten i ca 20 minuter. Sila dem i en trådsil och pressa ur saften med en gaffel. Spara saften och kasta bären.
  • Koka 3 liter halverade jordgubbar ( jag brukar frysa dem så, det är lite mer mängd än hela jordgubbar) med 7-8 dl socker eller mer efter smak, så de blir mosiga, ca 20 minuter.
  • Tillsätt aroniasaften, koka upp och tillsätt 3-4 tsk Melatin Röd (geleringsmedel) utrört i lite socker. Låt koka i 2 minuter. Blir sylten lite lagom lös känns den mer som hemkokt.
  • Häll upp på varma glasburkar och vrid fast locken. När burkarna kallnar bildas vakuum och sylten håller bra.

Passa på att smaka lite till pannkakor eller gröt! Och en pannkakstårta med sylten blir helt otroligt god!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_20201025_223219-768x1024.jpg
Pannkakstårta med jordgubbs/aroniasylt

Tips 2: Blanda aroniasaft med läsk. Vi brukar välja Portello, vanlig i Norrland. Blandningen uppkom när det var vad vi hade hemma och barn och barnbarn hälsade på. Alla upptäckte att aroniasaften blev jättegod. Slurp, slurp! Jag gissar att Trocadero också passar, i alla fall en inte alltför neutral smak så den maskerar aronians beska. Här finns olika saftrecept: https://gladigront.se/manga-tips-for-anvandning-av-aroniabar/ https://gladigront.se/nyttigt-och-snabbtgjort-av-aronia/

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Ruts-aroniasaft-1024x683.jpg
Aroniasaft

Tips 3: Aroniasaft blir mindre besk om den lagras.

Någon hade önskat aroniatips – minns inte vem, men hoppas du läser detta! Tips för havtorn och chilin ´Jamaican Bell` är också önskat så det kommer.