Rädda äppelträden från rådjuren

Äppleknoppar är bland det godaste rådjur vet, och mina många äppelsorter är bland det godaste jag vet. Här får du mitt recept för att skrämma rådjuren. Det har funkat alla år i min trädgård vid sommarstället utom ifjol. Då var det 1,30 m djup snö så vi måste skotta bort runt träden för att inte sork skulle komma åt grenarna inunder snön. Då tyckte rådjuren det vara toppenbra att gå dit det inte var så djup snö. Dukat bord.

Underbar äppelblomning Bild: Kiviks musteri

För att skrämma rådjuren använder jag oasisklossar (de gröna som finns hos floristen) som jag doppar i blodmjölsoppa. Björktjära, som jag köper från Finland, häller jag också ibland på blocken. Den luktar faktiskt ganska gott, men blodmjölsoppan är rena motsatsen. När jag rör ihop den i garaget måste jag ibland gå ut och ta lite frisk luft!

Så ser man ut efter användning av blodmjölsoppa och björktjära mot rådjur

Vantarna och händerna blir svåra att få rena, jackan kan också ha fått sig några skvättar av sopporna. Här är receptet.

Blanda i en hink.

  • 10 l vatten
  • 1 kg blodmjöl (ett pulvriserat gödselmedel som du kan köpa i trädgårdsbutiker ex hos BillaBlom )
  • 1,5 dl ammoniak ( finns i färghandeln)

Detta luktar pest och pina, ja, ond bråd död, gissar jag att rådjuren tänker. Överbliven blandning går att spara under lock.

Lägg ner oasis i den illaluktande soppan. Låt ligga tills de sugit åt sig och sjunkit. Tryck inte ner dem i vätskan, då suger de inte in lika bra. Trä en grov ståltråd upp genom  genom oasisen och gör undertill en platt ögla av tråden som stöd. För att regn och snö inte ska skölja ur lukten, behövs ett tak. Borra ett hål mitt i en plåtbit som är betydligt större än oasisen. Böj plåten och trä den på ståltråden uppepå oasisen och böj tråden längst upp till en krok för upphängning i trädet. Har du ingen plåt kan ett plastlock från en glassburk duga. När lukten gått ur behöver oasisen doppas i soppan igen.

Har oasisen torkat helt kan den inte dra vätska igen, då kan du behöva ta ny. Oasis jag haft i blomsterdekorationer brukar jag spara i en tät plastkasse så den inte torkar, då har jag att ta i rådjurstider.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TRÄDGÅRDENEdit25 februari, 2012Monica SöderströmPermalink

Odla 3 sorters billigt grönt i februari

Med enkla medel och lite pengar kan du odla dina egna grönsaker inomhus just nu om du väljer dessa förslag.

  • Odla ärtskott av vanliga gula ärter du köper i matbutiken för en tia eller två. Ett paket ärter räcker till många omgångar. Måste vara den billigaste grönsaken just nu. Om man inte har sparat i matkällarn sedan fjolårets trädgårdsodling. Ljuset i ett fönster, även vintertid, räcker. HÄR finns beskrivningen.
Hemodlade ärtskott
  • Odla groddar. Ännu enklare. Jag groddar helst alfalfafrön eller mungbönor. Tar inte många dagar och nu behövs inte ens jord – bara vatten. HÄR är beskrivningen.
Alfalfagroddar
  • Odla basilika. Direkt på istället för en omväg via frön. Köp en kruka basilika i matbutiken och föröka den med sticklingar. Medan de rotar sig räcker det med dagsljus. Även på diskbänken med tänd belysning ovanför kan de klara sig med det ljuset, åtminstone om du har lysrör där. När dina nya plantor vuxit på sig kan du ta sticklingar från dem och få ännu fler plantor osv. Eventuellt kan du behöva en belysning, men i ett söderfönster är det snart bra med ljus. Annars är en gammal lysrörsarmatur perfekt. Bara att hänga i kedjor. HÄR finns beskrivning på hur man rotar basilika.
En planta basilika kan bli många

När ska man egentligen så tomater? Och tips för snåljåpen!

Redan nu sår jag vissa tomatsorter och skulle ha gjort det ännu tidigare om jag hunnit. Annars är standardsvaret att man ska så 8-10 veckor innan man kan sätta ut i växthuset. Varför sår jag tidigare? Jo jag är lite snåljåp! På hösten brukar jag ta fröer av de tomater jag gillar, men det går inte med F-sorter, så dem måste jag så med köpta frön.

Körsbärstomat F1 ´Green Kiwi` Bild: Impecta

`Green Kiwi´F1 är en av de godaste och ´Kakao´F1 som var ny ifjol gav så kopiöst med mörka fina tomater. ´Sungold´F1 sägs vara den sötaste fast jag tycker inte den är godast, men någon planta vill jag ändå ha. Frön från F1-sorter ger inte bra plantor och det blir inte alls samma som moderplantan. Men nu kommer snåljåpen in – jag sår de enstaka köpefrön jag har kvar av F1-sorterna. Tidigt. När de vuxit på sig kan jag ta sticklingar och rota fler plantor. Bara att sätta dem i jord. Antingen tar jag tjuvarna, skotten i bladvecken, som ändå ska tas bort, eller så klipper jag helt sonika av toppen. Den halshuggna plantan kommer med nya skott så den har jag ändå kvar. Men för att det inte ska bli sen frukt bör jag vara tidig med den här proceduren.

Fjolårets fina klasar av ´Kakao F1´ med härligt mustig mörk färg

Jag kommer förstås att så andra sorter, sådana som inte är F1. ´Mei Wei´ var min godaste ifjol så den och några till har jag sparat frö av. Och så ska jag pröva några nya sorter. Frö till en lila har jag fått tag på, den blir spännande att se! Jag sår nog i slutet av februari, egentligen för tidigt, men jag har bra belysning och plats, det är bara det som begränsar och så måste man ha stor kruka eller till och med plantera om i en hink längre fram. Busktomater som inte blir höga plantor kan man också börja tidigt med, de kan till och med odlas vidare i fönsterkarmen under sommaren. Sorten ´Vilma´som finns hos Impecta fröhandel är en liten busktomat som klarar sig med 5 liters kruka hela sommarn. Något för köksfönstret eller altanen.

Tidig tomatsådd

När brukar du så och när sätter du ut dina plantor?

´Mei Wei´ är den absolut godaste, ger långa fina klasar och mycket skörd.