Provsmakning av 5 sorters svenska äpplen

För några veckor sedan hade butiken äppelsorter jag inte smakat. Minns inte att de ens fanns i höstas. Kanske för att jag hade så mycket egen frukt att jag inte såg efter. Nu köpte jag av alla sorterna och idag har jag smakat och jämfört sorterna. Tuggat och smakat och tuggat igen. Alla 5 väldigt goda, men på olika sätt.

Provsmakning av svenska äpplen
  • Cox Orange köper jag alltid när de finns. De är i stort sett bara söta med en tydlig päronsmak.
  • Rubinola var ny för mig, frisk och syrlig men också söt och en speciell god arom som jag inte kommer på vad det liknar. Kul att jag har en kvist av den i mitt äppelträd med 20 sorter. Den är också väldigt hållbar, till mars typ. Det blir bra när jag har min jordkällare klar.
  • Frida har jag fått tag på tidigare i vinter. Sötare och mindre syrligt än Rubinola. Väldigt stort och fint och härligt röd. Jag tycker den liknar Ingrid Marie lite, men mindre kryddig smak. Frida passar nog för den som är van vid söta importerade äpplen. Sorten är ganska ny och vi fritidsodlare får inte tag på sådana träd, för de allra bästa nyförädlade sorterna går till odlarna.
  • Santana var också ny för mig. Sötast av dagens sorter näst Cox Orange. Men ändå lite syrligt och väldigt saftigt. Det saftigaste äpplet av alla.
  • Ingrid Marie finns ofta kring jul. det äpple som det säljs mest av. Lagom sött, syrligt och en egen arom som inget annat äpple har.

Alla sorterna är krispiga och saftiga, det är ju sådana äpplen folk vill köpa. Med ett sånt här fint utbud behöver vi inget annat än svenska äpplen. Det är variation i smaken och de smakar så mycket mer än importerade. Det beror helt enkelt på vårt svala klimat med en långsam mognad som ger mer arom. Tack vare ny lagringsteknik kan vi äta svenska äpplen ända fram till försommaren. Och dyra är de inte. Som en vän sa: Man kan jämföra priset på drygt 30 kr med priset på lösgodis!

Ska du baka semlor idag på fettisdan så prova mitt bästa recept HÄR.

Frukt i norr- odling och beskärning. Dags för anmälan!

Det är så enkelt och så kul att odla egen frukt, nu när det finns många nya sorter för oss i kallt klimat. Tänk när hösten kommer och man får plocka egna läckra närodlade ekologiska frukter, provsmaka olika sorter, äta upp en del direkt, och lagra andra minst fram till jul. Få så mycket över att det räcker till äppelmos, äppelkakor och massor av äppelmust.

´Melba´ ett av de godaste äpplena
Svensk frukt och bär är godare och innehåller mer antioxidanter än import

På kursen lär jag ut hur man lyckas med allt från plantering till beskärning. Vänta inte med din anmälan om du planerar att delta nu under våren 2019. Ring gärna om det är funderingar. 0736-372212. Anmälan till Sensus via länken nedan, där finns också mer info. 890 kr för 4 onsdagskvällar.

Klippt ympris som blir nya äppelträd

Idag har jag klippt 20 sorters ympris av äpple i trädgården. Ympris är alltså de kvistar man klipper till en liten bit och sammanfogar med ett rotsystem (grundstam), som blir ett nytt träd när det växt på sig. Kvistarna längst upp i träden eller mot söder ger det bästa ympriset. Det blir 2 kursgrupper under våren då man får ympa 2 träd och ta hem. Under vecka 14 ska det ske, troligen måndagkväll i Gullänget EFS och den andra gruppen blir i Bredbyn. Jag har hört ifrån en del av fjolårets deltagare, som var så entusiastiska över de små träden. Fast det tar några år tills de stora dom de träd vi brukar köpa. Kursen kostar 395 kr och om man vill går det att beställa material till extra träd för 150 kr/st. Läs mer under fliken trädgårdskurser. Anmälan HÄR. Längre fram blir också den efterfrågade kursen av; att ympa in nya sorter i äppelträd som redan växer i trädgården.

Detta äppelträd har 20 inympade sorter. En del av sorterna har fått bidra med ympris.

Jag passar på medan det är varmt, för det torde bli vinterväder igen, kanske riktigt kallt också och har jag otur kan de unga kvistarna ta skada så de inte lämpar sig för ympris. Det är årsskotten man använder, alltså den del av kvisten som växte ut ifjol, och det är mittendelen som är bäst. Titta på bilden nedan ser du liksom en “skarv”, mellan de olika årstillväxterna. Det är skottet ovanför sista “skarven” på grenen som du ska ta. Om skotten är tjocka som en blyertspenna är det bra, men jag har många gånger lyckats med mycket vekare kvistar. Det är otroligt vilken växtkraft det finns i en liten stackars kvist!

Äppelkvist med blomknoppar på nederdelen, bladknoppar på övre delen
Ympriset ska paketeras och läggas i kylen

Fort tar jag hand om ympriset, rullar in i tidningspapper och håller snabbt under vattenkranen. Så lägger jag i en plastkasse och stänger till den, med bara lite öppning. Lägger långt in i kylen och där får det ligga tills det är dags. Exempel på sorter: Aroma, Säfstaholm, Suislepp, Melba, Gyllenkroks astrakan, Mormorsäpple, Antonovka 600 g, Stenbock, Oranie, Silva, Esters päronäpple…Det är så kul och så lätt att bli biten, så till slut har man 20 olika sorter! Men anmäl dig fort om du vill vara med. Grundstammar är beställda, men ympris måste beställas mer när jag vet antal deltagare och ev önskemål.

Esters päronäpple, populärt äpple som liknar Cox Orange, men mycket mer härdigt.