Vinn Årets trädgårdsbok 2018!

En gedigen innehållsrik bok är Skogsträdgården – odla ätbart överallt av Philipp Weiss och Annevi Sjöberg. Nu kan du vinna den fantastiska boken! Längst ner i inlägget finns info om det. Boken beskriver hur man på naturens villkor kan odla så mycket ätbart som möjligt på den yta man har tillgång till. Med lövskogen som förebild, som sköter sig själv, och med växtlighet i olika skikt på hela odlingsytan blir det maximalt med utbyte på ett enkelt sätt. Boken passar väl in i trenden att vilja odla sin egen mat och veta vad man lägger på tallriken. Författarna talar till stor del av av egen erfarenhet och redovisar en omfattande research av vetenskapliga artiklar, böcker och rapporter.

Förutom ingående beskrivningar på allt från jordkvalité till skötsel finns ett stort register på över 350 olika härdiga ätliga växter. Alla presenteras med förslag på användning. Träd, buskar och andra fleråriga växter. Författarna odlar själva i zon 4-5 så deras erfarenhet är värdefull speciellt för oss här i norr. Trots att jag redan har många fruktträd och bärbuskar hittar jag många nyheter jag inte hört talas om som verkar spännande. Och så måste jag börja testa mina ätliga perenner! Bokens 450 sidor tar sin tid att läsa, men man kan lika gärna ha boken som uppslagsverk. Kul med en del inte helt vanliga recept, exempelvis koka sirap av björk- eller lönnsav, knäckebröd med ekollon, lindblad till sallad, havtornsoxymel mot förkylning. Synd att en hel del stavfel smugit sig in i boken, men det torde rättas till innan det är dags för nästa upplaga, för den första uplagan torde sälja slut fort…

Nu kan du vinna boken! Klicka bara på fliken Tävling eller klicka på länken HÄR och svara på en enkel fråga. Bland alla som svarat rätt drar jag en vinnare. Tävlingen avslutas söndag 13/1-19 kl 20.00.

Gott och till prydnad – Gott Nytt Odlingsår, alltså!

Det bästa av fjolårets frösådder väljer jag ut för kommande år och så ska alltid något nytt provas. Ibland råkar man hitta en otippad favorit, en sådan var sommarblomman paradisblomster ´Cherry Queen´. Ståtlig, exotisk och färggrann, behövde inget stöd och förgrenade sig mer och mer. Lagom hög med sina 90 cm. Och flott i buketter. Visst är den riktigt snygg! Den blir absolut en repris!

Paradisblomster ´Cherry Queen´ bild: Impecta

Prydnadsväxterna är viktiga för mig,  men jag börjar mer och mer odla ätligt. Hemodlat är ju bäst och man vet att inga gifter använts! Jag har redan planerat växtföljden. Där potatis växte ifjol ska det bli bondbönor – de är ju så goda och lättodlade, men just därför måste jag hitta en till yta. Bondbönor förbättrar jorden precis som andra baljväxter, när rötterna produderar kväve, så där de växte ifjol ska det bli kål som behöver näringsrik jord. Favoriten svartkål, eller palmkål som den ofta kallas, är den enda kål jag väljer. När man inte odlar så mycket får man välja det allra godaste! Palmkålen är dessutom så dekorativ, så då har jag mat- och prydnadsväxt i ett! HÄR kan du läsa mer om den. 

En liten men god skörd ifjol som jag hoppas ska bli större i år

Ärtskidorna som kallas Sugar snaps kan jag inte heller vara utan. Söta och knapriga godsaker att rycka åt sig när man går en runda i trädgården. Fler tycker som jag, för de fröna brukar fort ta slut. Jag brukar beställa från Impecta somhar det mesta jag kan önska mig av både blom- och grönsaksfrö. Körsbärstomaten ´Greenkiwi´F1 är en av deras tomatsorter jag bara måste ha. Läckert grön och en av de godaste. Min blev nästan gul när den är övermogen. Som vanligt gillar jag det dekorativa – många olika färger på tomaterna förhöjer smakupplevelsen! Någon ny tomatsort blir det varje år, nu ska jag nog testa Impectas´Zuckertraube´ som ska vara väldigt söt och rikgivande. 

´Green Kiwi F1´ är lite svår att se när den är mogen. Man får klämma på den.

Det är så kul att odla så man startar lätt upp för mycket, varje år tänker jag försöka behärska mig, vilket sällan lyckas. Men vadå, det finns väl värre  än att frossa i frön! Rättare sagt – efter helgernas frosseri är det på sin plats att tänka på nyttiga grönsaker! Så då önskar jag dig ett Nytt, nyttigare år!

Jultävling 4 Fröpaket med 5 roliga fröer från Impecta

Detta är ett sponsrat inlägg

Kolla in de roliga fröerna jag valt till sista tävlingen! För att vara med i tävlingen – klicka på fliken Tävling och svara på en enkel fråga. Hittar du inte fliken klicka då bara HÄR.
Tänk att kunna odla fram egen aubergin!

Aubergin ´Black Beauty´

En bifftomat med namnet ´Ananas´ skulle jag vilja smaka. Den sägs vara lätt syrlig med söt väldigt god smak. Läckert orange fruktkött med röd ådring. Du som vinner får i alla fall smaka…

Bifftomat ´Ananas´

Egna cantaloupemeloner låter som en dröm. Denna lilla melon kallas också parfymmelon för att den doftar så härligt.


Mangomelon ‘Queen Anne’s Pocket Melon’

Vem vill inte ha luktärter att plocka många doftande buketter av under hösten. Jag väljer förstås den sort som doftar mest.


Luktärt ‘Franciscus Cupani’

Denna söta minipetunia fyller en ampel med blomsterprakt från försommaren till hösten.


Minipetunia F1 ‘Crave Strawberry Star’

Lycka till i tävlingen, den avslutas på söndagkväll 23/12- 18 kl 20