BillaBloms final inför semestern

Ja inte vår semester menar jag, för trädgårdsvisningarna startar snart i Nordingrå, så nu kan man inte ligga på latsidan, men i Överbilla stänger vi snart växtförsäljningen och flyttar en del växter till besöksträdgården i Nordingrå. Träd är lite jobbiga att ta med så passa på att handla riktigt billigt. 2 härdiga träd för 800 kr! Och mycket annat. Om du vill handla i Överbilla under juli – ring då så fixar vi en tid. Mer info under fliken BillaBlom.

BillaBlom rea

För er som har semester kanske det passar med en utflykt till natursköna Nordingrå. Salsåker 220 är vår adress där och är vi hemma går det bra att handla och även se trädgården. Vill du gå på en visning är det bara vissa datum som gäller, med start 5 juli kl 13. Fler tider kommer under fliken Besöksträdgård.

Fler ställen att besöka i Nordingrå: Gårdsbutiken i Själand, havsbadet Storsand med en härlig sandstrand, Norrfällsviken med restauranger och golfbana, naturreservatet Rotsidan – vår egen playa – med havsslipade klippor ner mot öppna havet, fiskeläget Bönhamn, de olika gamla fiskarkapellen med målningar. Många fina utsiktspunkter med picknickbord, bara några km från vår trädgård finns en fin sådan plats nära vägen i Hyndtjärn med utsikt över fjärden…

Hållbara syrener i vas

Nu – ja först nu! blommar syrenerna fast det är veckan efter midsommar. En bukett på köksbordet hör till, men syrener slokar så lätt. Här får du några tips:

  • Plocka bort de flesta bladen för de dunstar vatten och kan stjälken inte dra upp tillräckligt slokar bladen.
  • Snitta stjälken snett och skala bort barken på nedersta decimetern.
  • Sätt kvistarna i djupt varmt vatten, ca 60 grader. Jag brukar ta det hetaste som finns i kranen och tillsätta en mugg vatten som jag kokat upp i mikron.

På detta sätt håller de i alla fall längre, men de dricker mycket vatten så kom ihåg att fylla på!

Visste du att det blir god saft av syrenklasar? Fast den blir inte lila utan rosa. HÄR finns receptet.

Syren i vas

 

Egensådd buskpion – något för folk med tålamod

Att så pioner måste vara något för folk med tålamod. Först tar den lång tid att  komma upp och sedan får man vänta på blomningen. Jag hälsade på en trädgårdsbekant i Övikstrakten för att se hennes ståtliga buskpion. Hon har själv sått den för 22 år sedan, vad hon minns så var det frön från en Paeonia suffriticosa. 10 år! fick hon vänta på den första blomningen.

Buskpion

När blommorna har en mörk fläck vid basen av varje blomblad kallas de purpurfläckig buskpion, förr  Paeonia rockii, men nu ska det rätta namnet vara Paeonia Gansu-Gruppen.  31 fantastiskt väldoftande blommor blev det i år på denna buske.

Buskpion

Förr trodde man att buskpioner inte klarar sig här i zon 5 men här har vi motbeviset. Kvinnan som sått denna buskpion anser sig ha zon 5, men det skiftar häromkring. Inne i Örnsköldsviks stad, till exempel är det säkert en zon bättre på grund av alla hårdgjorda ytor som håller värmen, och alla byggnader dessutom. I stadsparken lär det också finnas tre stora exemplar som är planterade på senare tid. Sommartid tillbringar jag all ledig tid i Nordingrå så jag hinner inte se allt fint i vår stad. Sedan vår nya stadsträdgårdsmästare kom har mycket spännade kommit till. Värt att ta sig en promenad.

I Nordingrå slår min ena buskpion, som står soligt, ut när som helst, och den större som står på västersidan av huset hoppas jag väntar ett tag så Långsele trädgårdsförening som kommer 4 juli får se den. Dagen efter söndag 5 juli öppnar vi för allmänheten, då blir det visning kl 13, och därefter ett antal fler söndagar under sommaren. Fler tider kommer under fliken Besöksträdgård.