Jag visade nyligen den blommade purpurapeln, men här kommer en till av mina favoriter- ullungrönnen, Sorbus ´Dodong`. Inte första gången jag skriver om den men nu blommar den med jättestora bulliga blomklasar, så det måste jag få visa. Ingen vanlig rönn direkt…
Min egen rönn har några på nacken så den blommar rätt fint, men rönnarna utanför Arkenbiblioteket, är betydligt äldre och är så här tjusiga nu. Lägg märke till den fina marktäckaren rosenplister, som jag har skrivit om HÄR. Nog syns det att trädet härstammar från mer exotiska trakter än lilla Sverige. Kul att den ändå är så härdig. HÄRkan du hitta mer om rönnen och även se den häftiga höstfärgen.
Idag fick vi hem direkt från Holland små söta thujaplantor vid namn ´Teddy´. De är nog tänkta för sommarplanteringar men enligt uppgifter jag hittar så är de härdiga till zon 4 på grund av att snön skyddar i högre zoner. Men det är ju inte säkert att den kommer när den behövs, så därför är det säkrast att skydda dem för vintern. De blir max 50 cm höga och breda och är lurviga som en teddybjörn!
Fina buskar av blodfläder som har nästan svarta blad tog vi också hem. Sorten är ´Black Beauty´och den blommar i rosa precis som ´Black Lace´ som vi även har i sortimentet. De blir 2-3 meter höga och är härdiga till zon 4, så de behöver ett väldränerat soligt läge. Jag har hört att en person till och med klarat busken i zon 5-6 tack vare sådan plantering. De rosa blommorna doftar precis som den vanliga flädern och går att göra saft av, som sägs bli hallonröd. Priset blir 45 kr resp 210 kr. Finns att köpa från måndag kl 14. Välkommen till BillaBlom, rean fortsätter till och med onsdag..
Jag köpte en gång en tanig liten purpurapelpå en utförsäljning. Här i trädgården finns flera exempel på stackars plantor som ingen velat ha – förutom mig då. Apeln växte i alla fall till sig, långsamt men den började likna ett litet träd. Då blev det sorkår och det glömdes bort att sätta gnagskydd på den. Det var den vintern jag låg i stålkorsett efter trafikolyckan och mannen fick åka ner till trädgården och sköta om. Jag räknade upp alla träd som skulle ha gnagskydd, men glömde purpurapeln. Så sorken knaprade i sig all bark. Trädet dog, men från roten kom ett skott som jag band upp och skötte om, så nu är det ett litet träd igen, som dessutom blommar precis så fantastiskt som en purpurapel ska göra. Fast nog blev det väntetid…
.
Denna apel är sorten ´Profusion´, som först har röda blad, sedan mörkt brungröna. På hösten blir det vinröda miniäpplen och bladen är flikiga, en riktig snygging således. Med en grön thuja, gyllenfläder och annat grönt som bakgrund i olika höjder gör den sig som bäst.
.
Trädet blir 3-4 meter högt och är härdigt till zon 4, men jag skulle tro att det kan klara mer, för jag har aldrig sett någon vinterskada här i zon 4-5, ja, förutom sorkskadan, förstås. Purpurapel är helt enkelt en rödbladig och rödrosablommig prydnadsapel. De allra bästa sorterna är ´Rubin´ och ´Wabiskaw´ zon 5-6,( av den senare finns någon enstaka kvar hos BillaBlom) och det går alltid att beställa mer om så önskas. Det finns också rosa- och vitblommiga prydnadsaplar, t ex den vita Salla som ger användbara rödgula äpplen. Den finns också hos BillaBlom.
Fördelen med prydnadsaplarna jämfört med det rosablommande bergkörsbäret är blomning en längre period, och dekorativa frukter på hösten. Dessutom finns det flera sorter som är mer härdiga än bergkörsbär. Och trädet blir inte lika stort som bergkörsbär.