Så lyckas jag med att så luktärterna

Nu är det dags att så luktärterna för att få många doftande buketter i sommar. En del tycker att fröna är svårgrodda, men prova då mitt tillvägagångssätt. Att blötlägga dem är ju alltid bra, men blir de liggande för länge i vattnet – ett dygn räcker – blir de förstörda. Istället lägger jag ett blött hushållspapper i en urdiskad kesoburk eller liknande. Ställ gärna i värme, jag brukar ställa burken på golvvärmen. Efter några dagar kommer små groddar, då är det dags att sätta dem i krukor. Annars kan de ligga och må gott och glömmer jag dem för länge börjar de helt enkelt att växa. Det genomskinliga locket är praktiskt då jag har full koll. Dessa frön har legat i burken för länge och börjar likna mungbönorna jag groddar för att äta upp. Men de går att rädda bara jag är försiktig vid planteringen. Enklare om man tar dem i rätt tid, men de blir inte förstörda som om de legat i blöt i vatten. För lång tid där, och de ruttnar.

Luktärtsgroddar

Luktärter får djupa rötter, därför kan man så dem i tomma toapappersrullar eller som här, har jag gjort extra höga krukor av tidningspapper. Ett bra hjälpmedel är en krukmakare av trä. Krukorna behöver stöd av varandra för att inte tippa, så jag ställer dem i en tom godislåda eller liknande. När de ska planteras ut, brukar rötterna ha fyllt krukan så att den håller ihop. Tänk bara på att plantera ner ordenligt så att inget av papperet sticker upp över jorden. Annars drar det upp fukten ur marken som en veke.

Krukmakare gör krukor av tidningspapper

Härliga vårtecken!

Här vid sommarstugan ligger faktiskt en snöhög kvar i ett skuggigt läge, men annars är våren i antågande. Träden knoppas ovanligt tidigt men skulle det bli riktigt kalla nätter blir bladen svedda. Förr tyckte man det var tidigt när björkarna slog ut kring mitten av maj och det hände att löven blev bruna när nattfrosten slog till. Nog märks det att klimatet har blivit varmare när träden är på gång redan i april. Och jag såg att en av buskpionernas blad redan slagit ut mycket så den måste jag skydda med mer granris. Inte vill jag riskera de granna  blommorna. Bilden nedan är förstås inget vårtecken utan den blomman får jag vänta på tills i juni.

Min rosa buskpion

Våririsen ´Katharine Hodgkin´ borde finnas i varje trädgård. Här är den först ut med sin läckra strimmig turkosa färg. Den har inte några problem att övervintra, tvärtemot har den förökat sig. HÄR kan du läsa mer om den och mina andra vårlökar.

Våriris Catharine Hodgkin

Inne bland rhododendronen har bitterskråpen stuckit upp sitt fula tryne, höll jag på att säga. Du ser de små ljusgröna bladrosetterna längst ner. Den är ju så snygg men värsta ogräset. Vi grävde bort nästan allt ifjol, och nu blir det att ta det sista. Inte vill jag utrota bitterskråpen som jag gillar skarpt, men den måste planteras med rejäl rotspärr. Vill du se mer av den så sök på bitterskråp i rutan med förstoringsglaset längst upp till höger. Jag har nog nämnt bitterskråp i bra många inlägg. Hatkärlek kallas det visst…

Bitterskråp i rhododendron

 

 

Sista frösådden ska ge många fjärilar

Några inkakrage, Tithonia rotundifolia, vill jag ha i sommar så det blir frösådd även denna helg. Inkakragen ser ut som en liten gerbera och den är också en bra snittblomma. Orange sägs vara en färg som kommer tillbaka, oavsett det gillar jag ändå inkakragen som kan bli en nästan meterhög buske, så det behövs inte så många plantor.

Frösådd av inkakrage

Precis som mig, gillar fjärilarna inkakragen, men det är nog den orangea färgen de är ute efter, fjärilar fördrar ju alltid gult, orange och rött, oavsett modefärg. Och visst matchar amiralfjärilen inkakragen perfekt!

Inkakrage Tithonia rotundifolia

En annan krage som blir spännande att ha i trädgården i sommar är den låga chokladkragen, Berlandiera lyrata. Den är flerårig där den växer vilt i Nordamerika, men här måste man övervintra den inomhus förstås. Den ska dofta tydligt av choklad, men är inte samma som den så kallade chokladblomman, Cosmos atrosanguineus, som är helt mörkbrun. Chokladkragen däremot är gul med lite brunt i mitten. En kombination av inkakragen, chokladblomman, och chokladkragen skulle kanske bli fin. De månskensgula nya tagetes som ska få dispens för min trädgård skulle också passa in men jag väljer nog en annan plats för dem tillsammans med något blått. Den skarpa tagetesdoften skulle ta över chokladdoften. HÄR kan du se den fina tagetesen.

Chokladkrage bild fr Impecta

Luktärterna är det också dags att så och den goda svartkålen, blomkål och gurka är rätt tid att så nu. Sedan måste jag lägga all tid på alla perenner som ska krukas och redan nästa vecka kommer en stor leverans med fruktträd, bärbuskar, och massor av andra bra härdiga växter. I början av maj öppnar vi, snart dags att spika dagen och ladda för att ta emot många kunder.

Bild på chokladkragen från Impecta.