Tävling om ny trädgårdsbok!

En ny bok för recension damp ner. Trädgårdslegender av Lisa Ising på Roos&Tegner förlag är inte en helt vanlig trädgårdsbok.  Boken bjuder på en lagom mix av inspiration och goda råd från tio av Sveriges mest namnkunniga trädgårdsprofiler som presenteras. Bredden är stor, från formgivning till odling och filosofiska tankar och personerna bjuder på sig själva, sina tankar och sitt trädgårdsliv. Varje kapitel avslutas med de bästa tipsen. Bosse tradgardslegender-239x300Rappne om den skötselfria  trädgården, Lotte Möller om sevärda engelska trädgårdar, Hannu Sarenström om att anlägga en lund osv. Till och med lite om att odla i norr finns med i kapitlet om Lars Krantz på Wij trädgårdar. Det tackar vi för! En trevlig bok att plocka fram i höstrusket och låta sig inspireras.

Turligt nog har du nu chans att vinna boken, klicka bara in på fliken Tävling och svara på en enkel fråga! Tävlingen avslutas sönd 6/11 kl 21. Framöver kommer som omväxling recension om en receptbok med smarriga saker, den kommer då också som tävlingsvinst. Torde kunna passa så här när julen närmar sig!

Sparar vitaminer för vintern

Massor av antioxidanter finns i aroniabären. De är inte goda att äta, men kan bli… Nu har jag torken full med bär, och två stora satser av rårörd saft blir det. Bara att koka vatten och hälla över bären med skivade citroner och citronsyra. HÄR finns receptet. Om några dagar bara att sila av och röra ner lite socker. Perfekt som måltidsdryck. Eftersom det behövs så lite socker blir denna dryck nyttigare än köpt juice. Närodlat också i högsta grad.

image

Äppelringar, torkade tomater och chili är redan klart. Kul att ha eget att ta fram i vinter!  De torkade bären tar jag en näve av när jag bakar surdegsbröd. Alla torkade bär blir godare, till och med rönnbär går att äta så. Torkade lingon är inte heller så dumt. Tro om de fortfarande går att plocka eller om de är övermogna? Får se om det blir en tur i skogen framöver. Och jag kan ha tur att hitta några fina trattisar!

Drömmer om en egen äppelgång

Kursveckan på Grönt Kort– utbildningen på Julita är snart över. Massor av kunskap och inspiration följer med hem i bagaget. Redan på kursen i våras bestämde jag mig för att göra en äppelgång som den här. När det firas bröllop på Julita kommer brudparet den här vägen. Vilken storstilad entré!

Äppelgång på Julita
Äppelgång på Julita

I våras köpte jag hem spöplantor, en av varje sort, men har inte beslutat var gången ska vara. Träden ska nu drivas upp som spaljéträd och sedan bindas vid en stomme av armeringsjärn. Det krävs rätt mycket beskärning men lönen blir fantastiskt fina äpplen och en lövad gång förstås. Om några år ska det vara nåt att se och man behöver inte gifta sig för att få gå där!