Ny och grann julstjärna

Säg den svensk som inte har en julstjärna i fönstret – blomman alltså. Varje år odlas det 3-3,5 miljoner julstjärnor i Sverige så nog är vi storkonsumenter i det avseendet! Röda nyanser leder stort, tätt följd av 20-30 procent vita. Hela tiden kommer nya, till exempel den ceriserosa ´Amaris´. Den torde inte vara lätt att få tag på häromkring, det blir att njuta av bilden istället.

Förra veckan berättade jag om julstjärna som snittblomma. Den lär kunna hålla i fyra veckor! Om du missade det kan du se ett youtubeklipp HÄR, så vet du precis hur du ska göra.

Bild från Blomsterfrämjandet

Tävling 2: Trendiga elljusstakar i betong

Knitted elljusstake i betong
Knitted elljusstake i betong

Ljusbutiken har sponsrat med ursnygga elljusstakar. För den som vill byta ut sina tråkiga gamla från Rusta till exempel! Jo Rusta har en del bra grejor också, men man får oftast det man betalar för. Två olika ljusstakar får två vinnare välja på. Klicka in på fliken “Tävling”, längst upp här på sidan och var med i tävlingen!

Fler tävlingar veckorna framöver!

 

Elljusstake Snowflake i betong
Elljusstake Snowflake i betong

 

Där björkarna susa…

En skön bild från Höga Kusten bjuder jag på i grå november. Så enkelt men så vackert en förmiddag vid Ullångersfjärden.

Jag kommer att tänka på den gamla svensktoppslåten Där björkarna susa av Oskar Merikanto. Förr var den populär som solosång på vigslar, men ansågs för profan och inte rumsren i kyrkan, så det var inte alltid den godkändes. De sånger som var tillräckligt kyrkliga för att bli accepterade måste jag säga var tråkiga och nästan ingen kände till dem.

Där björkarna susa...Numera används de kärlekslåtar som folk tycker om, och det är bra. Under den tiden jag jobbade som kantor 1982-2007 förändrades mycket i den vägen, även till in – och utgångsmusik spelas nu allehanda poplåtar på orgeln. Kyrkorgeln är ett fantastiskt allsidigt instrument som nästan kan ersätta en orkester, men jag tycker ändå att det är mest pampigt med ett riktigt klassiskt orgelstycke på vigsel.

Ett litet klipp ur den gamla tidens poplåt: “Där björkarna susa sin milda sommarsång och ängen av rosor blommar, Skall vårt strålande brudefölje en gång, draga fram i den ljuvliga sommar.”

HÄR kan du höra sången som den lät 1965 på Svensktoppen med Jailbird Singers. Rejält smörig och jag minns inte att det var min favorit. Jag var då 12 år och gillade bättre Clas-Göran Hederström och poppigare låtar.