Dopklänningen hängdes undan för tredje gången

Tredje barnbarnet döptes för några veckor sedan, en glad liten parvel. Klänningen är nu tvättad och undanhängd tills den behövs igen, vem vet när? Vad kul att den använts av alla barnbarnen!

Glad nydöpt parvel

Storebror hällde upp dopvattnet med stort allvar och god hjälp av en av faddrarna.

Storebror häller upp dopvattnet

Jag sydde klänningen för sju år sedan till första barnbarnet. Hade hittat en fin bild i en tidning och sökte med ljus och lykta i typ hela Norrland efter både mönstret och ett fint spetstyg, men fann det till slut på Bjästaboden, bara två mil härifrån. Exakt rätt mönster och det finaste spetstyg jag kan tänka mig och duchesse till innerklänningen.

Dopklänningen (2)redJag minns att klänningen blev klar i sista stund. Ganska typiskt, det man känner sig klara vågar man skjuta upp länge. Min syster berättade en gång att precis så var det med mamma. Hon sydde alltid en ny klänning åt mig till examensdagen och den klänningen blev klar natten före.

Visst är det vacker spets, lagom utsirad, tycker jag! Om andan faller på någon gång ska jag brodera de döptas namn på innerklänningen.

Dopklänningen (1)red

Och så åkte klänningen in i garderoben igen!

Dopklänningen (3)red

 


 

Örtte och annat mot förkylning

En kram av gullegrynet gav en rejäl förkylning, så nu kurerar jag med mina örter. Men det är klart att man ändå vill ha barnbarnens goa kramar! Frossan i kroppen och halsont lättar av teet med lindblom, läkemalva och pepparmynta. Dessutom proppar jag i mig echinacea-droppar, vitlök och riven pepparrot. Många lager kläder och dubbla filtar i sängen är inte heller dumt.

Örtte av lindblom läkemalva och pepparmymta mot förkylning

Mina inköpta tulpanlökarna har länge väntat på plantering och nu får de vänta ännu längre. Det sägs bli snö, men sedan regn, så nog finns hopp. Jag ska i varje fall försöka få tre fina amaryllislökar i krukor, så de hinner blomma till jul. Det sägs ta 6-8 veckor men ofta tar det längre tid. Men före plantering en liten nap i sängen!

Är julen och granen redan här?

I många butiker finns redan de krukade granarna att köpa för en billig slant. De är egentligen cypresser och trivs inte så vidare inomhus i värmen. De får på inga villkor torka ut och behöver duschas ofta. Se upp om du köper en sådan cypress så den inte redan har torkat ut. Då kommer den inte att ta sig hur mycket du än vattnar. Du känner igen en cypress som fått torka för mycket på att topparna böjer sig. Då brukar det vara för sent att rädda den. Barren kommer att sitta kvar fast de blir torra, men en sådan gran blir tråkig och risig. Så köp inte de som ser ut som på bilden!

Granar på Willys

Butikerna har redan börjat att skylta upp för julen. Det är risk att när julen väl är här så är vi trötta på den. Vi har då tänkt att fira riktigt ordentligt – på rätt dag – med alla våra traditioner så att yngste sonens sambo som kommer hit den första julen får uppleva det hon bara hört talas om. Och våra traditioner består inte bara av mat och godsaker, nej, det skulle kunna fylla en hel bok. Men när du vill börja med julgodis hittar du många recept om du skriver in “Julinspiration Mat och Bak” i sökrutan här uppe till höger.