Idag familjefest med dop och festfika

Inte ofta som hela storfamiljen är samlad men idag lyckades det. 10 vuxna och fyra barnbarn är vi hittills. Vårt yngsta barnbarn, en glad liten bebis, döptes i vår hemkyrka med min barndomskamrat som präst. Naturligt och äkta och dessutom njutbar flöjtmusik och sång av svärsonen, dotter och dotterdotter. Därefter blev det vrålfika hemma hos dopfamiljen – inte ovanligt ! Cheesecaken med jordnötter var smarrig men godast nog choklad-bollarna. Något spännande krämigt inuti.

DSC_1137

Cheesecaken var glutenfri som mycket annat idag, men lika gott ändå. Kan tyvärr inte bjuda på några recept just nu men de kommer ju…

DSC_1138

 

Trender 2015 – inne och ute – vad gillar du?

Blomsterfrämjandets trendspaning inför trädgårdssäsongen 2015 tror på tre olika stilar. Jag fastnade för Välkommen till tropikerna med starka glada färger, lite vilt och busigt. Inomhus i kombination med gröna maffiga växter som monsterans jätteblad – länge sedan jag hade en sådan! Blommor i amplar – ja visst – fast inte vilka amplar som helst får bo hos mig! Kolla in teakskåpet, känner igen det där. Vad säger du syrran, visst har du ett sånt? Från 60-talet skulle jag tro.

Välkommen till tropikerna (2)

Gula växter är högsta mode, exempelvis tagetes och toffelblomma planteras utomhus. Ja, fast inte tagetes hos mig! Men frodig djungelkänsla som för tanken till utlandssemester – det gillar jag.

Välkommen till tropikerna (1)

För mig som har hängt med sedan 50-talet känns det lustigt när man ser allt som kommer igen. Men det är klart – inget är nytt under solen! Den andra stilen Sagosommar till exempel, innehåller romantiska växter i pastellfärgade toner, ex hortensia, pelargon, begonia och azalea. Idel gamla mormorsväxter. Och visst är de fina, ja kanske inte pelargonen, den har jag lite svårt för.

Sagosommar Blomsterfrämjandet

Mycket nygammalt känner jag igen i kommande trender. Marmorbord – ja vi har ett i gjutmarmor som väl snart är inne igen. Outslitligt i varje fall. Koppar har jag alltid tyckt om och nu är min stora kopparhink helt inne. Men makraméamplar – nej fy! Jag minns att det fanns studiecirklar när man lärde sig makrame´. Kolla på bilderna HÄR på en av de största trendsajterna! Det gröna marmorbordet är snyggt.

Vad tycker du om makramé och allt det andra nygamla?

Bilder Blomsterfrämjandet/Peter Carlsson

Äggets dag!

Andra fredagen i oktober firas äggets dag – alltså igår. Vi firar nu med en härlig sockerkaka med bästa äggen som köper vi hos vår granne i Överbilla. Riktiga hemägg med en gula som sommartid nästan är orange av allt grönt de får äta och så nyvärpta att man inte kan skala de kokta äggen utan får gröpa ur innehållet! Dessutom glada hönor som trivs på landet.

Sockerkaka med romfyllning (2)
Hemägg med äkta färg på gulan

En period ansågs det farligt att äta mycket ägg, men nu har pendeln svängt och det är nyttigt igen. Ett medelstort ägg ger bara ca 80 kcal och innehåller massor av nyttigheter, exempelvis alla vitaminer utom C. Praktiskt förpackat i sitt skal att ha med som mellanmål och hållbara långt efter datumet på förpackningen. Som kokta håller de en vecka i kylskåp, bra snabbmat om man kokar många på en gång. För att inte blanda ihop med okokta brukar jag krossa skalet lite i ena änden på de kokta.

Romfyllning av smör,socker, mjölk och romarom
Romfyllning av smör,socker, mjölk och romarom

Visste du att om man förvarar äggen med den spetsiga delen neråt så håller de längre? 2-3 månader håller de i kylskåp. Ett färskt ägg känner man igen på att det flyter om man lägger det i vatten. (Alla fakta kommer från Tidningen Land)

Firar äggets dag med en gobit!
Firar äggets dag med en gobit!

 Receptet till den goda äggkakan gissar jag att du vill ha, så jag ber att få återkomma. Håll utkik!