Barndomens onyttiga mellanmål – men ändå mest ekologiskt och närodlat

Tänk vad tiderna och åsikterna förändras. Numera har vi lärt oss att vitt mjöl, socker och sirap är riktigt ohälsosamt. Förr reflekterade man inte så mycket över det. Ett vanligt mellanmål för mig var en tallrik med skorpbitar och mjölk med sirap uppepå. Innehåller nästan bara de nämnda ingredienserna. Jag upplivade gamla minnen ikväll, men vill knappast upprepa det.

Skorpor och mjölk med sirap

Man har hört att det är så viktigt att barn äter en riktig frukost för att klara skolarbetet. Själv fick jag bara i mig ett glas O´boy på morgonen innan jag gick till byskolan, några hundra meter hemifrån där jag bodde i en liten by ut mot kusten i Nordingrå. Och så fanns O´boy med banansmak eller jordgubbssmak. Jordgubbsvarianten slank ner många mornar. Men skolarbetet gick som en dans och jag tror det blev folk av mig ändå. På den tiden var det kanske det enda söta man fick i sig, ja förutom sirapslimpan då. Holmbergs limpa minns jag som var en anings degig. Men att äta upp en hel påse lösgodis fanns inte på kartan, det blev på sin höjd några små kolor. Och fick man en läsk var det verklig fest. För övrigt drack man obehandlad mjölk från lagårdens kossor, åt fisk från havet, kött från en hemslaktad kalv, bär och frukt och grönsaker från natur och egen trädgård. Min mamma jobbade mycket så visst köpte hon mer färdigt än de andra kvinnorna, men tänk vad nyttigt man åt. Det allra mesta ekologiskt och närodlat. Så lite skorpor och mjölk var nog ingen fara!

Spegelblankt hav och vilsam höst

Nu när jag äntligen målat sommarstugans balkongdörrar klart, fick de stå öppna ut mot vår nya balkong. Utsikten över det spegelblanka havet med begynnande höstfärger runtomkring är bara så vilsam. Visst är det bra med höst, speciellt för oss trädgårdsvänner. Luften är klar, det blir tid till annat än trädgården och det finns något att längta till och planera för.

Utsikt från balkongen

Till våren när värmen återvänt får vi inviga balkongen. Där ryms precis 4 personer. Får se vem vi bjuder in!

Höstutsikt över Ullångerfjärden

 

Kom till stora äppeldagen i Nordvik!

Godaste äpplena är de svenska, och ännu godare är de man odlat själv. Vi är många som har gamla träd som ger massor av frukt som är svår att hinna använda. I år har jag prövat att göra egen must och har nu en stor burk med torkade äppelringar. HÄR kan du läsa om äppelringar. Musten gjorde jag i en juicemaskin från Philips så nu  finns 10 liter must i frysen. Annars kan den som vill bege sig till Nordvik imorgon där man får sin must pressad. Dessutom finns en äppelexpert på plats som kan berätta vilken äppelsort du har. Jag tar med mig syrrans goda som jag inte vet namnet på och äpplen från sonens gamla träd som för en gångs skull fått mogna äpplen.
Nordvik